Marlies Wilms Floet 10 mei 2021 7 Minuten leestijd

Wat is Conversie Ratio Optimalisatie?

Conversie Ratio Optimalisatie (CRO) is een continu proces van datagedreven experimenteren en valideren, waarbij je digitale kanalen steeds verder optimaliseert. Denk hierbij aan je website, webshop, klantenportaal of advertenties. Door de gebruikerservaring op verschillende punten in de customer journey en je salesfunnel te verbeteren verhoog je doelgericht conversies, zoals het aantal transacties, leads, orderwaarde en totale omzet.

Meer weten over hoe je CRO slim inzet? Ontdek het in onze gids.

Bij CRO staan vier stappen centraal.

  1. Doelen stellen
    Wat willen we bereiken?
  2. Inzichten verzamelen
    Wat gaat er mis en waarom? Waar liggen de kansen?
  3. Verbeteren
    Hoe kan het beter?
  4. Experimenteren en valideren
    Is de verbetering een succes? Wat leren we ervan?

Waarom Conversie Ratio Optimalisatie?

Hoewel CRO vaak wordt geassocieerd met A/B-testen, is dit slechts één tool uit de gereedschapskist. Door het beter begrijpen van je doelgroep kan je de gebruikers voorzien van een betere gebruikservaring en help je hen om hun doel te bereiken.

CRO levert belangrijke voordelen op, zoals:

  • Hogere ROI. Je haalt meer geld uit je marketing euro’s, omdat je met hetzelfde aantal bezoekers meer transacties of omzet haalt;
  • Hogere orderwaarde van nieuwe en bestaande klanten;
  • Inzichten in je klanten waardoor je kan zorgen voor een betere customer experience op verschillende touchpoints;
  • Efficiënte doorontwikkeling van je website omdat je focust op de juiste onderdelen.

Conversie Ratio Optimalisatie kan je dus inzetten op meerdere toepassingen:

  • CRO & Marketing
    Hier ligt de focus op het optimaliseren van je digitale marketing kanalen, zoals e-mail, display advertenties, SEA, SEO, social media
  • CRO & Marketing Strategie
    Hier ligt de focus op het optimaliseren van de online marketing strategie en de complete marketing journey; hoe je de klantreis (die vaak bestaat uit het bezoeken van meerdere touchpoints) als geheel kan verbeteren
  • CRO & Digitale Merkactivatie
    Optimalisatie van je merkuitingen (zowel digitaal als niet digitaal), waarbij voor het optimaliseren op de gewenste merkwaarde of bekendheid meer centraal staat
  • CRO & Website, Webshop of Platform
    Hier ligt de focus op het optimaliseren van je digitale kanalen, zoals je website, app of online bestelplatform.

Cultuur van experimenteren.

Conversie Ratio Optimalisatie is een tijd lang het domein geweest van CRO-specialisten. Maar de laatste jaren is het besef ontstaan dat het totale effect van CRO veel groter is als datagedreven optimalisatie op veel bredere schaal binnen de organisatie wordt toegepast. Wanneer specialisten en afdelingen op meerdere plekken in de organisatie (zoals marketing specialisten, UX-designers en zelfs ontwikkelaars) al een beetje optimaliseren, is de impact al vele malen groter dan dat een groep CRO-ers dit op kleine schaal heel goed doet. Twintig keer één procent verbetering levert uiteindelijk meer op dan één keer 10% verbetering.

Het leren datagedreven optimaliseren en het embedden van deze werkwijze in de bestaande werkprocessen is een belangrijk onderdeel van het werk van CRO. Om dit te bereiken in je organisatie helpt het om een conversie optimalisatie training te geven. Op deze manier omarmt je hele organisatie de cultuur van experimenteren.

CRO - Het proces voor succes

Het proces voor succes.

Hoe pak je Conversie Ratio Optimalisatie aan? Dit stappenplan noemen we ‘het proces voor succes’. Deze werkwijze is toepasbaar voor iedereen in de organisatie: van marketeer of UX-designer tot een developer van een digitaal platform. Het proces voor succes bestaat uit vier stappen:

  1. Doelen stellen
  2. Inzichten verzamelen
  3. Verbeteren
  4. Experimenteren en valideren

Stap 1. Doelen stellen: Bepaal wat je wilt bereiken

Een waardevolle aanpak is het combineren van de doelen van jouw bedrijf met die van de klant. Door deze doelstellingen op elkaar af te stemmen, kun je de meeste waarde creëren. Het is belangrijk om inzicht te hebben in de behoeften, wensen, gedragingen en ervaringen van jouw doelgroep. Hiermee kun je gericht de te optimaliseren touchpoints bepalen.

Stap 2. Inzichten verzamelen: Begrijp waarom en waar het misgaat

Verzamel zowel kwantitatieve als kwalitatieve inzichten om te begrijpen waarom en waar het misgaat, en om kansen te identificeren. Kwantitatieve methoden, zoals webstatistieken en heatmaps, geven inzicht in het gedrag van websitebezoekers. Kwalitatieve methoden, zoals user testing en expert reviews, bieden waardevolle inzichten vanuit het perspectief van gebruikers.

Stap 3. Verbeteren: Formuleer en prioriteer hypotheses

Gebruik de verzamelde inzichten om hypotheses te formuleren, gebaseerd op doelstellingen en inzichten uit verschillende bronnen. Een goede hypothese is toetsbaar en heeft een verklaring gebaseerd op theorie of inzicht. Prioriteer de hypotheses aan de hand van methoden zoals de impact/effort matrix of de P.I.E.R. prioritering methode.

Stap 4. Experimenteren en valideren: Test en evalueer de verbeteringen

In deze stap test je de hypothesen om te zien of de beoogde verbeteringen succesvol zijn. De meest gebruikte methode hiervoor is A/B-testen, waarbij verschillende varianten tegen elkaar worden getest bij echte bezoekers. Andere methoden zijn onder andere expert reviews, user testing en pre-post analyses. Analyseer en evalueer de resultaten nauwkeurig om waardevolle inzichten te verkrijgen.

Met behulp van deze stappen kun je conversie ratio optimalisatie effectief aanpakken en continu verbeteringen doorvoeren om de prestaties van je website te optimaliseren.

Meer weten over hoe je CRO slim inzet? Ontdek het in onze gids.

Meer lezen over Conversie Ratio Optimalisatie?

Onze CRO experts hebben meerdere artikelen en cases geschreven waarin we diverse A/B-tests verder hebben toegelicht. Hieronder vind je een aantal links als je verder geïnspireerd wilt worden over hoe Conversie Ratio Optimalisatie jou kan helpen om datagedreven te optimaliseren en valideren!

CRO voorbeelden uit B2B:

CRO voorbeelden B2C:

Begin met datagedreven optimaliseren en valideren!

Wil jij jouw website en online kanalen structureel verbeteren en de basis op orde krijgen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!

Neem contact op

avatar

Marlies Wilms Floet

Marlies is Digitaal Strateeg en teamlead CRO. Digitale groeistrategie, User Experience Research en experimenteren: daar maak je haar blij mee!

Hulp nodig met jouw volgende stap?

Even verder praten kan geen kwaad.
Contact opnemen