Tim Steunenberg 3 maart 2023 11 minuten leestijd

5 tips om je CTR te verbeteren in zoekmachines

Jij wil dat jouw websitebezoekers een optimale website ervaring hebben en interactie vertonen. Om de interactie met je webpagina te meten is het van groot belang om rekening te houden met CTR (ofwel je doorklikratio). Dit is het percentage klikken dat je advertentie of webpagina ontvangt ten opzichte van het aantal impressies in de zoekmachine. Hiermee krijg je een goede indicatie van de mate waarin je advertenties, webpagina’s en zoekwoorden effectief zijn. Maar hoe zorg je voor een goede CTR? In dit blog geef ik je de 5 belangrijkste tips om je CTR te verbeteren in zoekmachines.

Wat is CTR?

CTR betekent Click Through Rate, ook wel doorklikratio genoemd. De CTR geeft inzicht in de verhouding tussen het totaal aantal mensen dat een advertentie of zoekmachine resultaat ziet en het aantal mensen dat ook daadwerkelijk naar de website doorklikt. Je kunt de CTR berekenen middels de volgende formule: totale klikken ÷ totale vertoningen. Als je bijvoorbeeld 10 klikken en 100 vertoningen zou hebben, is je CTR 10%. Wat betekent dit dan? Als je een hoge CTR hebt, zegt dit iets over dat gebruikers jouw advertenties en vermeldingen nuttig en relevant vinden. Neem onderstaande tips ter harte om ook jouw CTR te verhogen!

Tip 1. Breid je advertenties uit met advertentie extensies.

Door jouw Google advertenties uit te breiden met advertentie extensies voeg je extra informatie-elementen toe aan je zoekadvertenties om meer relevante informatie te bieden aan gebruikers. Dit geeft een boost aan zowel de kwaliteitsscore van je advertenties als je CTR. Daarnaast heeft dit een positieve invloed op de ranking van je advertenties waardoor je een hogere positie op de zoekresultatenpagina krijgt. Hiermee vergroot je de zichtbaarheid en CTR van je advertenties. Het is hierbij van belang dat je extensies complementair zijn aan de inhoud van je advertenties.

3 belangrijke extensies voor het verbeteren van je CTR

  • Sitelink extensies
    Met sitelink extensies voeg je extra links met beschrijvingen toe aan je advertenties. Deze links verwijzen door naar andere pagina’s op je website. Op deze manier maak je relevante informatie en populaire landingspagina’s extra toegankelijk voor je doelgroep. Je hebt minimaal 2 sitelinks nodig om deze in je advertenties te laten zien.

    Blog CTR verbeteren in zoekmachines - Advertentie sitelink extensies
  • Highlight extensies 
    Highlight extensies zijn ideaal om je USP’s (Unique Selling Propositions) onder de aandacht te brengen. Bij highlight extensies is er een extra regel onder de beschrijving toegevoegd waardoor de advertentie langer wordt. Hierbij is het mogelijk om maximaal 10 highlight extensies toe te voegen in aanvulling op je advertentietekst.

    Blog CTR verbeteren in zoekmachines - Advertentie highlight extensies
  • Beeld extensies 
    Met beeld extensies voeg je relevante afbeeldingen toe om je advertenties aantrekkelijker te maken. Met beeld extensies voeg je extra (visuele) informatie toe aan je advertenties waardoor je meer relevant verkeer genereert op je website. Benieuwd hoe je het maximale uit je beeld extensie haalt? Check dan ook dit blog over image extensions.

Tip 2. Verbeter je CTR en kwaliteitsscore.

Om je CTR te verbeteren is het van groot belang om rekening te houden met de kwaliteitsscore van SEA advertenties. De kwaliteitsscore maakt de verbeterstappen voor je advertenties, webpagina’s en zoekwoorden inzichtelijk. Een goede kwaliteitsscore betekent een betere positie van jouw advertenties, en dus een goede CTR. Deze kwaliteitsscore wordt bepaald aan de hand van de volgende criteria:

  • Verwachte CTR
    Dit is een voorspelling van het aantal klikken ten opzichte van het aantal impressies. Korte, krachtige en relevante teksten verbeteren de verwachte CTR.
  • Advertentierelevantie
    Bij advertentierelevantie wordt de mate waarin de advertentie overeenkomt met de zoekopdracht beoordeeld. Controleer dus of jouw tekst overeenkomt met de zoekintentie van jouw potentiële klant.
  • Ervaring op landingspagina
    Gebruikers zijn op zoek naar een landingspagina die helpt bij het vervullen van hun behoefte. Een goede landingspagina bevat geschikte en originele content en is makkelijk te navigeren. 
Ontdek in dit blog 7 tips voor een converterende landingspagina.

Tip 3. Schrijf waardevolle content.

Voor zowel betaalde als organische vermeldingen is het cruciaal om waardevolle content te creëren. Hierbij is het van belang om rekening te houden met de boodschap die je wilt overbrengen. Schrijf daarom een overtuigende tekst met een goede call to action voor je betaalde en organische vermeldingen zodat je doelgroep eerder geneigd is om op je advertentie of organische vermelding te klikken. 

Hiervoor is het testen van verschillende advertentieteksten met behulp van een experiment een effectieve manier om je CTR te verbeteren. Het testen van advertentieteksten doe je door telkens een variatie aan te brengen op een advertentie. Wanneer je deze variatie hebt toegepast is het van belang om na verloop van tijd de resultaten van je advertenties te analyseren en op basis hiervan je advertenties te optimaliseren.

Bij betaalde en organische vermeldingen is het erg belangrijk om je zoekwoorden te benoemen in de titel en de omschrijvingen. Let wel op: Bij een lange titel of omschrijving heb je kans dat deze wordt afgebroken. Daarom is het bij organische meldingen van groot belang om je zoekwoorden aan het begin van je titel en omschrijvingen te zetten.

Tip 4. Haal het maximale uit je organische vermeldingen.

Om je CTR te verbeteren is het van groot belang om je organische vermeldingen te optimaliseren. Dit is een gratis vermelding van je bedrijf of merk op de zoekresultatenpagina. Het verkrijgen van zo’n organische vermelding gaat niet zomaar, vooral in een branche met veel concurrentie. Daarom is het van belang om ervoor te zorgen dat je het maximale uit je organische vermeldingen te halen. Hiervoor is het volgende belangrijk:

  • Gebruik een titel van maximaal 520 pixels
  • Gebruik een meta beschrijving van maximaal 920 pixels
  • Voeg een unieke USP toe
  • Gebruik leestekens om je kop op te delen
  • Gebruik relevante zoekwoorden aan het begin van de titel of beschrijving

Tip 5. Structured data is key.

Het toepassen van structured data is een effectieve manier om je CTR te verbeteren. Structured data is een techniek die informatie op een gestructureerde manier inzichtelijk maakt voor zoekmachines en andere systemen. Dit helpt zoekmachines om de inhoud van je organische vermeldingen beter te begrijpen en weer te geven. Dit heeft een positieve invloed op je CTR, omdat je organische vermeldingen hierdoor rijker en aantrekkelijker weer worden gegeven op de zoekresultatenpagina. Voor het toepassen van structured data is het volgende mogelijk:

  • Breadcrumbs
    Breadcrumbs is een type navigatie op websites, waarbij het pad dat de gebruiker doorloopt zichtbaar aangegeven wordt met tussenstappen die klikbaar zijn. Breadcrumbs zijn een belangrijk onderdeel van de gebruikservaring op je website omdat het gebruikers helpt bij het navigeren op je website. Daarnaast stellen breadcrumbs gebruikers in staat om snel terug te gaan naar eerder bezochte pagina’s. Door structured data te gebruiken voor breadcrumbs is het mogelijk om de weergave van je website in de zoekresultaten te verbeteren, omdat er met breadcrumbs zoekresultaten worden gecreëerd die meer informatie voor de gebruiker bevatten.
  • ImageObject 
    Afbeeldingen spelen een cruciale rol in de gebruikerservaring op je website. Door afbeeldingen met het ImageObject type te markeren is het voor zoekmachines mogelijk de inhoud van deze afbeeldingen beter te begrijpen. ImageObject is een type structured data dat meer informatie over de afbeelding zelf biedt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de URL, breedte, hoogte en bestandsnaam van de afbeelding. Dankzij deze informatie kan Google de afbeelding direct naast jouw organische zoekresultaat plaatsen.
  • Product schema 
    Er zijn verschillende soorten schema markups mogelijk om je productinformatie te markeren, maar een van de meest voorkomende is het product schema. Dit schema geeft gedetailleerde informatie over je product, zoals de naam, beschrijving, merk, afbeeldingen, prijs en beschikbaarheid. Het gebruik van structured data voor je product schema is een belangrijke manier om ervoor te zorgen dat zoekmachines de juiste informatie over je producten begrijpen en weergeven in de zoekresultaten.
  • Review schema 
    Op het moment dat je website reviews bevat, is het erg belangrijk om deze informatie op een gestructureerde manier te markeren. Door structured data toe te passen bij je reviews is het mogelijk om de beoordelingen zichtbaar te maken onder je organische zoekresultaat. Een review schema is het meestvoorkomende schematype om de data uit je recensies te structureren. Let wel op dat het toevoegen van een review schema geen garantie biedt voor het vertonen van de sterren.
  • FAQ Page schema 
    Door veelgestelde vragen en antwoorden op een gestructureerde manier te presenteren maak je het voor gebruikers makkelijker om snel de informatie te vinden die zij nodig hebben. Daarnaast verbetert dit de inhoud en de relevantie van de pagina voor gebruikers. Met het FAQ Page schema zorg je ervoor dat de veelgestelde vragen en antwoorden op jouw pagina ook direct in de zoekresultaten van Google getoond worden. Dit maakt je organische zoekresultaat relevanter maar ook groter, en zorgt dus ook voor een betere CTR. Maak in de antwoorden van je vragen ook gebruik van interne links naar relevante pagina’s om je CTR verder te optimaliseren.

Hulp nodig bij het verbeteren van je CTR?

Wij helpen je graag! Wil jij meer uit je betaalde en organische vermeldingen halen? Of wil je je CTR naar een hoger niveau tillen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Neem contact op

avatar

Tim Steunenberg

Als SEO Lead weet Tim alles van zoekmachine optimalisatie.

Hulp nodig met jouw volgende stap?

Even verder praten kan geen kwaad.
Contact opnemen