Michael Groenewegen 7 april 2023 9 minuten leestijd

Haal het maximale uit je e-mailmarketing met deze 3 bouwstenen

We krijgen regelmatig de vraag: hoe relevant is e-mailmarketing eigenlijk nog? Uit de benchmark blijkt dat in meer dan 95% van alle e-mails niet geklikt wordt en de content dus blijkbaar niet relevant was. Daarnaast zien wij veel terug dat e-mailmarketing slechts beperkt wordt ingezet om omzet, de klantreis en de merkvoorkeur van klanten te verbeteren. Echter, de kracht van e-mailmarketing is onmiskenbaar. Met e-mail kun je jouw doelgroep namelijk heel gericht benaderen qua timing en boodschap. Het is dan ook van groot belang om de juiste focus te leggen bij het opstellen van je e-mail strategie. Maar hoe doe je dat dan? Hoe zorg je dat je relevant bent met jouw e-mailmarketing en marketing automation? In deze blog vertellen we de drie belangrijkste bouwstenen voor jouw e-mail strategie: relevantie, relatie en retentie.

Meer weten over hoe je start met e-mail marketing? Ontdek het in onze gids.

De 3 bouwstenen om jouw doelstellingen te behalen met e-mailmarketing

Relevantie voor succesvolle e-mailmarketing.

Een van de belangrijkste punten van e-mailmarketing is de relevantie van de boodschap voor je doelgroep. Het is erg belangrijk om de boodschap af te stemmen op de interesses en de behoeften van je doelgroep en deze te versturen op het juiste moment. Zo verhoog je de kans dat zij de boodschap zullen lezen en dat je de gewenste reactie krijgt. Dit begint dus bij het leren kennen en begrijpen van jouw doelgroep. Zo weet je wat jouw doelgroep interesseert. Maar, hoe kom je hierachter? Hiervoor doorloop je de volgende stappen:

  1. Bouw een databank van e-mailadressen.
    Je kan geen campagnes opzetten als je niet weet wie je doelgroep is. Verzamel zoveel mogelijk informatie over je e-mail abonnees. Vraag bijvoorbeeld naar hun interesses, voorkeuren en andere persoonlijke gegevens, zoals leeftijd en locatie. Deze betrouwbare data helpt je om gepersonaliseerde content te maken.
  2. Segmenteer je abonnees.
    Maak gebruik van de gegevens om je abonnees in verschillende groepen te segmenteren. Stuur vervolgens relevante content naar elk segment. Dit maakt de beleving voor je klant veel persoonlijker, waardoor je het conversiepercentage van je e-mailmarketing verhoogt.
  3. Automatiseer de e-mailmarketing flow.
    Gebruik triggers voor jouw geautomatiseerde campagnes, zoals welkomst- en verjaardagsmails, om gepersonaliseerde e-mails te sturen. Hierdoor maak je het verzenden van gerichte content eenvoudig en snel.
  4. Analyseer de resultaten van je e-mailcampagnes.
    Analyseer de resultaten van je e-mails en campagnes. Kijk welke content het meest succesvol is en welke niet. Gebruik deze gegevens om je toekomstige e-mails te verbeteren en betere content te leveren.

Door het verzamelen van data en het analyseren hiervan heb je het gedrag van jouw doelgroep in kaart. Hier ga je de boodschap op afstemmen. Dit zal resulteren in hogere open- en klik ratio's, betere conversie en dus een betere ROI van je e-mailmarketing campagnes.

Om relevantie te kunnen bieden is het van belang om goed te weten wie je doelgroep is en wat hun behoeften en interesses zijn. Door verschillende groepen ontvangers op basis van bijvoorbeeld hun locatie, aankoopgeschiedenis of interesses te segmenteren, kun je specifieke boodschappen en aanbiedingen versturen die relevant zijn voor die groep.

Wat moet je met inactieve abonnees doen? Goede vraag.  Download het spiekbriefje ‘Een schone e-mail database in 6 stappen’ en  heractiveer ze!

Bouw een relatie op met je potentiële klant en bestaande klanten.

E-mail is geen advertentiekanaal, maar een middel om de relatie met jouw doelgroep op te bouwen en te onderhouden. Door regelmatig relevant te communiceren met je doelgroep, kun je een band opbouwen en het vertrouwen winnen van je doelgroep. Het draait dus niet alleen om het versturen van aanbiedingen en promoties, maar ook om het bieden van waardevolle content zoals inspiratie na een aankoop en service mails. Ook het gebruik van gepersonaliseerde content draagt bij aan het opbouwen van een goede relatie met je doelgroep. Dit doe je door content af te stemmen op specifieke eigenschappen van je doelgroep. Hieronder vind je een aantal voorbeelden van e-mails die kunnen bijdragen aan het opbouwen van een sterke relatie met je doelgroep:

  • Stuur een welkomstmail aan je nieuwe leads.

Verstuur een warme welkomstmail naar nieuwe abonnees als start van je campagne. Bedank hen voor hun inschrijving en bied ze waardevolle informatie, bijvoorbeeld over de geschiedenis van het bedrijf, of een korte video van de oprichter(s). Zo laat je zien dat je om hen geeft en geef je hen het gevoel dat ze erbij horen.

  • Pas personalisatie toe in een verjaardagsmail.

Verstuur een gepersonaliseerde verjaardagsmail naar je abonnees op hun verjaardag. Feliciteer hen met hun verjaardag en bied ze een exclusieve korting of cadeau aan. Dit toont aan dat je hun individuele gebeurtenissen erkent en waardeert. Wist je dat het gebruik van gepersonaliseerde e-mails een goede manier is om van bestaande klanten, rendabele klanten te maken?

  • Deel goede content of een bepaalde actie in jouw nieuwsbrief.

Verstuur regelmatig een nieuwsbrief naar je abonnees met waardevolle en relevante content. Dit kan bijvoorbeeld zijn: interessante blogartikelen, tips en tricks, nieuws over het bedrijf en producten, of aanbiedingen. Door deze nieuwsbrieven te personaliseren en af te stemmen op de interesses van je abonnees, verhoog je de kans dat zij deze mails openen, lezen en waarderen. Zo blijf je top-of-mind bij je doelgroep en bouw je een sterke relatie met hen op.

  • Zet e-mailcampagnes op voor nurturing e-mails.

Een nurturing e-mail is een e-mail die specifiek is ontworpen om een lead verder de marketing funnel in te trekken, door de lead relevante informatie of aanbiedingen te bieden die past bij zijn of haar interesses en behoeften. Je bouwt hiermee echt aan de relatie met jouw lead. Hieronder staat een marketing automation voorbeeld van een nurturing e-mail die je kunt sturen naar een MQL (Marketing Qualified Lead):

Ontdek hoe -jouw product- kan helpen bij -de uitdaging- van de klant

Retentie: bereik en behoud je klanten effectief.

Het opbouwen van een goede relatie met je doelgroep zal leiden tot terugkerende klanten en een verhoging van hun loyaliteit. Retentie draait om het behouden van klanten en het verhogen van de waarde die zij bieden aan jouw organisatie.

Een van de manieren om retentie te stimuleren is door middel van het versturen van gepersonaliseerde aanbiedingen of andere content aan je klanten. Geef bijvoorbeeld aanbevelingen op basis van hun eerdere aankopen of interesses. Op deze manier voelen abonnees zich speciaal en zullen ze eerder betrokken blijven.

Bied daarnaast in je nieuwsbrief exclusieve content aan. Hiermee houd je jouw klanten op to date. Mensen houden ervan om het gevoel te hebben dat ze iets speciaals hebben. Het aanbieden van exclusieve content kan bijvoorbeeld inhouden dat je speciale kortingen of aanbiedingen geeft aan abonnees, of dat je een voorproefje geeft van nieuwe producten of diensten. Op deze manier voelen abonnees zich speciaal en zullen ze eerder betrokken blijven. Door loyale klanten te belonen of te inspireren zal je hen het gevoel geven dat ze zich gewaardeerd voelen en dat je ze graag voor je bedrijf wilt behouden.

Verwerk je e-mailcampagne in de online marketingstrategie

Benader e-mailmarketing als integraal onderdeel van je online marketingstrategie. Met jouw datagedreven aanpak onderzoek je welke campagnes binnen elk klantsegment de grootste groeikansen opleveren. Met uitgekiende experimenten verfijn je jouw aanpak steeds verder. De customer journey en klantbeleving zijn daarbij leidend.

Ontdek de E-mail Benchmark 2023. Download nu!

De volgende stap in e-mailmarketing of marketing automation?

Het is van belang om een geïntegreerde aanpak te hanteren voor relevantie, relatie en  retentie. Door de boodschap relevant te maken voor je doelgroep, bouw je aan een positieve relatie met hen en stimuleer je retentie. Heb je hier hulp bij nodig? Ben je bijvoorbeeld op zoek naar de juiste tools om het dagelijks werk van jou en je team makkelijker te maken? Onze experts helpen je graag verder! Neem vrijblijvend contact met ons op om een stap in e-mail marketing te zetten.

Neem contact op

avatar

Michael Groenewegen

Als E-mail Campaign Consultant realiseert en optimaliseert Michael e-mailmarketing campagnes en helpt je het maximale rendement te halen.

Hulp nodig met jouw volgende stap?

Even verder praten kan geen kwaad.
Contact opnemen