Martijn Hazelhorst 20 november 2018 3 minuten leestijd

De gevolgen van de AVG wetgeving

Sinds 25 mei 2018 geldt de Algemene Verordening Gegevensverwerking (AVG). Deze wet geeft consumenten meer rechten op het gebied van privacy waardoor er voor organisaties en bedrijven het een en ander is veranderd. Wat zijn die gevolgen nu eigenlijk? En wat kan je doen om die gevolgen inzichtelijk te maken? In dit blog gaan we daar verder op in.

Voldoen aan de AVG is één

Organisaties en bedrijven zijn sinds de AVG aan meer rechten en plichten gebonden om de privacy van consumenten beter te waarborgen. Een bedrijf dient bijvoorbeeld expliciet toestemming te vragen aan een consument of zijn of haar persoonlijke gegevens opgeslagen dan wel gebruikt mogen worden. Dit betekent onder andere dat je niet zomaar cookies en marketing scripts (een stukje code waarmee een externe partij (zoals Google of Facebook) het gedrag van gebruikers kan volgen) mag plaatsen of een groep mensen mag mailen.

De volgende scripts mogen pas na toestemming van de bezoeker geplaatst worden:

AVG Scripts

Een ander gevolg is het risico op boetes bij overtreding van de AVG. Deze boetes kunnen oplopen tot €20.000.000 of tot maximaal 4% van de wereldwijde omzet. 

Er op de juiste manier mee omgaan is twee

Er zijn bedrijven die voor een deel van hun omzet afhankelijk zijn van remarketing doelgroepen. De AVG zorgt er dus voor dat het remarketing kanaal flink onder druk staat. Je zult vooraf toestemming moeten vragen en als gevolg daarvan bestaat de kans dat de remarketinglijsten in grootte zullen afnemen omdat consumenten nu bewuster aan moeten geven informatie, nieuwsbrieven of advertenties te willen ontvangen. Dit kan negatieve gevolgen hebben voor de online omzet.

Een manier om een opt-in (expliciete en aantoonbare toestemming voor het ontvangen van mailings en/of advertenties) te verkrijgen is een cookie melding. Hierbij is het daarom heel belangrijk hoe deze cookie melding wordt ingestoken. Denk hierbij aan button-copy, content en vormgeving. Allereerst is het, zoals bij alle optimalisaties, van belang dat de huidige situatie goed wordt doorgemeten zodat je kunt bepalen waar verbetering mogelijk is.

Een dashboard met alle inzichten is drie

Om de gevolgen van de AVG inzichtelijk te maken hebben we een dashboard ontwikkeld. In dit dashboard beantwoorden we de volgende vragen:

  1. In welke mate worden cookies geaccepteerd?
  2. Welk percentage van m’n websitebezoekers kan ik middels remarketing nog benaderen?
  3. Wat voor impact heeft de cookiebar op de online omzet?
  4. In hoeverre worden de cookie-instellingen over tijd nog aangepast?
  5. In hoeverre verschillen nieuwe bezoekers van terugkerende bezoekers met betrekking tot het accepteren van de cookies?

Verschillende klanten maken inmiddels gebruik van een dashboard. Dat geeft ons nog meer waardevolle inzichten over de impact van de AVG.

avatar

Martijn Hazelhorst

Martijn is Digital Performance Manager bij De Nieuwe Zaak. Hij is dag in dag uit bezig om de performance doelstellingen van onze klanten te halen.

Hulp nodig met jouw volgende stap?

Even verder praten kan geen kwaad.
Contact opnemen