Beïnvloedt Consent Mode je data? Zo los je het op

Joëlle Kreuze

10 februari 2025

4 Minuten leestijd

In het voorjaar van 2024 introduceerde Google Consent Mode v2. Sindsdien merken we steeds beter wat de impact is in GA4 (Google Analytics 4). Dit beïnvloedt namelijk direct hoe gegevens worden verzameld en geclassificeerd in Google Analytics. Eén van de opvallende gevolgen is de invloed op campagneresultaten uit betaald verkeer (Paid Search). In dit blog duiken we daar dieper in.

Ontdek ook in dit blog alles wat je moet weten over consent mode en haal het maximale uit je data.

Wanneer Consent Mode is ingesteld en bezoekers geen toestemming geven voor marketingcookies, verzamelt Google niet alle gegevens. Dit betekent dat niet alle data over het kanaal en de campagne beschikbaar is. Het gevolg: Bezoekers uit Paid Search worden wél correct toegewezen aan het kanaal, maar de campagne blijft onbekend. In dat geval vult Google de campagne automatisch in als ‘organic’. Dit maakt het lastig om het aantal conversies en de resultaten van je Paid Search campagnes goed te analyseren.

Dit probleem ontstaat doordat de consent waarden voor ad_storage, ad_personalization en ad_user_data op “denied” staan wanneer een bezoeker geen toestemming geeft voor tracking cookies. Gebruik je auto-tagging in je Google Ads campagnes? Dan kan Google de data over de campagne niet goed uitlezen. De data gclid (Google Click Identifier) wordt nog steeds geregistreerd, maar verdere informatie wordt niet verzameld. Hierdoor wordt het verkeer wel goed aan het kanaal toegekend, maar blijft de campagnenaam in GA4 onjuist of onbekend.

De oplossing: Manual Tagging

Een slimme manier om dit probleem te omzeilen, is het toevoegen van manual tagging naast auto-tagging in Google Ads advertenties. Normaal gesproken zorgt auto-tagging ervoor dat campagnedata automatisch wordt meegegeven, maar als een bezoeker marketingcookies weigert, kan Google die gegevens niet opslaan.

Met manual tagging voeg je de campagnedata handmatig toe aan de URL. Hierdoor kan Google deze informatie alsnog uitlezen, zelfs als iemand geen toestemming geeft voor de cookies (zie Google-documentatie). Zo zorg je ervoor dat de juiste campagnedata wordt vastgelegd, ongeacht de cookie-instellingen van de gebruiker.

Hoe werkt manual tagging?

Manual tagging betekent het handmatig instellen van UTM-parameters aan je advertentielinks. Denk hierbij met UTM-parameters bijvoorbeeld aan de campagne maar ook aan:

  • utm_source: de bron van het verkeer (bijvoorbeeld Google)
  • utm_medium: het medium (bijvoorbeeld cpc)
  • utm_campaign: de campagnenaam
  • utm_content: de advertentie naam of specifieke inhoudsvariatie

1. Combineer manual tagging met auto-tagging

Zorg dat je links in Google Ads zowel auto-tagging als handmatige UTM-parameters bevatten. Zo blijft je Paid Search data volledig en nauwkeurig. Dit helpt niet alleen bij je marketinganalyses maar zorgt er ook voor dat je voldoet aan de privacywetgeving.

2. Gebruik een consistente UTM-structuur

Stel een duidelijke standaard op voor je UTM-tags, zodat al je campagnes op dezelfde manier worden gemeten. Bij auto-tagging gebeurt dit automatisch, bij handmatige invoer moet je hier extra goed op letten.

3. Test je configuratie

Check of je gegevens correct worden vastgelegd, zelfs als bezoekers tracking cookies weigeren. Door te testen weet je zeker dat je campagnedata goed blijft werken in GA4.

Alles op een rijtje

De veranderingen in Consent Mode vragen om een aanpassing in je aanpak voor campagnemeting. Door manual tagging te combineren met auto-tagging, zorg je ervoor dat je campagnedata blijft verzamelen, zelfs als bezoekers geen marketingcookies accepteren. Zo houd je controle over je data en kun je je campagneresultaten goed blijven analyseren en optimaliseren.

Wat kunnen wij voor jou betekenen? Wij helpen je graag verder met het inrichten van een effectieve onlinetrackingstrategie. Neem vrijblijvend contact met ons op!

avatar

Joëlle Kreuze

Als Web Analist duikt Joëlle in de dashboards, altijd op zoek naar hoe je kunt optimaliseren aan de hand van data.

Vorige blog
Alle blogs
Volgende blog