Esther ter Veen 30 maart 2023 8 minuten leestijd

Hoe behaal ik mijn zakelijke doelen met social media?

Het grootste vooroordeel over social media is dat het alleen geschikt is voor persoonlijk gebruik en niet effectief is voor zakelijke doeleinden. Mensen denken vaak dat social media slechts een platform is voor het delen van foto's en updates over persoonlijke gebeurtenissen en dat het niet serieus genomen kan worden als marketinginstrument. Echter, niets is minder waar. Door social kanalen actief in te zetten, vergroot je jouw zichtbaarheid en kan je waardevolle relaties opbouwen met potentiële klanten. Zo bereik je jouw zakelijke doelen door de inzet van social media.Social media helpt je bij het oplossen van zakelijke problemen, zoals een gebrek aan naamsbekendheid, het aantrekken van nieuwe klanten en het behouden van bestaande klanten. Social media stelt je namelijk in staat om interactie aan te gaan, feedback te ontvangen en je merk te versterken. Door gerichte content te delen en te adverteren, kan je meer verkeer naar je website genereren en uiteindelijk je conversies verhogen. 

Ontdek in dit whitepaper hoe je content maakt die aansluit bij jouw  marketingdoelen.

Hoe word ik relevant voor mijn
potentiële klant?

Begin met een merkstrategie

Denk na over: wie is je potentiële klant en hoe kun je die bereiken? Inventariseer wat je hierover allemaal al weet en hebt aan data. Doe een scan op je merk, brand assets, social presence, (advertising) kanalen en de kwaliteit van je content, of laat deze scan uitvoeren door een bureau. Een sterke merkstrategie zorgt er namelijk voor dat je bedrijf consistent is in alle communicatie. Daarnaast creëert het een uniek imago, die mensen kunnen associëren met het merk. 

Gebruik het merkstrategie model

Voor het ontwikkelen van een merkstrategie is het goed om gebruik te maken van het merkstrategie model. Dit model omvat vijf elementen: merkessentie, merkbelofte, merkpersoonlijkheid, merkassociaties en merkloyaliteit. Het is belangrijk dat je deze elementen uitwerkt en begrijpt en stel jezelf de vraag wat je wilt dat je merk uitstraalt en hoe je het wilt positioneren in de markt. Denk na over wat je merk uniek maakt en hoe je dat kunt communiceren met je doelgroep. Door dit model te gebruiken, kun je een duidelijke merkidentiteit ontwikkelen en ervoor zorgen dat je merk consistent wordt gepresenteerd in al je marketing- en communicatie uitingen.

Stel een contentstrategie op

Als jouw merkstrategie, op basis van het merkstrategie model staat, is het belangrijk om een contentstrategie op te stellen. Een contentstrategie vormt het kader waarbinnen je content maakt. Enerzijds consistent en in lijn met je merkwaarden, anderzijds content waar klanten behoefte aan hebben. Je bepaalt onder andere wat voor soort content je doelgroep wil zien en op welke kanalen je deze content deelt. Hoe zet je de verschillende kanalen in om jouw zakelijke doelen te behalen? En welke content draagt bij aan het behalen van deze doelen. Eén van deze online kanalen is social media. Door de juiste content te delen op de social media kanalen waar jouw doelgroep aanwezig is, vergroot je jouw merkbekendheid en krijg je een hogere betrokkenheid van de doelgroep. Dit kan vervolgens zorgen voor meer verkoop en winst. Social media kanalen evolueren constant, dus het is wel belangrijk om je strategie aan te passen als dit nodig is. Zo blijf je relevant en behaal je jouw zakelijke doelen op social media.

5 tips voor het behalen van zakelijke doelen met social media.

Social media is een krachtig hulpmiddel voor het vergroten van jouw merkbekendheid en het creëren van een loyale klantenkring. Aan de slag met social media om jouw zakelijke doelen te behalen? Volg deze vijf tips, zodat jij direct aan de slag kan met social media.

1. Weet wie jouw doelgroep is

Als je aan de slag gaat met social media is het belangrijk om te weten wie jouw doelgroep is, wat zij willen en op welke social media kanalen zij aanwezig zijn. Om erachter te komen wie jouw doelgroep is, moet je eerst kijken naar de demografische kenmerken zoals leeftijd, geslacht en woon- of werkplaats. Daarnaast kun je onderzoeken welke behoeften en interesses ze hebben en welke problemen je voor hen kunt oplossen. Om te weten op welke social media kanalen ze zich bevinden, kun je kijken naar de populariteit van verschillende platforms en welke doelgroepen deze aantrekken. Ook kun je via enquêtes of social media analytics informatie verzamelen over het gebruik van social media onder jouw doelgroep. Het is belangrijk om deze informatie regelmatig te evalueren en aan te passen om ervoor te zorgen dat je de juiste doelgroep bereikt via de juiste kanalen. Creëer content die hen aanspreekt en ga in gesprek met hen via de social media kanalen.

2. Ontwikkel een contentstrategie

Zoals we al eerder vertelden is het belangrijk om een contentstrategie op te stellen. Bepaal hoe jouw content bij kan dragen aan je zakelijke doelstellingen, en vooral: wat jouw zakelijke klant hieraan heeft. Denk na over passende content formats, zoals een whitepaper campagne of een ‘wist-je-dat-vrijdag’, en stel een contentkalender op. Zo zorg je ervoor dat de inhoud relevant is voor jouw doelgroep en social media bijdraagt aan het behalen van jouw zakelijke doelen.

3. Deel visuele content

Op social media is visuele content erg belangrijk. Het trekt de aandacht en is gemakkelijker te onthouden dan tekst. Deel video’s via TikTok, afbeeldingen op Instagram of Pinterest of infographics om jouw merk boodschap over te brengen en je merk visueel aantrekkelijker te maken. Visuele content formats zoals memes en GIF's zorgen voor humor en entertainment, waardoor je zakelijke klant betrokken blijft en de content eerder zal delen met anderen.

4. Wees consistent

Zorg voor consistentie op social media bij het opbouwen van een merkimago. Denk aan de tone of voice, vaste stijl in beelden en op welke dagen je content deelt op de kanalen. Dit zorgt voor vertrouwen en een betere merkherkenning bij jouw doelgroep.

5. Monitor de prestaties van de social media kanalen

Gebruik analyse tools, bijvoorbeeld van de social media kanalen zelf, om de prestaties van de social media content te monitoren en analyseren. Bepaal wat werkt en wat niet. En gebruik deze informatie om de strategie te optimaliseren.

Ga verder met social media.

Wil je jouw zakelijke doelen behalen met social media? Dan is het dus eerst belangrijk om een merkstrategie, op basis van het merkstrategie model, en een contentstrategie uit te werken. Zo weet je wie jouw potentiële klant is, op welke online kanalen zij zich bevinden en wat voor content ze graag willen zien. Verder met social media? Neem gerust contact op! Onze social media experts helpen jou graag bij het behalen van jouw zakelijke doelen.

avatar

Esther ter Veen

Als Social Media Consultant is Esther de hele dag bezig met jawel, social media! Van Pinterest tot LinkedIn, ze helpt je graag met jouw volgende stap.

Hulp nodig met jouw volgende stap?

Even verder praten kan geen kwaad.
Contact opnemen