Alles over headless commerce.
Lees hier alles over headless commerce en zet jouw volgende stap om hiermee aan de slag te gaan.
Verder met headless commerce.
Headless commerce is een van de snelst groeiende trends in de huidige e-commerce wereld. Lees hier alles over headless commerce en zet jouw volgende digitale stap.
Begin bij het begin: wat isheadless commerce? En hoe start je hiermee?
Lees verder.Headless commerce helpt je organisatie verder. Dit is waarom.
Lees verder.Hoe begin je nou met headless commerce. lees hier hoe je dit doet.
Lees verder.Welke platforms jij nodig hebt voor jou headless commerce lees je hier.
Lees verder.Wat is headless commerce?
Bij de opkomst van online winkelen lag de voorkeur qua e-commerce oplossing in een alles in één oplossing, ook wel monolithic commerce platforms genoemd. Hierbij zijn de frontend en backend van een e-commerce platform aan elkaar verbonden. Als je in zo'n monolithische oplossing een verandering wil doorvoeren aan de front-end, moet er ook het een en ander aan de backend worden gewijzigd. Hierdoor ben je minder flexibel omdat je wijzigingen moeilijk kan doorvoeren. Headless commerce is een oplossing waarmee de frontend en backend van elkaar worden gescheiden, waardoor je meer flexibiliteit hebt in het doorvoeren van aanpassingen of updates. Deze oplossing is complex maar met behulp van de juiste partij kan dit jouw business zeker een stap verder helpen. Maar wat bedoelen we eigenlijk met frontend en backend?
Het verschil tussen frontend en backend
Frontend is het gedeelte van je e-commerce platform waar de gebruiker mee in aanraking komt. Hierbij gaat het om alles wat de gebruiker ziet. Dit zijn onder andere de gebruikersinterface (UI) en de gebruikerservaring (UX), maar ook de visuele aspecten en gebruiksvriendelijkheid spelen hierin een grote rol.
De backend is het gedeelte van je e-commerce platform dat niet zichtbaar is voor de gebruiker. Simpel gezegd zorgt de backend ervoor dat de frontend werkt. Hierin worden bijvoorbeeld betalingen verwerkt, contactgegevens beheerd en voorraden op peil gehouden.
De integratie van API's
Een essentiële rol in headless commerce is het gebruik van diverse applicaties en API’s (Application Programming Interfaces). API's functioneren als de communicatie brug tussen frontend en backend, zij stellen de frontend in staat om gegevens op te vragen en te verzenden naar de backend. Hierdoor ontstaat een flexibele en schaalbare architectuur.
Door API's kan je verschillende frontend technologieën gebruiken, dit komt doordat de frontend niet gebonden hoeft te zijn aan de specifieke technologie van de e-commerce backend.
API's maken het mogelijk om e-commerce gegevens door te koppelen naar verschillende kanalen zoals websites of mobiele apps. Hierdoor kan je producten op meerdere platforms aanbieden zonder de backend te wijzigen. Die gegevens kan je ook gebruiken om gebruikers een zo gepersonaliseerd mogelijke ervaring te geven. Doordat je meer maatwerk kan leveren voor je gebruiker zullen zij een betere ervaring hebben met jouw e-commerce platform.
API's zijn een kernprincipe in headless commerce, door API's worden bedrijven meer flexibel, gaat de schaalbaarheid omhoog en neemt het aanpassingsvermogen toe. Zo kan jouw bedrijf zich makkelijk aanpassen aan de snel veranderende online omgeving.
Headless strategie.
Wat is de doelstelling van jouw headless commerce? Welke technologieën ga je voor zowel de front- als backend gebruiken? En hoe zorg jij dat de gebruiker de beste ervaring heeft? Dit zijn een aantal vragen die je jezelf moet stellen voordat je jouw headless strategie gaat optuigen.
De doelstellingen kunnen per bedrijf verschillen, het ene bedrijf wil zijn flexibiliteit verbeteren en het andere bedrijf wil ondersteuning voor meerdere kanalen. Als je eenmaal weet wat je doel is, ga dan na welke tools en software het beste passen bij de integratie van jouw headless strategie.
API-first
Als je headless gaat, ben je als bedrijf zijnde een stuk flexibeler. Het is daarbij belangrijk dat de front- en backend nog wel met elkaar kunnen communiceren. Omarm daarom een API-first benadering bij het ontwikkelen van je backend. Daarnaast moet je de frontend architectuur aanpassen op verschillende schermformaten zoals een mobiele telefoon of een desktop, hiermee geef je de gebruiker een zo goed mogelijke ervaring.
Personalisatie en een omnichannel ervaring
De gebruiker wil tegenwoordig een zo gepersonaliseerd mogelijke ervaring tijdens het gebruik van jouw e-commerce platform. Implementeer tools om dit zo goed mogelijk te laten verlopen. Je kan hierbij gebruik maken van bijvoorbeeld e-mail waardoor je de gebruiker gepersonaliseerde producten kunt aanbieden. Integreer een omnichannel strategie zodat alle e-commerce functionaliteiten naadloos kunnen worden uitgebreid naar alle kanalen. Lees hier alles over hoe je begint met jouw omnichannel organisatie.
De voordelen van headless commerce.
Flexibiliteit en schaalbaarheid
De frontend en backend van de online webwinkel kunnen onafhankelijk van elkaar worden ontwikkeld, dit zorgt voor meer flexibiliteit in het ontwerp en gebruikservaring. Door de frontend los te koppelen van de backend kunnen bedrijven elke presentatielaag kiezen die ze willen en integreren met elk backend-systeem, zoals een ERP, CRM of PIM. Ook kan er beter worden geschaald, dit wil zeggen dat er gemakkelijker kan worden omgegaan met piekverkeer en groeiende eisen.
Snellere (door)ontwikkeling
Door de scheiding tussen de frontend en backend kunnen er gemakkelijker en sneller nieuwe dingen worden ontwikkeld. De reden hiervoor is dat tijdens het ontwikkelen van de frontend er niet gekeken hoeft te worden naar de complexiteit van de backend. Hierdoor kunnen er gemakkelijk nieuwe tools en software worden gebruikt waardoor je meer maatwerk kunt leveren aan de klant.
Verbeterde UX
Gebruikerservaring (UX) speelt een essentiële rol op ieder online platform, maar voor webwinkels of winkel-apps is een gebruiksvriendelijk platform cruciaal voor succes. Met headless oplossingen krijgen bedrijven extra flexibiliteit om de gebruikerservaring te optimaliseren en te personaliseren. Doordat de frontend niet vastzit aan de backend, worden ze niet belemmerd door vastgelegde vereisten in de backend-software. Door de uitgebreidere mogelijkheden voor personalisatie kunnen e-commercebedrijven oplossingen ontwikkelen die beter inspelen op de wensen van hun klanten. Dit resulteert in een grotere loyaliteit en een verhoogde customer lifetime value.
Toekomstbestendigheid
Aanpassingen kunnen sneller en beter worden doorgevoerd door headless commerce. Hierdoor kan er beter op de veranderende vraag van de klant worden ingespeeld en kan er sneller worden ingespeeld op technologische trends. Daarnaast zal in de toekomst de veiligheid en privacy van klanten alleen nog maar belangrijker worden. Het beveiligen van een standaard API is veel gemakkelijker dan het beveiligen van onderling verbonden systemen. Het risico op gegevensinbreuken wordt hiermee dus beperkt.
Eigen tech-stack
Als je headless gaat kan je door je eigen tech-stack meer controle krijgen over de functionaliteit en prestaties van jouw webshop. Gebruik je eigen technologieën en frameworks die het beste bij de behoeften van jouw business passen, hierdoor zal de gebruiker een gepersonaliseerde en gebruikersvriendelijke webshop ervaren. Naast dat je flexibel bent kan je het concurrentievoordeel vergroten. Door jouw unieke en innovatieve webshop te implementeren kan je je beter onderscheiden van je concurrenten.
De 6 stappen om headless te gaan.
CRO is een continu proces wat veel tijd kan kosten. Toch zijn de voordelen het waard om mee bezig te gaan. We vertellen je waarom CRO voor jouw organisatie loont. Conversie
Om headless te gaan, moeten er een aantal dingen worden gepland en geïmplementeerd. Volg de volgende stappen die je sowieso moet doorlopen om headless te gaan.
Stap 1. Bepaal je doelstelling
Bepaal waarom je headless wil gaan en wat je specifieke doelen en verwachtingen zijn. Hierbij kan je bijvoorbeeld denken aan flexibiliteit creëren of het ondersteunen van meerdere kanalen.
Stap 2. Kies welk e-commerce platform past bij jouw organisatie en doelstellingen
Het maken van de juiste keuze tussen alle verschillende e-commerce platforms is lastig, omdat er veel aanbod is en je misschien niet exact weet wat voor jouw organisatie wel of niet handig is. Hiervoor maakten we een vergelijkingssheet. Ontdek hier welk platform het beste bij jouw bedrijf past.
Stap 3. Maak een keuze uit de frontend technologie
Bij het bepalen welke technologieën het beste bij jouw e-commerce platform passen, moet je nagaan welke technologieën het beste bij de behoeften van jouw project passen. Denk ook aan de ervaring die je wil dat jouw gebruikers met je hebben. Een aantal voorbeelden van deze technologieën zijn React (ontwikkeld door facebook), Angular (ontwikkeld door Google) of Vue.js wat een progressief JavaScript-framework is. Een progressief JavaScript-framework wordt gekenmerkt door verschillende eigenschappen zoals offline beschikbaarheid, ze kunnen pushmeldingen verzenden en kunnen gebruik maken van hardware-acceleratie.
Bij het kiezen van een van deze technologieën, neem dan ook Next.js, Nuxt (vue) of Remix (Shopify) in overweging. Hou bij de keuze voor jouw technologie rekening met de ontwikkeltijd, de schaalbaarheid, de prestatie en de ervaring die je jouw gebruikers wil bieden.
Stap 4. Koppel de frontend aan de e-commerce backend
Gebruik de API's van het gekozen e-commerce platform om je frontend te koppelen aan de backend. Deze stap is cruciaal voor een soepele werking van je headless commerce oplossing. Daarbij is het, als je content wil beheren op je website, goed om te overwegen om headless CMS modules zoals BigCommerce of Shopify Plus te implementeren. Met headless CMS beheer kan je de content scheiden van de presentatielaag waardoor je content onder andere flexibeler en sneller wordt.
Stap 5. Blijf testen
Blijf zowel de frontend als backend testen tijdens de implementatie en doorontwikkeling van je e-commerce platform. Je wil natuurlijk niet dat met de launch van jouw headless e-commerce platform de gebruikers niet de juiste functionaliteiten ervaren. Bij het testen kan er naar voren komen dat er onderdelen geoptimaliseerd moeten worden, doe dit dan ook meteen. Hierdoor zullen de gebruikers de gewenste snelheden en prestaties ervaren. Hierbij kan je gebruik maken van CDN's (Content Delivery Networks) of een andere optimalisatietechniek.
Stap 6. Zorg voor goede monitoring en structureel onderhoud
Na de launch van je headless e-commerce platform moet je blijven monitoren op prestaties en snelheden. Gebruik hiervoor verschillende tools om je headless commerce oplossing te volgen. Ook is het verstandig om regelmatig onderhoud en updates in te plannen.
De headless platforms.
Er zijn verschillende e-commerce platforms die headless commerce ondersteunen. Deze platforms bieden de mogelijkheid om de flexibiliteit en de techniek toe te passen die nodig zijn om de frontend en backend van een webwinkel los van elkaar te laten opereren. Hierbij zijn er verschillende third party headless commerce platforms:
BigCommerce
Het eerste headless platform is BigCommerce. Met BigCommerce kan je de e-commerce frontend onafhankelijk van de backend creëren en aanpassen. BigCommerce is een API-gedreven open SaaS oplossing. Met andere woorden: je hoeft niet om te kijken naar hosting, veiligheid, snelheid of het updaten van je software. Het feit dat het open is, maakt dat je optimaal gebruik kunt maken van data. Daarbij ondersteunen ze API's en hebben een flexibel systeem voor thema ontwikkeling.
Shopify Plus
Shopify Plus biedt verschillende mogelijkheden met hun Storefront API. Hiermee kunnen ontwikkelaars een aangepaste front-end bouwen en integreren met de Shopify-backend. De plus versie van Shopify heeft een aantal voordelen, zo geeft deze versie toegang voor een onbeperkt aantal accounts, je betaalt geen transactiekosten en krijgt toegang tot extra features en Shopify apps zoals Shopify Flow.
Contentfull en Storyblock
Dit zijn 2 platforms die voor jouw headless CMS een oplossing bieden. Met deze platformen kan je content voor jouw website maken zonder dat je rekening hoeft te houden met de prestatielaag. Het voordeel hieraan is dat je je kunt concentreren op het creëren van content zonder een expert te hoeven zijn in front-end ontwikkeling. Het verschil tussen deze 2 platforms is vooral dat Contentfull een populaire keuze is voor grote organisaties die veel content moeten beheren terwijl Storyblock een goede optie is voor kleinere bedrijven. Lees hier alles over Storyblock.
Aan de slag met één van bovenstaande third party platforms? Onderzoek goed welk platform bij jouw organisatie past, en kijk niet alleen naar de prijzen die gevraagd worden voor de aangeboden diensten. Het is sowieso een flinke investering, zowel in tijd en middelen als geld.
Magento
Magento, wat nu bekendstaat als Adobe Commerce, biedt verschillende mogelijkheden om bepaalde zaken die te maken hebben met headless commerce te realiseren. Een voorbeeld hiervan is dat je door API's je eigen aangepaste frontend kunt maken. Ook biedt Magento een ingebouwd content management systeem (CMS) aan waarmee je pagina's en content kunt beheren. Een voordeel aan Magento is dat er duizenden gratis en betaalde extensies zijn. Met deze extensies kun je binnen Magento volledig de baas zijn over het uiterlijk en de inhoud van jouw e-commerce platform. Een nadeel van Magento is echter: de CMS-functionaliteit is uitgebreid, maar in de praktijk loop je toch vaak tegen beperkingen aan waardoor alsnog maatwerk nodig is.
WooCommerce
WooCommerce is in zijn standaardvorm niet een headless commerce platform. Maar omdat frontend en backend sterk geïntegreerd zijn kan je met de juiste aanpak en tools WooCommerce gebruiken in een headless commerce-architectuur. Je kunt met WooCommerce een headless CMS integreren en, doordat Woocommerce gebouwd is met SEO in gedachten, gemakkelijk zoekmachine optimalisatie toepassen.
Intershop
Een ander platform is Intershop, ingericht op het aankoopgedrag van de eindgebruiker (dealers en/of consumenten) en is volledig te integreren met jouw backoffice processen en systemen. Een aantal voordelen aan Intershop zijn dat je flexibele front-end technologieën hebt die je kan aanpassen op specifieke behoeften van jouw bedrijf. Ook kan de Intershop Commerce Suite, de kern van Intershop, worden geïntegreerd. De Intershop Commerce Suite maakt gebruik van een architectuur die gebaseerd is op microservices en biedt RESTful API’s. Met deze API’s kunnen ontwikkelaars e-commerce functionaliteiten blootstellen en integreren met externe systemen.
Zo doet DNZ headless commerce.
Hoe zorg je dat je de juiste doelen stelt? De beste resultaten behaalt met je headless commerce platform? Welke strategie en tools heb je nodig voor jouw e-commerce platform? En hoe je omgaat met de complexiteit van headless commerce? De Nieuwe Zaak helpt je met jarenlange ervaring een stap verder.
Onze multidisciplinaire aanpak zorgt ervoor dat jij zo optimaal mogelijk headless kan gaan. Onze experts staan voor je klaar om jouw volgende stap te zetten.
Onze ervaringen
- Intershop
De Nieuwe Zaak bouwt krachtige B2B webshops en portals in Intershop. Dit is, zoals eerder benoemd, één van de e-commerce platforms om headless te gaan. Intershop webshops worden al jaren met succes gebouwd, zo zijn wij sinds 2016 Intershop Gold Partner en in 2021 en 2022 Intershop Partner of the Year geworden. Door onze ervaring zorgen wij dat jouw website bezoekers een betere klantervaring hebben.
Next.js biedt een integratie met Intershop waardoor wij verschillende bedrijven een stap verder hebben geholpen met hun webshop op het gebied van headless commerce.
-
BigCommerce
Met BigCommerce als e-commerce oplossing heb je je platform voor optimale e-commerce op orde. Wij zijn de eerste partner in Europa die is erkend als expert op business to business gebied binnen het BigCommerce ecosysteem. Hierdoor wordt De Nieuwe Zaak betrokken bij de belangrijkste early access programma's.
Zoals je ziet is er niet maar één platform waar je gebruik van kunt maken. Er zijn meerdere e-commerce platforms die je kunt toepassen voor jouw webwinkel. Ga na wat jouw groeiambities zijn en welk platform daar het beste bij past.
Wil jij headless gaan met jouw bedrijf, neem dan contact op met een van onze professionals!