Personalisatie

Meer conversie. Meer bestellingen. Loyalere klanten.
Iedere marketeer wil relevanter worden en ‘iets’ met personalisatie doen, maar hoe begin je, welke data heb je nodig en welke tools gebruik je om gepersonaliseerd te communiceren?

ZO DOEN WE HET

Wat is personalisatie

Binnen Digitale Marketing wordt personalisatie gebruikt om de boodschap zo goed mogelijk af te stemmen op de behoeftes van de (potentiële) klant. Door de juiste boodschap op het juiste moment op de juiste plaats aan een klant te laten zien creëer je relevantie. Je bereikt maximale relevantie als alle boodschappen naadloos aansluiten op de behoefte van je klant.

Om goed te kunnen personaliseren sla je allereerst een combinatie van expliciete, impliciete en contextuele data van je klant op, zo creëer je een 360 klantbeeld. Vervolgens gebruik je technische toepassingen en (geautomatiseerde) analyses om deze data te verwerken tot interacties die zich realtime aanpassen aan de behoeftes van je klant.

De voordelen van personalisatie


Personalisatie verhoogt de relevantie.
Hoe relevanter de boodschap, hoe waardevoller voor de klant.
Dit zorgt uiteindelijk voor een hogere klanttevredenheid en meer conversie.

Voordelen voor klanten

Een ervaring waarin constant op je behoeftes wordt ingespeeld, voelt goed. Het is prettig als je begrepen wordt als klant en als je het juiste aanbod ontvangt op het moment en de manier waarop jij dat wil. Een prettige aankoopervaring uit zich onder andere in een hoge klanttevredenheid en een hoge net promotor score.

Voordelen voor bedrijven

Het sturen van een relevante boodschap naar klanten zorgt voor meer conversie en loyaliteit. Meer klanten bestellen producten, ze bestellen vaker en de waarde van hun bestelling is hoger. Daarnaast blijven klanten langer klant en zijn ze betrokken bij je merk. Dit zorgt uiteindelijk voor een hogere omzet en een hogere Customer Lifetime Value per klant.

Hoe werkt personalisatie?

Massacommunicatie

Alle klanten krijgen dezelfde boodschap ongeacht hun onderlinge verschillen.
Geen personalisatie.

Segmenteren

Via segmenten wordt de boodschap specifiek gemaakt voor een groep klanten.
Beperkte personalisatie.

1-op-1 personalisatie

Groepssegmenten splitsen zich tot een specifiek segment voor een individuele klant.
100% personalisatie.

Waar gebruik je personalisatie?

Personalisatie wordt op verschillende niveau’s en op verschillende kanalen toegepast. Van ‘Hallo voornaam’ tot volledig afgestemd productaanbod en marketing op basis van voorspellingen door zelflerende algoritmes.

Om dit over alle kanalen goed en zo consistent mogelijk in te zetten zijn er specialistische oplossingen zoals Blueconic, Tealium, ADA of Datatrics.

Bekijk de oplossingen

Voorbeelden van personalisatie

 

Recency, Frequency, Monetary Value (RFM) Analyse
Een segmentatie met verschillende groepen op basis van aankoopgedrag. Wordt gebruikt om om bijvoorbeeld kortingsacties te communiceren.

Market Basket Analyse
Een analyse op basis van aankoopgedrag die voorspelt in welke producten je nog meer geïnteresseerd bent. Wordt gebruikt om specifieke advertenties van deze producten te tonen.

Browsed based E-mail
Een analyse op basis van websitegedrag die afleidt in welke producten je nog meer geïnteresseerd bent. Wordt gebruikt om specifieke producten in een e-mail te tonen.

Zo doen we het

Collect & Transform

Collect & Transform

Verzamel de data die je nodig hebt

Analyse & Interpret

Analyze & Interpret

Analyseer de data voor juiste inzichten

Visualize & Apply

Visualize & Apply

Bepaal hoe je deze inzichten gaat inzetten

Om inzicht in dit proces te krijgen adviseren we om te starten met een personalisatie workshop.

Meer info personalisatie workshop

De oplossingen

Datatrics

Datatrics helpt je om je digitale marketing naar het niveau van personaliseren te brengen. Het helpt je klanten te identificeren, van ze te leren en vervolgens te converteren. Datatrics heeft 120 standaardkoppelingen met kanalen en een eenvoudige setup. Datatrics maakt gebruik van automatische fase-herkenning in de customer journey en ingebouwde machine learning.
Meer over Datatrics

Tealium

Tealium helpt je data verspreid over meerdere systemen en afdelingen samen te brengen, zodat jij je digitale marketing kunt personaliseren en naar een consistent niveau te brengen over je kanalen heen. Het helpt je potentiële en waardevolle klanten te identificeren, van ze te leren en uiteindelijk te converteren.
Meer over Tealium

Blueconic

Verzamel, segmenteer en activeer uw first-party klantgegevens in realtime. Vergroot de online betrokkenheid door gebruik te maken van dynamische segmentatie en inhoudsaanbevelingen. Personaliseer voor uw bekende en anonieme gebruikers. Blueconic heeft daarnaast een eenvoudige setup.

Meer over Blueconic

ADA

Data analyses zoals een RFM analyse worden vaak éénmalig ingezet als momentopname. Voor meerdere momenten worden deze vaak handmatig uitgevoerd. Automatic Data Analysis (ADA) automatiseert dit proces en kan regelmatig deze data worden toegevoegd aan een klantprofiel.

Meer over ADA

Met personalisatie kies je voor:

  • Een hogere klanttevredenheid
  • Een hogere net promotor score
  • Meer omzet
  • Meer conversie
  • Meer loyaliteit
  • Hogere Customer Lifetime Value

Met De Nieuwe Zaak kies je voor:

  • Data specialisten die het uiterste uit personalisatie halen.
  • Digitale marketing specialisten die je business case boosten.
  • Ervaren strategen die weten hoe je groeit met personalisatie.

Laat je gegevens achter, dan nemen we contact met je op om te starten met personalisatie.

 

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2019 De Nieuwe Zaak