Mirle van de Kleut - Hilbers 4 december 2019 5 Minuten leestijd

3 tips voor het besturen van jouw businesscase & roadmap

Om komend jaar te (blijven) groeien moet je weloverwogen besluiten maken voor jouw marketing. Dit doe je door een marketingjaarplan (met een businesscase én een roadmap) op te stellen. Hier staan niet alleen de doorlopende marketinginspanningen en campagnes in, maar ook de belangrijke projecten waardoor je op lange termijn beter marketing kan doen. We geven jou tips bij het opstellen van dit jaarplan in een driedelige blogserie. Lees hier de derde en tevens laatste blog uit deze serie.

Tip 7. Maak voortgang inzichtelijk

Het eindresultaat is waar je naartoe werkt, waarbij het inzichtelijk maken van de voortgang onmisbaar is. Het bewaken van de voortgang zorgt ervoor dat je op het juiste moment bijstuurt. Je maakt de voortgang inzichtelijk door je doelstellingen en KPI’s te verwerken in een dashboard.

Bijvoorbeeld…
Het kan zijn dat één van je KPI’s het vergroten van je nieuwsbriefinschrijvingen met 30% is. In je dashboard houd je dan, geautomatiseerd, bij hoeveel huidige nieuwsbriefinschrijvingen je hebt en wat je target is. Zie je dat het aantal achterblijft? Zet dan in op een campagne om de inschrijvingen aan te jagen.

Het dashboard geeft de probleemgebieden weer en stelt je in staat snel inzicht te hebben in waar je moet bijsturen. Dit is hét grote voordeel van online vs. offline: je kunt tijdig bijsturen. Zorg ervoor dat het dashboard simpel is. Het dashboard moet probleemgebieden kunnen weergeven, niet analyseren.

“Het eindresultaat is waar je naartoe werkt, waarbij het inzichtelijk maken van de voortgang onmisbaar is.”

Ook de voortang van je marketingroadmap wil je inzichtelijk maken. Zorg dat je periodiek (maandelijks) deze voortgang evalueeert met je marketingteam. Welke projecten zijn afgerond? Welke nog niet? Wat is daar voor nodig? En wat zijn de implicaties voor de rest van de roadmap? Werk de roadmap bijvoorbeeld per kwartaal bij op basis van nieuwe inzichten en evalueer de keuzes die je vooraf hebt gemaakt. Ook een roadmap is geen dichtgetimmerd plan dat niet meer kan wijzigen.

Tip 8. Maak mensen verantwoordelijk

Zoals gezegd geeft het dashboard de probleemgebieden aan. Bespreek wekelijks samen met je (bij voorkeur multidisciplinaire) team de voortgang van de resultaten en kijk samen wat mogelijke probleemgebieden zijn en wat ervoor nodig is om de probleemgebieden aan te pakken.

Moet je je advertising campagnes hiervoor opschalen? Zet dan jouw advertising specialist aan het werk. Loop je achter op target met je social bereik? Geef je social media specialist de opdracht om het bereik aan te jagen/de engagement te verhogen.

Door een multidisciplinaire aanpak werk je met alle kanalen samen naar een bepaald doel toe. De waarom vraag (waarom blijven mijn resultaten achter? ) laat de data niet zien. Hiervoor is de specialist/verantwoordelijke nodig om te achterhalen wat de oorzaak is van een niet goed lopende KPI. Nog belangrijker is om vervolgens te bepalen wat er moet gebeuren om wederom doelgericht te performen.

Tip 9. Zorg dat je snel kunt bijsturen

Zorg ervoor dat je op een agile manier werkt zodat je op basis van resultaten snel en eenvoudig kunt bijsturen. De zogeheten agile methodiek is onder te verdelen in een Kanban of Scrum werkwijze.

Het grote verschil tussen beide methoden is de focus. Bij Kanban ligt deze op een continue doorstroom van taken, terwijl bij Scrum de afgebakende sprints centraal staan welke samen leiden tot een eindresultaat. Wil je meer weten over deze manier van werken? We vertellen je er graag meer over!

Jouw marketingplan voor komend jaar

In deze blogserie hebben we jou meegenomen in het berekenen van jouw businesscase. Hierbij stel je de kaders vast, begin je met een 0-meting en bepaal je naar aanleiding daarvan de next steps. Hoe ga jij de doelen behalen die je hebt vastgesteld? Je maakt keuzes voor jouw marketingjaarplan. Waar ga je in investeren? Bouw hiervoor altijd ruimte in voor nieuwe ontwikkelingen. Breng focus aan, je kunt tenslotte niet alles tegelijkertijd aanpakken, en zeker niet in één jaar.

Maak beslissingen over de grote brokken in een roadmap en ga dit vervolgens in de businesscase verder uitwerken. In de sprints ga je vervolgens tot het diepste detailniveau, namelijk de uitwerking. Om de volgende stap te maken is het wel verstandig om te investeren in de volwassenheid van je marketing. Vervolgens kun je met de juiste kennis en mensen de voortgang inzichtelijk krijgen en hierop sturen. Maak hier mensen verantwoordelijk voor, zodat de voortgang en resultaten altijd bij de juiste persoon belegd zijn.

Sparren over jouw plan?

Wil jij het maximale halen uit jouw (digital) marketing? Wij willen gezamenlijk groeien en helpen je graag. Sparren over jouw plannen? Of heb je een concreet (marketing) vraagstuk? Neem gerust eens contact op.

avatar

Mirle van de Kleut - Hilbers

Mirle is Marketing Coördinator bij De Nieuwe Zaak. Corporate marketing, leadgeneratie, events: ze doet het allemaal!

Hulp nodig met jouw volgende stap?

Even verder praten kan geen kwaad.
Contact opnemen