Marlies Wilms Floet 10 juni 2025 4 Minuten leestijd

Digitale toegankelijkheid: van kostenpost naar kans

Digitale toegankelijkheid loont: Studio Anneloes verhoogt conversieratio met slimme aanpassingen.

Digitale toegankelijkheid. Voor veel bedrijven voelt het nog steeds als iets dat ‘moet’. Zeker nu de Europese toegankelijkheidswet (European Accessibility Act) en bijbehorende wetgeving eraan komen, die vanaf 28 juni 2025 eisen stelt aan onder andere webshops. Veel organisaties zien het nog als een verplichting, maar wie het alleen zo bekijkt, mist een kans. Want digitale toegankelijkheid is allang niet meer alleen een juridische checkbox: het gaat om een goede user experience. En goede UX... converteert.

Daarom is het werken volgens de WCAG-richtlijnen (Web Content Accessibility Guidelines) essentieel. Deze internationale standaarden en technieken helpen je om digitale omgevingen toegankelijk te maken voor iedereen, of je gebruiker nu een visuele beperking heeft of gewoon op zijn mobiel shopt in fel zonlicht. Toegankelijkheid werkt daarmee als een hefboom: wat je investeert in gebruiksvriendelijkheid betaalt zich dubbel en dwars terug in klanttevredenheid én resultaat. Het is geen extra stap, maar een essentieel onderdeel van een toekomstbestendige digitale strategie.

Kleine aanpassingen, groot verschil.

Bij De Nieuwe Zaak geloven we dat toegankelijkheid en performance hand in hand gaan. In deze blog laten we zien dat dit geen loze belofte is. We nemen je mee in twee concrete A/B-tests die we hebben uitgevoerd voor één van onze klanten: Studio Anneloes. 

Toegankelijke aanpassingen, uitgevoerd met WCAG-principes en technieken als uitgangspunt, bleken óók drempels weg te nemen voor andere gebruikers. Met een hogere conversie als resultaat, precies wat je verwacht van een goede UX die voldoet aan de nieuwste wetgeving.

Benieuwd hoe kleine optimalisaties het verschil maakten? Lees dan verder en ontdek hoe toegankelijkheid jouw volgende conversieboost kan zijn via twee korte cases.

In de eerste test stond het toegankelijkheidsprincipe waarneembaar centraal, zoals beschreven in de WCAG-richtlijnen.

Hypothese: Door de tekst winkelvoorraad te onderlijnen zullen de bezoekers herkennen dat het een klikbare link is en zullen ze er meer gebruik van maken.

Resultaat: Hypothese bevestigd. Bij de variant waren er +17% meer kliks ten opzichte van de controle.

Controle: tekst ‘’Bekijk winkelvoorraad’

Variant: tekst ‘Bekijk winkelvoorraad' onderstreept

Case 2: Onderstreept en meer begrijpbare tekst: +24% meer kliks en 7% meer orders!

De tweede test sloot aan op het toegankelijkheidsprincipe begrijpelijk uit de WCAG-richtlijnen

Hypothese: Door de tekst ‘Bekijk winkelvoorraad’ aan te passen naar ‘Even passen? Bekijk voorraad in winkels’ is het explicieter (dus makkelijker te begrijpen) voor de gebruikers welk voordeel de informatie achter de link biedt.

Resultaat: Hypothese bevestigd: Bij de B-variant waren er +24% kliks op de link ten opzichte van de controlevariant èn werden er +7% meer bestellingen gedaan.

Controle: tekst ‘Bekijk winkelvoorraad'  

Variant: tekst ‘Bekijk winkelvoorraad'  onderstreept en veranderd naar 'éven passen? Bekijk winkelvoorraad’. 

Toegankelijkheid loont.

Aanpassingen voor digitale toegankelijkheid verbeteren niet alleen de gebruikerservaring, maar dragen ook aantoonbaar bij aan een hogere conversie en een sterker commercieel resultaat. Door barrières weg te nemen voor mensen met een beperking, verlaag je onbedoeld ook drempels voor andere gebruikers, denk aan mensen met tijdelijke beperkingen, verouderde apparatuur of trage verbindingen.

Toegankelijkheid werkt daarmee als een hefboom: wat je investeert in gebruiksvriendelijkheid betaalt zich dubbel en dwars terug in klanttevredenheid én resultaat. Het is geen extra stap, maar een essentieel onderdeel van een toekomstbestendige digitale strategie.

De volgende stap in conversie. 

Toegankelijkheid biedt juist kansen in plaats van belemmeringen. Met kleine, slimme verbeteringen in UX en toegankelijkheid maak je grote sprongen in conversie, klanttevredenheid en digitale groei. De resultaten bij Studio Anneloes bewijzen wat haalbaar is.

Ontdek waar jouw webshop kansen laat liggen met onze quickscan digitale toegankelijkheid. Neem contact op en zet vandaag nog de eerste stap naar betere conversie en klanttevredenheid!

avatar

Marlies Wilms Floet

Marlies is Digitaal Strateeg en teamlead CRO. Digitale groeistrategie, User Experience Research en experimenteren: daar maak je haar blij mee!

Hulp nodig met jouw volgende stap?

Even verder praten kan geen kwaad.
Contact opnemen