Michael Groenewegen 7 juli 2023 8 minuten leestijd

Onze 5 takeaways van de E-mail Marketing Automation Summit ‘23

In juni was het weer zover: de E-mail Marketing Automation Summit. Onze e-mail en marketing automation experts waren er natuurlijk bij. We praten je in dit blog bij over de belangrijkste takeways en de laatste ontwikkelingen.

Hoe presteert jouw e-mailmarketing? Download de E-mail Benchmark 2023 hier.

1. AI inzetten voor e-mail en marketing automation.

Het zal je vast niet verbazen dat de summit vol zat met interessante sessies over AI. Het belangrijkste onderwerp binnen AI is hoe je dit binnen e-mail en marketing automation slim inzet.Uiteraard kan je tools als ChatGPT gebruiken om inspiratie te geven voor geschreven content zoals onderwerpregels en contentblokken. Of Midjourney vragen om inspiratie voor je headers en overige afbeeldingen.

Er zijn nog veel meer tools die je goed kunt gebruiken omtrent marketing automation. Bijvoorbeeld Lume.ai. Deze AI maakt binnen minuten een dataflow tussen toolings, zonder dat jij hoeft te coderen. Of zet Numbersstation.ai in om door middel van AI heel snel inzichten uit jouw databronnen te halen. Zo kan jij je focussen op het interpreteren van deze inzichten en het toepassen van de uitkomsten.

Ontdek in deze blogs hoe je AI inzet voor andere disciplines.

2. Maak een bewuste keuze in je tooling.

Het landschap qua tooling is enorm, volgens Martech zijn het er tegenwoordig ruim 11.000. En dan zitten de AI tools hier nog niet eens bij. Nu heb je geen 11.000 tools nodig, maar er zijn wel veel tools die goed zijn in één of twee dingen. En deze zijn dan ook moeiteloos integreerbaar met andere tools waar ze mee samen moeten werken. Door krachten te bundelen en niet gebruik te maken van één tool die alles doet, kun je een beter resultaat behalen.

Kies dus een heel bewust voor de juiste tooling. Hoe doe je dat? Door goed te kijken naar welke features je nu echt nodig hebt bij een tool. Vaak worden er veel eisen gesteld aan een tool die vaak niet worden gebruikt. Leg de focus op de punten die voor jouw doelen het meest belangrijk zijn. Dit zijn er vaak maar vijf of zes. Dat maakt de keuze al een stuk makkelijker!

3. Voorspellen door middel van data.

Inmiddels kunnen we (bijna) alles meten wat klanten en bezoekers doen op websites, apps en in mails. Op basis van deze data kunnen we beter aanbevelingen doen richting deze klanten en bezoekers. Met de hoeveelheid data die er beschikbaar is kunnen we ook voorspellen. Iemand koopt bijvoorbeeld gemiddeld 3 keer per jaar en is de laatste week 4 keer op jouw website geweest om naar een bepaald product te kijken. Dan is de kans aannemelijk dat die persoon zich aan het oriënteren is. Dan kunnen we dus voorspellen dat er binnen een bepaalde tijd een aankoop wordt gedaan. Hier moet je dan op inspelen! Dit doe je door bijvoorbeeld een mail of een app-notificatie uit te sturen. Dit kan over één specifiek product gaan of juist inspiratie bieden over een productgroep. 

Door deze voorspellende waarde kunnen we (mogelijke) klanten nog beter begeleiden in hun aankoopproces en is de kans op conversie hoger. Ook zal een klant zich langer aan je binden als je relevante aanbevelingen doet.

4. Hoe staat Nederland ervoor in de ‘International e-mail Benchmark 2023’?

Global Data and Marketing Alliance (GDMA) heeft de internationale e-mail benchmark uitgebracht. Zij hebben een analyse gemaakt vanuit 69 landen, 13 ESP's en 122 miljard(!) mails. Hoe staat Nederland er nou op ten opzichte van de rest van de wereld? Het antwoord op die vraag is vrij simpel: best wel heel goed. Hieronder laten we je de meest opvallende KPI’s zien.

Accepted Rate

De gemiddelde accepted rate (AR) ligt op 98,46% in 2022. Dat is beter dan in 2021 toen het 98,24% was. Als we hier naar Nederland kijken dan zit Nederland in 2022 op 99,43% accepted rate. Bijna 1% hoger dan het wereldwijde gemiddelde. Een goed teken, want je accepted rate zegt iets over de kwaliteit van je verzendlijsten.

Open rate

De open rate is flink gestegen in 2022 van 22% naar ruim 31% gemiddeld wereldwijd. Dit komt mede door de AMPP (Apple Mail Privacy Protection) die ervoor zorgt dat de e-mail automatisch geopend wordt.

Kijken we hier naar Nederland dan zien we hetzelfde. In 2021 was de gemiddelde open rate bijna 43% en dit zit in 2022 op 45,6%. Buiten AMPP zal dit ook komen, omdat steeds meer bedrijven goed na gaan denken over wie ze mailen en wanneer ze dit doen. 

Clicks

Clicks in mails kunnen we koppelen aan twee KPI’s CTR & CTO. De gemiddelde CTR lag wereldwijd in 2022 op 3,4% en de CTO op 9,0%. Waar dit in Nederland een CTR is van 5,8% en een CTO van 11,48%.

We kunnen dus wel stellen dat het kanaal e-mail in Nederland nog altijd goed gebruikt wordt kijkend naar de belangrijkste KPI’s.

Wil je zelf het hele dashboard uitpluizen? Of dieper de data in voor jouw industrie? Bekijk hier de internationale e-mail benchmark.

5. Persoonlijke aandacht begint bij data.

Om jouw klanten persoonlijk te benaderen heb je data nodig. Veel data? Dat valt wel mee. Door van tevoren goed na te denken welke data je echt nodig hebt kan je jouw klanten of personen in je systeem die nog niks hebben gekocht ook al persoonlijk benaderen. 

Hoe kom ik aan deze data?

Data verzamelen is op veel manieren mogelijk. Het hangt er vooral ook vanaf welke data je graag wilt hebben. Wil je vooral interactie data van je website, zodat je op basis van machine learning aanbevelingen kan doen? Dan is een CDP voor jou een goede oplossing. 

Wil je data wat iemand zijn persoonlijke voorkeuren zijn? Dit kan je op diverse manieren doen. Bijvoorbeeld door het uit te vragen, maar ook gamification is hier een goed voorbeeld van. Het voordeel aan gamification is dat het om interactie vraagt wat mensen leuk en interessant vinden. En het mooie: jij hebt de data die je nodig hebt. 

Nu ik de data heb, wat moet ik nu?

Als je de data hebt moet je goed nadenken hoe je dit wilt gebruiken. E-mail en marketing automation kan je goed inzetten om iemand een persoonlijk aanbod te doen op basis van de data die je hebt. Welke producten bekijkt iemand, wat vind iemand leuk om te doen en zo zijn er nog veel meer vragen waar data je antwoord op kan geven. Verwerk deze data goed in mails en marketing automation flows om een optimaal resultaat te bereiken. 

Ga verder met e-mail en marketing automation.

We helpen je graag met het zetten van de volgende stap! Ontdek hoe we jouw e-mail en marketing automation vraagstukken oplossen.

avatar

Michael Groenewegen

Als E-mail Campaign Consultant realiseert en optimaliseert Michael e-mailmarketing campagnes en helpt je het maximale rendement te halen.

Hulp nodig met jouw volgende stap?

Even verder praten kan geen kwaad.
Contact opnemen