Martijn Hazelhorst 14 februari 2020 5 Minuten leestijd

Google Analytics automatiseren doe je zo

Benieuwd hoe Google Analytics er over 5 jaar uit ziet? Grote kans dat je je analyses niet langer vanuit Google Analytics doet maar gebruik maakt van Google Analytics App + Web. Een tijd geleden heeft Google dit uitgerold om beter te voldoen aan de vraag vanuit app-based analytics. Daarnaast sluit het data-model dat hier achter zit ook beter aan bij de toekomstige en huidige wensen op het gebied van web based analytics. App + Web Analytics heeft namelijk de volgende voordelen:

  • Achter het App + Web model zit een ander data-model dan achter het originele Google Analytics. Dit model heeft als grote voordeel dat het veel sneller is dan het ‘oude model’ achter Google Analytics. Het grote irritatiepunt dat analyseren van data middels segmenten zo lang duurt is hiermee (als het goed is) voorbij.
  • Het is mogelijk om gedrag tussen platforms (app en web) te koppelen op basis van een gemeenschappelijke identifier (userID) waardoor cross-platform analyses mogelijk zijn.
  • In App + Web data is er geen sprake van sampling.

Omdat Google Analytics App + Web werkt met een nieuw datamodel heeft het ook impact op de statistieken waar je nu je analyses op doet. Het nieuwe data-model kent andere definities dan het originele GA en is bijvoorbeeld meer een event-based analyse-tool dan een pageview-analyse tool. Bij De Nieuwe Zaak hebben we inmiddels al een aantal klanten geholpen met de transitie van het oude GA naar het ‘nieuwe’ GA. 

Omnichannel attributie

Het is binnen digital marketing belangrijk om gebruik te maken van attributie om je kanalen/campagnes op waarde te schatten waardoor je slimmere beslissingen kan nemen. In de keynote van ‘Omnichannel Attributie’ werden een aantal voorbeelden genoemd van hoe je slimmere beslissingen kan nemen door offline inzichten te gebruiken voor online toepassingen. Een paar voorbeelden:

  • Gebruik data vanuit Google My Business om KPI’s tussen verschillende vestigingen met elkaar te vergelijken om zo te analyseren waar je on- en offline processen kan optimaliseren. Neem bijvoorbeeld de Google Reviews die personen achterlaten na een specifiek winkelbezoek. Als blijkt dat een bepaalde vestiging onderpresteert op het gebied van service, dan zou je een servicegerichte e mail binnen de e-mailbase van deze vestiging kunnen sturen om aan je review score te werken.
  • Maak gebruik van store visits (mocht je dat nog niet doen) en zorg dat je inzichtelijk hebt wat een store visit je mag kosten zodat je binnen je betaalde kanalen beter kan sturen op wat een winkelbezoeker echt mag kosten.
  • Mocht je een producent zijn zonder fysieke winkellocatie dan gaat bovenstaande wellicht niet op. Daarom kan je dan gebruiken maken van de functie Affiliate Location Extensions waarmee je store-visits in door jou geselecteerde winkels (die jouw producten verkopen) inzichtelijk maakt.

Ik heb een CDP. En nu?

Middels een Customer Data Platform (CDP) koppel je  verschillende databronnen aan elkaar waardoor je een vollediger klantbeeld krijgt. Hierdoor ben je beter in staat om in kaart te brengen waar iemands interesses liggen, wat zijn historische (en toekomstige) gedrag is en kan je relevanter communiceren.

Voordat je begint aan de implementatie van een CDP wordt geadviseerd om klein te beginnen. Denk bijvoorbeeld aan het koppelen van je CRM-systeem met je Google Analytics-data of aan het automatiseren van advertising-processen. Deze stappen zijn wat kleiner om te nemen dan de implementatie van een CDP en bovendien ook minder kostbaar. Uiteraard is een CDP zeker van toegevoegde waarde, alleen dient je organisatie er wel klaar voor te zijn. Stel jezelf daarom de vraag: Wat kan ik en ga ik doen met de output die een CDP mij geeft? Wil je meer weten over CDP’s? Check dan onze pagina over personalisatie.

Ga slimmer werken: automatiseer je werk door Google Analytics te koppelen aan Google Spreadsheets

Niemand houdt van repetitief werk toch? Dus hoe handig is het als je jouw Google Analytics-account direct koppelt aan je Google Spreadsheet documenten. Op deze manier kun je eenvoudig en efficiënt verdere analyses uitvoeren en direct je data visueel maken voor in belangrijke presentaties.

Ook is het mogelijk om deze rapporten vervolgens automatisch te laten updaten door een rapport in te plannen. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om elk uur jouw rapport te laten updaten, zodat de actuele statistieken uit Google Analytics worden geupdated. De eerste stap die je moet zetten? Installeer de Google Analytics add-on vanuit jouw Google Spreadsheet document.

avatar

Martijn Hazelhorst

Martijn is Digital Performance Manager bij De Nieuwe Zaak. Hij is dag in dag uit bezig om de performance doelstellingen van onze klanten te halen.

Hulp nodig met jouw volgende stap?

Even verder praten kan geen kwaad.
Contact opnemen