10% meer omzet voor Makro Kerstpakketten

Digital Marketing resultaten 2020   •   Makro Kerstpakketten
  • 10% omzetgroei
  • 25% besparing op het mediabudget
  • 60% verbetering in rendement
  • 30% stijging in direct websitebezoek
1

De uitdaging

2020 was een raar en onzeker jaar. Mensen werken massaal thuis, vakanties gaan niet door en diverse branches hebben het financieel zwaar. Wat betekent dit voor het traditionele kerstgeschenk, waarmee organisaties normaal gesproken hun medewerkers belonen aan het eind van het jaar? Makro Kerstpakketten levert relatiegeschenken aan zakelijke klanten in uiteenlopende sectoren, zij ervoeren veel onzekerheid op dat gebied. Gaan bedrijven besparen en zien ze af van het jaarlijkse kerstgeschenk? Of wordt er juist extra uitgegeven aan de werknemer om ze te bedanken voor hun harde werk in dit bijzondere jaar?

Makro Kerstpakketten is samen met De Nieuwe Zaak de uitdaging aangegaan om ook in 2020 de omzet uit verschillende kanalen, waaronder de webshop, te verhogen.

2

De oplossing

Er zijn vier digital marketing focuspunten gehanteerd in 2020 om in te spelen op de onzekerheid in de markt en van de verschillende doelgroepen. De initiatieven waren als volgt:

1. Continue zichtbaarheid om top-of-mind te blijven
Door de doelgroep te informeren met gesegmenteerde en goed getimede e-mail marketing en always-on campagnes in te richten met Display, Social en Search Engine Advertising is er vroeg in het seizoen ingespeeld op zichtbaarheid en een relevante boodschap die aansloot bij de informatiebehoefte van potentiële klanten.

2. Omgaan met onzekerheden omtrent COVID-19
Op de website, in de campagnes en met frequente berichten is informatie gedeeld over de extra veiligheidsmaatregelen die golden voor de showrooms.

3. Effectief inspelen op afwijkende trends
Er is ingespeeld op een afwijkend seizoenspatroon door COVID-19. Er is gekozen voor intensieve communicatie, het continu creëren en delen van inzichten en het zo spoedig mogelijk inspelen op actuele ontwikkelingen. Zo werd er snel, maar onderbouwd, actie ondernomen naarmate het seizoen vorderde.

4. Klantinzicht en -feedback verzamelen tijdens het hoogseizoen
De pieken in het hoogseizoen werden benut om inzichten te verzamelen en experimenten uit te voeren. De input is direct gebruikt om optimalisaties door te voeren en hypotheses te A/B-testen.

Het resultaat

Aan het eind van het seizoen waren de voorraden uitverkocht. De digitale campagnes deden het zó goed, dat ze al eerder afgeschaald werden. Dit zorgde voor een omzetgroei van ruim 10% en een besparing van 25% van het beschikbare mediabudget.

Door met een duidelijk en breed gedragen beleid, met behulp van data, een mindset van continu leren en verbeteren én het werken met een multidisciplinaire aanpak, zijn er records gebroken. Dit terwijl er minder campagnemiddelen werden ingezet. En dat in zo’n onzeker jaar, voor een branche met een kort hoogseizoen, dat qua seizoensinvloeden sterk afweek van voorgaande jaren.

We zijn het meest trots op dat we veel Nederlandse bedrijven en hun werknemers hebben kunnen voorzien van een mooi kerstgeschenk als waardering voor hun inzet in dit rare jaar.

  • 0%
    omzetgroei
  • 0%
    besparing mediabudget
  • 0%
    verbetering in rendement
  • 0%
    stijging in direct websitebezoek
Case Makro_1534x1534-2
MAKRO_CRO
Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!