Expresso
Relevanter door browse based producten

Eva van Buiten   •   E-mail marketeer Expresso Fashion

“Bij Expresso werken we elke dag aan relevantie voor onze doelgroep. Personalisatie is hierin het sleutelwoord. De Nieuwe Zaak bewijst dit door A/B testen; met een schitterend resultaat!”

1

De uitdaging

Open je wel eens een reclamemail? Waarom? Werd je aangetrokken door een pakkende onderwerpregel of is de content relevant voor je? Veel e-mails van bedrijven blijven ongeopend in de mailbox staan of worden meteen verwijderd. Zonde als je er veel tijd in steekt om e-mails te versturen natuurlijk!

Eén van de uitdagingen binnen de e-mail wereld is relevantie. Elke klant is anders, heeft zijn/haar eigen wensen en behoeftes en wil daarom andere content zien of aanbiedingen ontvangen die passen bij zijn/haar voorkeuren of eerder koopgedrag. Hoe kan een bedrijf hierin de eerste stappen zetten op het gebied van personalisatie om relevanter te zijn? Dit vroeg Expresso, Nederlands modemerk, zich ook af. De Nieuwe Zaak hielp Expresso, door met gebruik van eigen data relevanter te kunnen zijn in de mail.

2

De oplossing

Om de nieuwsbrieflezers van Expresso beter te kunnen voorzien in hun wensen en behoeftes is de content in de nieuwsbrieven aangepast. Dit is gedaan door dynamische content (het beste te omschrijven als ‘wisselende content’) ter aanvulling op de statische content (denk aan de footer, waarin contactgegevens staan en een link naar bijvoorbeeld de homepagina) in te zetten in de nieuwsbrieven. De dynamische content is gevuld op basis van klikgedrag, welke is verzameld op de website van Expresso. Door dit te koppelen aan het klantprofiel laten we producten in de e-mail zien waarvan we weten dat deze relevant zijn voor de lezer.

Het resultaat

Na implementatie van de gebruikersdata is er middels een A/B-test gekeken of er een significante toename ontstond in clicks op de geselecteerde producten. Ten opzichte van de controle variant (A) waarin twee willekeurige producten werden getoond zagen we een toename van 720% in clicks in de variant (B) met eerder bekeken producten op de website.

Door de toename in clicks hebben Expresso en De Nieuwe Zaak besloten om op dagelijkse basis de gebruikersdata te implementeren in het e-mail software pakket. Dit betekent dat het mogelijk is om bij elke e-mail data te tonen die de gebruiker eerder in de webshop gezien heeft.

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2020 De Nieuwe Zaak