Frank Beke 20 december 2018 5 Minuten leestijd

Ik wil iets met data, maar ik weet niet wat

Data wordt vaak de nieuwe olie of het nieuwe goud genoemd. Het lijkt soms alsof er een pot goud op je staat te wachten, alsof je met data eenvoudig je concurrentie een stap voor blijft. Waar het om gaat is dat data waardevol is. Daarom willen bedrijven steeds vaker ‘iets’ met data.  Maar wat betekent dat ‘iets met data’? En wat heb je daar voor nodig? De uitdaging is vaak dat je eigenlijk niet precies weet wat je moet doen om waarde te halen uit data. Je weet wel dát je iets moet veranderen maar niet precies wat. Zelfs wanneer je hier wel een idee bij hebt is het soms lastig om te bepalen waar je moet beginnen.

Groeien in data volwassenheid

Onze Digital Commerce Meetlat helpt bedrijven met handvatten om digital commerce steeds naar het volgende niveau te brengen. Dit is belangrijk omdat digital commerce tegenwoordig een cruciale rol speelt in veranderende businessmodellen en het behoud van concurrentievoordeel.

Door organisaties langs de digital commerce meetlat te leggen brengen we in kaart waar ze zich moeten ontwikkelen om te groeien in de volwassenheid. Data vormt hierbij een belangrijke pijler van digital commerce. Data helpt bij het monitoren van je performance en kan helpen bij het optimaliseren van je producten en diensten. Data zorgt daarmee voor slimmere digital commerce.

Stap voor stap groeien

Data kan inderdaad een pot goud zijn. Maar om die pot goud te vinden moet je organisatie aan een aantal randvoorwaarden voldoen. Eigenlijk is het net als “de klant centraal zetten”: iedereen wil het, maar alleen het hebben van klanten is niet voldoende. Voor data gedreven werken geldt dat ook: alleen het hebben van data is onvoldoende. De gehele data volwassenheid van je organisatie moet daarvoor op peil zijn.

Digital Commerce Meetlat
Afbeelding: Digital Commerce Data Meetlat om de volwassenheid van een organisatie op 6 deelgebieden in kaart te brengen.

Om daar te komen onderscheiden wij zes deelgebieden om je data volwassenheid mee te verhogen:

  1. Resources
    Om waarde te genereren uit data moet je als organisatie de juiste mensen met de juiste kennis in dienst hebben. Vaak begint dit met business intelligence specialisten en data analisten. Voor echt vernieuwde toepassingen moet je als organisatie vervolgens de stap zetten naar data engineers en data scientists.

  2. Organisatie & Proces
    Zelfs als je de juiste mensen in dienst hebt gaat het erom dat men binnen de organisatie op een efficiënte manier ervoor zorgt dat de juiste vragen worden beantwoord. Hierbij zien we vaak dat data specialisten alleen binnen een team werken en inzichten delen,  maar dat binnen volwassen organisatie waardevolle inzichten ook buiten het team worden gedeeld.
  3. Architectuur

    Om waarde uit data te halen is het essentieel dat je data eenvoudig kunt benaderen. Dit is een voorwaarde om waarde te genereren uit data. Veel bedrijven koppelen hun data van klanten om een 360° klantbeeld te creëren. Als deze data echter alleen toegankelijk is met specialistische kennis (bijvoorbeeld over SQL) maak je het moeilijker om waarde uit data te genereren.

  4. Data Kwantiteit & Kwaliteit
    Bedrijven beschikken vaak over voldoende data. Het is hierbij echter cruciaal dat je kwalitatief goede data hebt. Veel bedrijven controleren bijvoorbeeld nooit of het systeem dubbele profielen bevat met overeenkomende identifiers (bijvoorbeeld e-mail, naam, adres). Hierdoor lijkt het alsof het systeem meer unieke klanten bevat én is het beeld van je klanten onvolledig.

  5. Tooling
    Een veelgemaakte fout binnen bedrijven is om nieuwe tooling aan te schaffen zonder goed na te denken waar je het voor nodig hebt. Daardoor hebben veel bedrijven geavanceerde dashboarding tooling, terwijl ze qua volwassenheid juist stappen zouden moeten zetten op andere vlakken.

  6. Governance
    Als je werkt met data is het essentieel dat je hier goed mee omgaat. Door de risico’s in kaart te brengen en hier intern bewustzijn voor te creëren, beperk je de kans op fouten zoals de kans op een datalek. Doe dit bijvoorbeeld door te kijken wie er op welke manier data verzamelt, hoe deze wordt opgeslagen en in hoeverre deze verzameling en opslag veilig is. Vervolgens kan je op een verantwoorde manier waarde genereren uit data.

Ga met data voor goud

Wellicht ben jij één van de mensen die ‘iets’ met data wil doen. Je weet dat er ergens een pot goud staat, maar je weet niet hoe je er moet komen. Als je niet weet waar je moet beginnen is het van belang om eerst de huidige situatie van je organisatie in kaart brengen. Hiervoor gebruiken wij ons unieke data maturity model. Vervolgens zetten we samen met je op een rij welke stappen je moet zetten om uiteindelijk bij de pot goud uit te komen.

avatar

Frank Beke

Als Digital Marketing Strateeg helpt Frank onze klanten iedere dag een stap verder in hun digitale volwassenheid.

Hulp nodig met jouw volgende stap?

Even verder praten kan geen kwaad.
Contact opnemen