2020 wordt het beste e-commerce jaar ooit!

2020 wordt het beste e-commerce jaar ooit!

en   •  29 september 2020

We hebben de feestmaand december nog nooit meegemaakt tijdens een wereldwijde pandemie. Voor ons gevoel is ‘het nieuwe normaal’ inmiddels al heel normaal geworden, en de traditioneel belangrijkste e-commerce maanden liggen nog voor ons. Hoewel we niet weten wat er precies gaat gebeuren, zijn de voortekenen voor online omzet aan het einde van dit jaar goed. Heel goed!

Waarom? Lees hieronder de 6 factoren die wat ons betreft een voorteken zijn voor een topomzet.

1. Consumenten geven geld anders uit

Tijdens de vakantieperiode hebben veel consumenten ervoor gekozen om niet, korter of in eigen land op vakantie te gaan. Dat kan ook bijna niet anders, want het grootste deel van de wereld kleurt oranje in het RIVM advies. Uitgaan is haast niet mogelijk, naar de kroeg gaan is slechts beperkt mogelijk en restaurants hebben minder capaciteit en mogelijkheden.

Dit laat ruimte voor ‘grotere’ investeringen in en om het huis. Zo waren de opblaasbare zwembaden, ventilatoren en airco’s niet aan te slepen tijdens de hittegolf deze zomer, zijn tweedehands auto’s en e-bikes erg in trek, waren webcams als gevolg van het thuiswerken een must, en werden honden en knaagdieren massaal aangekocht (en weer gedumpt).

Een mogelijke reden hiervoor is onze ‘interne boekhouder’, aldus consumentenpsycholoog Patrick Wessels. Consumenten maken een begroting van waar ze geld aan uitgeven. In deze begroting wordt ook een post ‘leuke dingen’ meegenomen. Als blijkt dat het geld niet aan de gebruikelijke vakantie kan worden uitgegeven, geeft men het aan andere leuke dingen uit.

Dit doet iets met de waardeperceptie van consumenten. “Als je normaal gesproken een vakantie boekt voor duizend euro, zal je als je dit jaar thuis blijft makkelijker van dat bedrag een tv kopen. Terwijl je normaliter duizend euro voor een tv eigenlijk te veel geld vindt.”

2. Er zit een maximum op het aantal bezoekers in fysieke winkels

Met de corona maatregelen die zijn getroffen om de samenkomst van grote groepen in goede banen te leiden, kunnen er fysiek minder bezoekers toegelaten worden in winkels. Er is dus geen onbeperkte groei te realiseren in fysieke winkels. Tijdens momenten als Black Friday zijn we gewend aan grote drommen mensen die zich bij de fysieke winkel verdringen om gebruik te maken van extreme kortingen. Dit jaar is dat simpelweg niet mogelijk. Er wordt zelfs voorspeld dat in de Verenigde Staten fysieke winkels niet open gaan met Black Friday. Het maximum in bezoek aan de fysieke winkel geldt niet voor webshops. Ten minste, als je technische landschap is berekend op een grote toestroom aan bezoekers.

3. Consumenten willen niet naar fysieke winkels

Los van het feit dat de corona maatregelen ervoor zorgen dat er minder bezoekers kunnen worden toegelaten in fysieke winkels, willen consumenten het liever ook niet. De tijd van ‘funshoppen’ ligt achter ons. De gang naar fysieke winkels brengt een besmettingsrisico met zich mee en de maatregelen verlagen het shopplezier aanzienlijk. “Fysiek winkelen is door alle maatregelen doelgerichter geworden. Online kun je wel gewoon rondkijken.’’ aldus Patrick Wessels. Begrijpelijk, want een middagje in winkels rondstruinen betekent tegenwoordig 10-20 keer je handen wassen/desinfecteren, in de wachtrij staan en je ergeren aan mede-shoppers.

4. Nieuwe groepen ontdekken het gemak van online aankopen

De corona pandemie dwingt grote groepen mensen om versneld te digitaliseren. Hierdoor ontdekken nieuwe doelgroepen het gemak van online aankopen doen. Zo zien we bijvoorbeeld dat steeds meer 50-plussers online shoppen ten tijde van corona. Ze worden als het ware over de drempel geduwd. En dat zie je terug in de cijfers:

  • Echt spectaculair zijn de cijfers van onze online uitgaven. Die stegen volgens het CBS afgelopen mei met maar liefst 50 procent ten opzichte van vorig jaar.
  • De omzet van de detailhandel steeg in mei met maar liefst 8 procent ten opzichte van vorig jaar, zo meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).Dat is de hoogste groei in 14 jaar tijd.
  • De online consumentenbestedingen stegen in Q2 met 12% naar € 6,36 miljard (Thuiswinkel Markt Monitor).
  • Het aantal online aankopen is met 36% gestegen in Q2 (Thuiswinkel Markt Monitor)
  • Deze stijging is met name te danken aan de aankoop van producten; online aankoop van diensten daalt met 35% in Q2, terwijl de aankopen in verschillende productcategorieën met 52% stegen in Q2.
  • 7% meer e-shoppers dan een jaar geleden (van 11,7 miljoen naar 12,5 miljoen)

Interessant is om te zien dat bepaalde branches in deze tijd behoorlijk opkomend zijn op online gebied. ‘Health & Beauty’ en ‘Food & Nearfood’ zijn hiervan twee voorbeelden (volgens het rapport van het GfK Consumentenonderzoek). In deze sector wordt hier dus slim op ingespeeld!

5. Nieuwe online shoppers zijn enthousiast

Online shoppen zit anders in elkaar dan offline shoppen. Er wordt wel eens gezegd dat online shoppen meer geluksmomenten met zich meebrengt. Zo stelt consumentenpsycholoog Patrick Wessels dat er 3 geluksmomenten zijn bij een online aankoop: tijdens de aankoop zelf, als de bezorger aanbelt met het pakketje én als je het openmaakt. Het valt zelfs te verwachten dat de ‘nieuwe’ groepen die kopen bij webshops hiermee doorgaan na het einde van de corona maatregelen.

6. Feestdagen zijn belangrijker dan ooit dit jaar

Door de corona crisis kijken mensen meer dan normaal uit naar de feestdagen aan het einde van het jaar. Zoals het er nu uitziet, zijn grote feesten en samenkomsten nog niet mogelijk aan het einde van het jaar. Mensen zullen daarom letterlijk en figuurlijk flink willen uitpakken met Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerstmis. Daarnaast worden massale feesten niet georganiseerd, dus verwachten we dat er veel vuurwerk verkocht wordt en dat veel mensen thuis blijven aan het einde van het jaar.

Je hebt nu nog voldoende tijd om je webshop en digitale marketing optimaal in te richten, zodat je klaar bent voor de grote golf aan bezoekers aan het einde van dit jaar. Hulp nodig? De experts van ons full service e-commerce bureau zitten voor je klaar!

Contact opnemen

 

Bronnen:

https://mashable.com/shopping/black-friday-2020-future-predictions/?europe=true
https://edition.cnn.com/2020/09/09/business/home-depot-black-friday/index.html
https://www.ad.nl/nlthuis/corona-verleidt-ons-tot-grote-aankopen-duizend-euro-voor-een-tv-prima~a699bbaa/
https://www.customertalk.nl/artikelen/reportage/de-coronacrisis-als-de-aanzet-voor-structurele-veranderingen/
https://www.ad.nl/flevoland/in-coronatijd-gekochte-knaagdieren-massaal-gedumpt-bij-opvang~aed86cc1/
https://www.rtlnieuws.nl/lifestyle/liefde-leven/artikel/5159676/een-nieuwe-hond-e-bike-auto-zonder-corona-hadden-we-dit-nu
https://www.emerce.nl/achtergrond/impact-coronapandemie-ons-betaalgedrag
https://www.bd.nl/brabant/zwembad-moet-u-wel-twee-uur-voor-in-de-rij-staan~a97fdd9f/
https://www.thuiswinkel.org/nieuws/4521/nederlandse-online-consumentenbestedingen-stijgen-in-q2-met-12-naar-6-36-miljard

Auteurs

In zijn rol als Inbound Marketing Consultant trekt Jasper dagelijks bezoekers aan door relevante en unieke content vindbaar te maken. Door content aan te laten sluiten op behoeftes van consument in verschillende fases van de customer journey trek je bezoekers aan. Want de wereld is op zoek naar bedrijven met relevante en unieke content.
Als Senior Designer is Menno Dijk verantwoordelijk voor het bedenken en visualiseren van activerende en converterende online marketingcampagnes. Van brainstorm en concept tot aan uitwerking in Photoshop, illustrator, InDesign of Premiere, Menno heeft het allemaal in de vingers.
Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2020 De Nieuwe Zaak