Iwan Blokzijl 8 november 2023 11 minuten leestijd

De rol van programmatic advertising in full funnel marketing

Jij bent (mede)verantwoordelijk voor het verhogen van de omzet van jouw bedrijf, en je bent bekend met de hoeveelheid digitale marketingkanalen die je hiervoor in kunt zetten. Je begrijpt dat het niet alleen draait om het converteren van bestaande klanten, maar ook om het genereren van inkomsten uit nieuwe klanten. Hier komt programmatic advertising om de hoek kijken.

Hoe ben je full funnel zichtbaar voor je potentiële klant?

In de afgelopen jaren is de customer journey steeds complexer geworden doordat klanten vaker switchen van fysiek naar digitaal en ze meer of andere kanalen gebruiken die relevanter voor hen zijn. De grote vraag voor jou is dus: ‘Hoe zorg je ervoor dat je full funnel zichtbaar bent? En hoe zet je alle kanalen, die elk een eigen doel hebben, op verschillende momenten van de funnel in - en hoe sluit je dit op elkaar aan?' In dit blog ontdek je de huidige trends op het gebied van digitale marketing in combinatie met programmatic advertising.

In een recent onderzoek van McKinsey blijkt dat in B2B het digitale kanaal het belangrijkste kanaal is binnen marketing. Waarom? Klanten vinden het belangrijk dat ze zelf hun keuzes kunnen maken, 75% kiest daarbij het liefst voor digitaal of self-service. Daarom is het binnen B2B marketing steeds meer van belang dat je inzet op upper funnel campagnes om zo meer bereik te genereren, waar dit binnen B2C al langer focus had. Wil je groeien? Dan is het essentieel om te richten op een goede merkbekendheid, ofwel branding. Maar, de grote vraag is: hoeveel moet je dan investeren in de lower funnel en hoeveel in de upper funnel?

De balans tussen upper en lower funnel

Ten eerste is het belangrijk dat je beseft dat je moet investeren in de upper funnel en vervolgens een balans moet creëren tussen upper en lower funnel. Al helemaal in een tijd waarin investeren in de lower funnel steeds duurder en moeilijker wordt. Een herkenbare factor die hier meespeelt is dat je search campagnes minder efficiënt worden door de stijgende concurrentie waardoor een prijzenoorlog ontstaat en de CPC's (cost per click) omhoog gaan. Ook wordt het steeds moeilijker je campagnes goed in te regelen en te targeten, omdat het lastiger wordt om consumenten overal te volgen door veranderende cookiewetgeving.

Er komen steeds meer digitale kanalen bij

Een andere trend die we zien is dat een aantal kanalen gedigitaliseerd worden en zich verder ontwikkelen en er steeds meer digitale kanalen bij komen. Denk hierbij aan de Digital Out Of Home (DOOH) schermen langs de snelweg, bij het benzinestation of in winkels. Door de inzet van digitale kanalen kun je jouw boodschap veel beter afstemmen op de behoeftes van de ontvanger omdat je hier meer inzicht in hebt (data).

De opkomst van programmatic advertising. 

Zoals gezegd worden advertenties op search, social en shopping steeds duurder. Daarnaast zijn dit ook nog eens behoorlijk gesloten systemen die data nog redelijk voor zichzelf houden. Naast deze Walled Gardens, is er ook een Open Market waar je kunt gaan adverteren. Dit zijn allemaal kanalen waar kwalitatief ontzettend goed te adverteren valt. Elk platform heeft zo zijn eigen doelgroep met mensen die een specifieke behoefte hebben. Hiermee kan je heel gericht targeten.

Verschil Walled Gardens en Open Market bij programmatic advertising

"Of het nu gaat om jouw campagne op mobiele apparaten, langs de snelweg of in de winkel, programmatic advertising biedt marketeers de mogelijkheid om hun advertenties volledig geautomatiseerd en uiterst nauwkeurig te richten op potentiële klanten. Door het gebruik van geavanceerde AI-algoritmes en realtime data-analyse, kan programmatic advertising advertenties weergeven aan personen die mogelijk interesse hebben in jouw product of dienst, zelfs voordat ze actief naar jouw bedrijf zoeken."

Retail media 

Retail media is enorm in opkomst. Voorbeelden hiervan zijn de advertentieschermen in de Albert Heijn of in de sportschool. Op deze schermen wordt advertentieruimte verkocht waarmee je heel gericht kan targeten. Je kan je doelgroep specificeren, bijvoorbeeld door een campagne te richten op vrouwen die sporten in een sportschool alleen voor vrouwen. Zo wek je interesse over jouw product of dienst bij een specifieke groep.

Met retail media kun je voor een kortere periode op één of meer specifieke schermen adverteren voor dezelfde prijs als dat je bijvoorbeeld een printadvertentie zou plaatsen. 

Connected TV 

Met Connected TV bedoelen we een apparaat dat wordt aangesloten op (of is ingebouwd in) een televisie om het streamen van videocontent te ondersteunen. Steeds meer streamingsdiensten introduceren momenteel verschillende advertentiemodellen om je doelgroep nog gerichter te kunnen benaderen. Dit is nog een opkomende trend, maar zit er wel aan te komen.

DOOH

Papieren billboard schermen worden vervangen door digitale schermen. Hierdoor worden je advertising mogelijkheden enorm uitgebreid. Zo kun je bijvoorbeeld een campagne voor een korte specifieke tijd, op een specifieke locatie laten draaien. Het doel hiervan is dat je in korte tijd een hoge impact creëert en dat veel mensen je uiting hebben gezien. Een programmatic strategie hierbij is city domination, waarbij DOOH wordt gecombineerd met andere display uitingen (zelfs op postcode niveau nauwkeurig). Zo ben je dus als adverteerder in de hele journey (full funnel) relevant.

Voorbeelden programmatic advertising

Universal ID’s 

Een meer algemene trend in adverteren is het feit dat we langzaam van de cookies af gaan. Door middel van universal id’s is het mogelijk mensen te volgen en relevante content te kunnen aanbieden voor de fase waarin ze zich verkeren, zonder het gelijk aan een persoon te herleiden.

Hoe werkt programmatic advertising dan precies? 

Jij (advertiser) wil een advertentie ergens gaan uitserveren met de doelstelling om je doelgroep te bereiken op een zo relevant mogelijk tijdstip of plek. Dit gaat via een DSP (Demand Side Platform). Aan de andere kant vind je de publishers met een aanbod, die ze aanbieden via een SSP (Sell Side Platform). Vraag en aanbod komen vervolgens bij elkaar in een veiling. Binnen een split second (denk hierbij aan een miljardste van een seconde) wordt er een keuze gemaakt naar wie de advertentie gaat. De advertentie wordt vervolgens geplaatst en geserveerd aan het publiek. Het voordeel van deze manier van adverteren is dat je aan de DSP kant data kan koppelen zodat je gericht, veel efficiënter en datagedreven kan gaan sturen. Met als doel om op een zo relevant mogelijke manier de juiste doelgroep te bereiken (afhankelijk van tijd, locatie en een bepaalde boodschap).

Wil je nog meer leren over de werking van programmatic? Lees ook ons eerder verschenen blog hierover.

Programmatic advertising: hoe werkt het?

Programmatic is full funnel. 

Er zijn verschillende manieren om jezelf zichtbaar te maken, denk hierbij aan adverteren op grote billboards maar ook mobiel formaat. Vervolgens kun je op een webpagina meten of je bezoekers die jouw pagina bezoeken kwalitatief verkeer is. Het is zelfs mogelijk om met een DOOH scherm te retargeten. Zo kun je jouw potentiële klant door de verschillende fases van de customer journey benaderen en door de gehele funnel begeleiden.

De kracht van herhaling voor uiteindelijke conversie

Een van de grootste eye openers van programmatic is dat kanalen en uitingen elkaar versterken. Veel organisaties worstelen met: 'We doen wel iets aan branding, maar zodra het gezien wordt is een potentiële klant ook zo weer weg.’ of ‘We weten eigenlijk totaal niet wat onze campagnes opleveren’. De kracht van een merkboodschap is de kracht van herhaling. Hierin is het wel goed om onderscheid te maken tussen je uitingen per fase.

Uitdaging bij programmatic advertising. 

De uitdaging die programmatic met zich meebrengt is het meten van attributie: 'Wat voor bijdrage levert het geld stoppen bovenin de funnel uiteindelijk aan een sale of aan een laatste klik?’. De laatste klik is het belangrijkst, maar je wil graag relaties zien. Dit is best een uitdaging binnen programmatic, maar niet onmogelijk!

Daarnaast is het aantal sites en formaten voor campagnes zo ongeveer oneindig binnen programmatic, waardoor je door de bomen het bos niet meer ziet. Want wat is nou relevant voor jou en je doelgroep? En wat zijn de juiste targeting settings en hoe optimaliseer je? Dit zijn allemaal logische vragen waar onze experts je graag bij helpen! Neem gerust contact op om hier eens over te sparren.

De voordelen van programmatic advertising. 

  • Met jouw advertenties heb je een groter, kwalitatiever en veiliger bereik dan dat je bereik is via Walled Gardens.

  • Binnen je campagne kun je een bepaalde brand safety bouwen zodat je advertenties op bepaalde sites niet vertoond worden, bijvoorbeeld een website waar je absoluut niet geassocieerd mee wil worden.

  • De creatieve mogelijkheden met programmatic zijn eindeloos, denk bijvoorbeeld aan de inzet van video banners, audio en rich media en interactie banners.

  • Je hebt meer en betere target mogelijkheden. Voorbeelden hiervan zijn; GEO targeting, contextual targeting, op basis van weer, tijd, postcode x audience en RDW Vehicle Detection. Het aanbod van kanalen groeit ook nog steeds; DOOH, digitale radio, connected tv, alle display channels en retail media.

Hulp nodig met full funnel marketing?

Wij denken samen met jou na over de juiste full funnel strategie en helpen jou met de inkoop en optimalisatie van je advertentie-uitingen. Ons digital marketing team bedenkt het concept voor jouw uitingen en we kopen advertentieruimte op zo'n manier voor jou in, dat de gekochte ruimte maximaal publiciteit oplevert. Meer weten of hulp nodig? Neem gerust contact op!

Neem contact op

avatar

Iwan Blokzijl

Als Digital Branding Strateeg helpt Iwan onze klanten iedere dag een stap verder in hun digitale volwassenheid.

Hulp nodig met jouw volgende stap?

Even verder praten kan geen kwaad.
Contact opnemen