Wees relevant met retargeting

Wees relevant met retargeting

  •  8 juni 2021

Retargeting is een vorm van Digital Advertising waar je de gedragsdata van je websitebezoekers gebruikt om ze buiten je eigen website nogmaals te bereiken. Een voorbeeld van retargeting is het nogmaals bereiken van websitebezoekers die een product in hun winkelmandje hebben gestopt en de website hebben verlaten zonder het koopproces af te ronden. Door dat product nogmaals te tonen op een relevante manier, kun je deze websitebezoeker verleiden om toch tot aankoop over te gaan.

Retargeting werkt op vaak basis van cookies. Daardoor kun je iedereen, die cookies heeft geaccepteerd, opvolgen met een boodschap op andere websites of platformen waar advertenties worden vertoond, zoals nu.nl of LinkedIn. Ook kun je retargeting inzetten met gegevens uit je CRM. Je kunt bijvoorbeeld lijsten met mailadressen uit je CRM halen en deze koppelen aan Google of Facebook gebruikers.

Wat laat retargeting zien?

Wat laat je mensen die in je retargeting doelgroep vallen eigenlijk zien? Je kunt iedereen dezelfde boodschap tonen om met jouw organisatie top-of-mind te blijven in het oriëntatieproces. Maar de praktijk leert dat een relevantere uiting leidt tot een hoger doorklikpercentage en een hoger conversieratio. Onderscheid daarom doelgroepen voor verschillende proposities, diensten of producten en pas je boodschap daarop aan. Dit kan door losse doelgroepen te vormen en aparte uitingen te gebruiken (segmentatie).

Bijvoorbeeld: een webshop voor elektronica biedt laptops, smartphones en tv’s aan. Een gebruiker die alleen de smartphones bekijkt, heeft mogelijk geen interesse in laptops en tv’s. Hier kun je segmenteren en deze gebruiker een uiting tonen met enkel smartphones.

Je kunt je advertenties ook dynamisch inrichten, waarbij automatisch de meest relevante producten of diensten worden getoond, afhankelijk van het gedrag van de gebruiker. Zo kun je bijvoorbeeld de producten tonen die een gebruiker onlangs heeft bekeken, in plaats van een willekeurige selectie aan producten of een algemene uiting.

Slimme doelgroepen

Retargeting is ook uitermate geschikt om je vaste klantengroep te definiëren en te bereiken met bijvoorbeeld een nieuwe merkpositionering of thematische campagne. Je weet namelijk al dat je zo eenvoudig je vaste klanten bereikt. Ook kun je recente kopers uitsluiten van campagnes, omdat de kans klein is dat deze op korte termijn nogmaals iets kopen. En je wil ze niet confronteren met een gekocht artikel dat een paar dagen later in de aanbieding blijkt te zijn. Met retargeting kun je op een slimme manier met deze verschillende doelgroepen omgaan.

Bijvoorbeeld: iemand heeft vorige week van jouw webshop een smartphone gekocht. De kans is klein dat deze persoon op korte termijn nog een smartphone zal kopen. Dan kun je deze personen uitsluiten van je campagnes over smartphones. Wat wel mogelijk is, is om deze persoon advertenties te laten zien van smartphone accessoires of andere producten.

De voordelen van retargeting

Vier voordelen van retargeting

Als je retargeting op een slimme manier inzet, kun je zeker van de voordelen profiteren. We zetten vier voordelen op een rijtje:

  • Je kunt de funnel dichten
    Met retargeting bereik je potentiële klanten die zijn afgehaakt in het aankoop- of registratieproces buiten je website om. Dit geeft dus een nieuw haakje voor de gebruiker om weer terug te keren naar je website, om het proces te voltooien.
  • Je werkt performance-based
    Je stuurt met retargeting echt op resultaat, omdat je dicht op het conversiemoment zit. Zo kun je de KPI’s rondom zaken als omzet of leads doelgericht behalen.
  • Je bent relevant voor je doelgroep
    Door te segmenteren of dynamische uitingen te gebruiken zorg je voor relevante advertenties. Je toont immers producten die de gebruiker daadwerkelijk heeft bekeken.
  • Je werkt datagedreven
    Retargeting werkt met real-time data over hoe vaak en waar je advertenties vertoond zijn. Op deze manier kun je continu je campagnes optimaliseren voor het beste resultaat.

Retargeting versus remarketing

Omdat retargeting op basis van cookies is, kun je de gebruikers opnieuw bereiken via online advertenties. Vaak wordt ook de term ‘remarketing’ gebruikt, in plaats van retargeting. Maar, strikt genomen is remarketing op basis van e-mailadressen. Denk bij remarketing bijvoorbeeld aan klanten die zijn ingelogd op hun account en hun winkelmandje verlaten. Deze gebruikers kun je dan een mail sturen met de artikelen die nog in hun winkelmandje zitten. Er is dus zeker een verschil tussen deze twee termen!

Retargeting met behulp van je CRM

Je hebt allerlei klantdata in je CRM staan. Zoals eerder al beschreven, kun je deze contactgegevens koppelen met gebruikers op bijvoorbeeld Google of Facebook. Zo kun je gemakkelijk jouw gewenste doelgroep nog een keer bereiken. Denk hier bijvoorbeeld aan het bereiken van alle klanten die in de afgelopen 90 dagen iets hebben gekocht, of iedereen die een specifiek product heeft gekocht, die je weer kunt bereiken met aanvullende producten. Zo zet je jouw CRM doelbewust in om een herhaalaankoop te stimuleren of upsellen.

Benieuwd naar wat retargeting voor jouw organisatie kan betekenen? Onze Digital Advertising experts helpen je graag op weg!

Contact opnemen

Auteur

Als Content Specialist houdt Lorena zich binnen De Nieuwe Zaak bezig met het maken en verspreiden van content van De Nieuwe Zaak.
Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2021 De Nieuwe Zaak