Marlies Wilms Floet 20 april 2023 6 Minuten leestijd

Leadgeneratie formulieren: 5 stappen om beter te converteren

Waarschijnlijk zet jij leadgeneratie in voor het laten groeien van je bedrijf. Maar hoe zorg je ervoor dat de bezoekers op je website daadwerkelijk hun gegevens achterlaten en converteren naar waardevolle leads? Het antwoord ligt in het optimaliseren van je leadgeneratie formulieren. In dit blog delen we 5 stappen om je leadgeneratie formulieren te verbeteren en betere conversie resultaten te behalen. 

Ontdek in dit whitepaper hoe je jouw leadgeneratie formulieren optimaliseert.

Waarom is formulier optimalisatie van belang?

Formulier optimalisatie zorgt voor een betere gebruikerservaring, wat resulteert in hogere conversiepercentages. Door het aanpassen van formulieren kun je de drempels verlagen en bezoekers aanmoedigen om hun gegevens achter te laten. Dit kan leiden tot meer waardevolle leads, hogere check-out conversies en meer registraties voor evenementen of nieuwsbrieven. Het loont dus om aandacht te besteden aan het optimaliseren van je leadgeneratie formulieren om je online succes te vergroten.

5 stappen om je formulieren beter te laten converteren

Stap 1: Breng de basis van je formulier op orde

De beste start is om al bij het ontwerp van een formulier rekening te houden met de belangrijke basisprincipes voor een goede user experience (UX). Leer van de volgende tien best-practices, die we opgesteld hebben vanuit onze eigen ervaring:

  1. Houd het kort
  2. Groepeer velden die bij elkaar horen
  3. Zet een label dicht bij het veld
  4. Presenteer velden in één kolom
  5. Wees terughoudend met placeholder tekst
  6. Geef uitleg over het input-format indien van toepassing
  7. Maak gebruik van inline validatie
  8. Maak foutmeldingen ‘minder eng’ en geef aan wat er fout gaat en hoe dit op te lossen
  9. Maak duidelijk onderscheid in velden die wel en niet verplicht zijn
  10. Maak bij multi-step formulieren duidelijk hoeveel stappen er zijn en waar de gebruiker zich bevindt

    Maak bij het ontwerp en/of optimaliseren van je formulier gebruik van de richtlijnen van de WCAG - Website Content Accessibility Guidelines. Hierdoor maak je het formulier toegankelijk voor je hele gebruikersgroep!

    Stap 2: Verzamel eerst inzichten van je gebruikers en verbeter bestaande formulieren

    Bij het verbeteren of optimaliseren van een bestaand formulier of checkout wil je eerst weten waar het mis gaat, zodat je hierna veel gerichter kan onderzoeken waarom het mis gaat. Het verzamelen van inzichten is daarom een super belangrijke stap omdat je hiermee veel doeltreffender bent in het oplossen van problemen en hierdoor sneller en betere resultaten boekt. Je kunt verschillende methoden inzetten om erachter te komen waar in het formulier knelpunten zitten: Webanalytics, heat-, click en scrollmaps, recording sessies en speciale formulieren-analyse tools.

    Als je weet waar een knelpunt zit kan je uitzoeken wát of waarom er iets mis gaat. Een aantal methoden en tips hoe je dit aanpakt zijn: Moderated en unmoderated user testing, online (exit) polls en de Customer Effort Score.

Stap 3: Prioriteer, voer door en vertaal naar user stories

Nu je weet waar en waarom gebruikers problemen ervaren met het invullen van een formulier of checkout kan je aan de slag met het doorvoeren van verbeteringen. Maak een tabel of vul je backlog met je bevindingen en prioriteer deze op basis van impact en effort.

Door de verbeterpunten te formuleren via user stories zijn ze voor je collega’s die ermee aan de slag gaan (zoals developers, UX/UI designers, content specialisten) makkelijker te begrijpen en geef je ze een veel betere context om de juiste oplossing te bedenken.

Stap 4: Test het gewenste effect door je aanpassingen te valideren

Valideer of je aanpassing ook daadwerkelijk een verbetering is. Methoden die je hiervoor kunt gebruiken zijn: pre-post analyse, A/B-testen en het monitoren van trends.

Stap 5: Optimaliseer je formulier verder met content, emotie (persuasion) en personalisatie

Pas als de basis van je formulier goed staat en de belangrijkste knelpunten zijn opgelost, is het zinvol om verder te gaan optimaliseren met content, emotie (persuasion) en/of personalisatie.

  • Content; ‘word ik overtuigd?’
    Het is van belang dat de inhoud van je formulier duidelijk en overtuigend is. Gebruik duidelijke titels en kopjes, begrijpelijke en heldere taal, gebruik enkel gegevensvelden die relevant zijn en leg uit waarvoor deze nodig zijn en/of gebruikt gaan worden en neem twijfels weg. Handig hulpmiddel bij het schrijven van overtuigende content is een customer journey waarin per fase van de klantreis staat vermeld wat behoeften en mogelijke drempels zijn.
  • Emotie of persuasion; ‘ik wil het nu!’
    Er zijn verschillende manieren waarop je de gebruiker kan motiveren om (nu) een formulier in te vullen. Blijf bij de keuze hiervan ook dicht bij de behoeften van je gebruikers zodat het bijdraagt aan een positieve gebruikerservaring. Naast de bekende principes van Cialdini zijn er nog talloze andere voorbeelden van principes die je gebruikers kunnen motiveren, zoals duale codering, mentale schema’s en beargumenteren.
  • Personalisatie; ‘het is voor mij’.
    Met personalisatie van een formulier maak je de gebruikerservaring nog relevanter en aantrekkelijker. Bijvoorbeeld door het vooraf invullen van gegevens die al bekend zijn.

Leer je gebruikers kennen en vergroot het effect van jouw optimalisaties!

Met de gegeven tips behaal je niet alleen betere resultaten, maar hierdoor leer je je gebruikers veel beter kennen. Deze informatie is toepasbaar voor de hele organisatie. Door deze inzichten te delen wordt het effect van jouw optimalisaties nog veel groter!

Benieuwd wat precies de stappen zijn om direct aan de slag te gaan met optimalisatie? Ontdek in dit whitepaper onder andere vijf concrete stappen om je formulieren te optimaliseren en tien quick fixes die je direct door kunt voeren voor betere conversie.

Download whitepaper

avatar

Marlies Wilms Floet

Marlies is Digitaal Strateeg en teamlead CRO. Digitale groeistrategie, User Experience Research en experimenteren: daar maak je haar blij mee!

Hulp nodig met jouw volgende stap?

Even verder praten kan geen kwaad.
Contact opnemen