Michelle Robbertsen 24 april 2023 10 Minuten leestijd

7 takeaways van Friends of Search 2023

Afgelopen maand vond alweer de 10e editie van Friends of Search plaats. De SEO- en SEA experts van De Nieuwe Zaak waren aanwezig en praten je in dit blog bij over de belangrijkste takeaways en laatste ontwikkelingen binnen het online marketing vakgebied.

Meer weten over hoe je SEO slim inzet? Ontdek het in onze gids.

10 jaar Friends of Search.

Friends of Search 2023 is een jaarlijkse conferentie gericht op de nieuwste ontwikkelingen en trends in zoekmachineoptimalisatie (SEO) en zoekmachine advertising (SEA). In 2023 is de mijlpaal van 10 jaar Friends of Search bereikt waardoor de conferentie nog groter was! De dag zat vol met sessies en workshops van sprekers zoals Frederick Vallaeyes, Lily Ray, Brendan Almack, Barry Adams en Kristina Azarenko die hun kennis deelden. In deze blog delen we de belangrijkste inzichten en nieuwste learnings van een van de vetste events op het gebied van SEM.

De belangrijkste takeaways.

1. De impact van de helpful content update

In augustus 2022 is Google begonnen met het uitrollen van de helpful content update. Inmiddels hebben we een goed beeld van de sites die het hardst getroffen zijn in de organische zoekresultaten door de update. Een belangrijke factor in deze update is dat je rankings website breed worden beïnvloed als het grootste deel van de content op je website nutteloze informatie bevat. Wees dus slim en speel hier op in om van je concurrentie te winnen in de zoekresultaten.

Don’ts op het gebied van content:

  • Voordoen als expert op te veel onderwerpen
  • Informatie delen zonder unieke inzichten van experts
  • Informatie delen zonder details of specificaties
  • Focussen op te veel onderwerpen in plaats van kwaliteit
  • Overweldigend aantal advertenties en affiliate links

Als je AI gegenereerde content van bijvoorbeeld Chat GPT gebruikt, vergeet het dan niet te checken op relevantie!

2. De afnemende impact van linkbuilding door E.E.A.T en knowledge graphs

De link spam update in december 2022 heeft gezorgd voor een verandering in de manier waarop linkbuilding wordt ingezet. Door deze update werden links geneutraliseerd die spammy zijn en daarmee ingaan tegen de richtlijnen van Google. Met behulp van de Knowledge Graph is het mogelijk voor Google om wezens en relaties te begrijpen. Zo wordt een link van een belangrijke nieuwswebsite gezien als een teken dat je een noemenswaardige website hebt, krijg je meer vertrouwen van Google, waardoor je autoriteit kunt vergroten. 

E-E-A-T wordt steeds belangrijker binnen SEO zoekopdrachten. Hierbij gaat het om Experience, Expertise, Authority en Trustworthiness, waarbij deze gezamenlijke factoren zorgen voor een betere ranking in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google. Recent is de eerste ‘E’, van Experience, hieraan toegevoegd. Het toevoegen van alleen keywords is niet genoeg. Google hecht steeds meer belang aan de ervaringen van gebruikers als een betrouwbare bron. Dit kan geïmplementeerd worden door middel van het toevoegen van gebruikerservaringen met het product, in plaats van enkel een productbeschrijving.

3. The New Bing

Tijdens een sessie met Fabrice Canel en Mascha Driessen van Microsoft werd de nieuwe AI-tool van Bing geïntroduceerd: The New Bing. De nieuwe tool maakt gebruik van Artificial Intelligence om de meest complexe vragen te beantwoorden, met behulp van een ChatGPT integratie. Daarnaast kan de tool je helpen met het uitwerken van creatieve aanwijzingen, zoals het schrijven van een blog of het geven van nieuwe ideeën voor een SEO-strategie.

4. Hoe je Core Web Vitals optimaliseert

Het optimaliseren van Core Web Vitals is een belangrijk facet binnen SEO. Een van de grootste, meest voorkomende problemen op websites is de laadtijd van afbeeldingen. Dit heeft een grote impact op je Largest Contentful Paint (LCP) en First en First Input Delay (FID), waarmee de algehele website snelheid achteruit gaat. Oplossingen hiervoor zijn het implementeren van lazy loading, het resizen van afbeeldingen en het gebruik van WebP en AVIF afbeeldingen.

Het verbeteren van de Cumulative Layout Shift (CLS) kan gedaan worden door het opnemen van de afmetingen van afbeeldingen en video’s. Door deze verbeteringen toe te passen, verbeter je je SERP features en zal je beter zichtbaar zijn in de zoekmachines.

5. Hoe we ChatGPT, Bard en andere AI kunnen gebruiken op het gebied van advertising

Artificial Intelligence (AI) en ChatGPT zijn momenteel hot topics in de wereld van technologie, innovatie en ook marketing. Iedereen is in de ban van AI die in staat is om te leren en beslissingen te nemen zonder expliciete instructies van een mens. Het biedt veel potentie en is toegankelijk geworden via ChatGPT, een vorm van AI, die menselijke taal kan begrijpen en mensachtige antwoorden kan genereren. Frederick Vallaeys, founder van Optmyzr, deelde zijn kennis en inspireerde met hoe je AI kan gebruiken op het gebied van advertising:

  • Gebruik GPT voor het zoeken van relevante zoekwoorden voor een nieuwe campagne of voor een bestaande campagne op basis van je huidige zoekwoorden.
  • Laat GPT advertentiegroepen creëren op basis van je zoekwoorden waarbij de zoekwoorden worden gecategoriseerd.
  • Creëer koppen en beschrijvingen voor nieuwe campagnes en gebruik ook GPT om andere beschrijvingen en koppen te creëren op basis van je huidige koppen en beschrijvingen. Helemaal handig als je actief bent in meerdere talen, want een vertaalopdracht kan je ook meegeven!
  • Laat GPT je zoektermen scoren met een relevantiescore zodat je weet welke zoektermen je moet toevoegen of uitsluiten.

    Friends of Search 2023

6. ROAS houdt je advertising groei tegen

Ligt binnen jouw SEA strategie ook de focus op ROAS? En word jij ook zo blij van een groeiende en hoge ROAS? Dat begrijpen we helemaal. Het is namelijk een meetbare KPI die voor je CFO boekdelen spreekt en waar je snel kenbaar kan maken welke omzet je advertenties opleveren.

Alleen schets je met ROAS maar een beperkt beeld omdat het zich alleen richt op de advertenties die de meest directe verkoop opleveren, terwijl andere waardevolle aspecten van marketing, zoals merkbekendheid en klantrelatiebeheer, niet worden meegenomen. De takeaway is dus: Laat ROAS los, spendeer tijd en geld in het aantrekken van nieuwe klanten, meet dit door je share of search en realiseer efficiënte groei.

7. Hoe en waarom je incrementele experimenten voor Search moet doen

Maar eerst, wat zijn incrementele experimenten? Bij deze experimenten split je een groep gebruikers in twee groepen: een controlegroep en een experimentele groep. De controlegroep krijgt de standaard ervaring te zien, terwijl de experimentele groep een gewijzigde ervaring te zien krijgt, bijvoorbeeld een nieuwe zoekadvertentie, een aangepaste banner of een andere targetingoptie.

Het doel van deze experimenten is om te meten wat het effect van de wijzigingen is op de prestaties van de campagnes. Door de resultaten van de controlegroep te vergelijken met die van de experimentele groep, kun je bepalen of de wijziging een positief of negatief effect heeft gehad op de prestaties van de campagne.

Hoe kan ik starten met incrementele experimenten?

  1. Bepaal het doel
    Bepaal wat je wilt bereiken met het experiment. Wil je bijvoorbeeld de click-through rate (CTR) verbeteren, de conversieratio verhogen of de kosten per acquisitie (CPA) verlagen? Het is belangrijk om duidelijke doelen te hebben voordat je begint.
  2. Kies de wijziging
    Bepaal welke wijziging je wilt testen. Dit kan bijvoorbeeld een nieuwe advertentie zijn, een andere targetingoptie, een aangepaste landingspagina of een verandering in biedstrategie.
  3. Maak de experimentele groep
    Selecteer een willekeurige groep gebruikers om deel te nemen aan het experiment. Dit wordt de experimentele groep genoemd.
  4. Maak de controlegroep
    Selecteer een willekeurige groep gebruikers om deel te nemen aan de controlegroep. Deze groep krijgt de standaard ervaring te zien.
  5. Meet de resultaten
    Nu is het zaak voor het meten en verzamelen van resultaten van beide groepen en ze te vergelijken om te zien wat het effect is geweest van de wijziging.
  6. Analyseer de resultaten
    Analyseer de resultaten om te bepalen of de wijziging positief, negatief of geen significant effect heeft gehad op de prestaties van de campagne.
  7. Trek conclusies
    Op basis van de resultaten van het experiment kan je conclusies trekken en beslissingen nemen over hoe je verder wilt gaan met de campagne.

Benieuwd hoe zo’n dag bij Friends of Search eruitziet? Bekijk dan de Friends of Search 2023 TikTok van onze SEO Consultant Lizzy.

@denieuwezaak Lizzy, Steven, Tim en Michelle nemen je mee naar Friends of Search! ✨🍬 #friendsofsearch #dailyvlog #dayinthelife #fyp #foryou #vj #voorjou ♬ Vlog - Soft boy

Hulp nodig bij het optimaliseren van je zoekwoorden?

Onze experts helpen je graag verder! Ontdek hoe wij keywords maximaal inzetten op effectiviteit en zet jouw volgende stap. 

Aan de slag met SEO

avatar

Michelle Robbertsen

Als SEO expert weet Michelle alles van zoekmachine optimalisatie.

Hulp nodig met jouw volgende stap?

Even verder praten kan geen kwaad.
Contact opnemen