Remon van Maurik 14 april 2021 4 Minuten leestijd

Onze learnings uit de E-mail Benchmark 2021

Hij is er weer! De E-mail Benchmark 2021 van Team ITG (voorheen e-village). De wereld is het afgelopen jaar ontzettend veel veranderd. Iedereen moest thuisblijven en e-mailmarketing werd hierdoor onmisbaar, met als resultaat: e-mail is belangrijker dan ooit! Ook dit jaar staat de E-mail Benchmark weer vol met inzichten, cijfers en ontwikkelingen.

De statistieken zijn verzameld uit meer dan 50.000 campagnes die in 2020 via Canopy Deploy verstuurd zijn. In dit blog lichten we een aantal highlights uit!

Invloed van Corona

De coronacrisis heeft volgens bedrijven invloed gehad op de manier waarop e-mail marketing wordt ingezet. In het marketingbudget zat geen verschil, maar het aantal e-mails dat is verstuurd en de content is dan wel weer anders dan voorheen.

E-mail-Benchmark blog 1

Populairste campagne

De populairste e-mail marketing campagnes voor 2021 zijn met op 1 de leadgeneratie campagne, gevolgd door de retentiecampagne en de verrijkingscampagne.

Uitdagingen

De belangrijkste uitdaging voor 2021 is net als vorig jaar: marketing automation. Nummer twee en drie zijn dan weer anders dan vorig jaar. Deze worden namelijk ingevuld door personalisatie en segmentatie.

Trends

De belangrijkste trends voor 2021 zijn datagedreven campagnes en 360-graden klantprofiel. Ook is de interactieve mail een belangrijke trend, net als het gebruik van data en behavioral targeting.

E-mail-Benchmark blog 2

Open rate, CTR en CTO

De open rate is met 5% gestegen ten opzichte van vorig jaar. Het gemiddelde was dit jaar 34,15%. Dit komt doordat marketeers steeds slimmer worden in het overhalen van de doelgroep om hun mails te openen.

De CTR’s zijn in 2020 licht gedaald vergeleken met 2019. Het gemiddelde lag dit jaar op 4,41%.

Net als de CTR is het gemiddelde van de CTO ook gedaald van 13,27% naar 12,11%. Dit kan worden verklaard doordat de afgelopen 12 maanden in alle branches veel meer e-mails zijn verstuurd dan normaal wat leidt tot een hogere mate van concurrentie.

Het beste verzendmoment

Wat de beste verzenddag is, daar heeft niemand een eenduidig antwoord op, want er zijn ontzettend veel variabelen waar rekening mee gehouden moet worden. Hoe weet je nu wat voor jouw doelgroep het beste werkt? Testen! De populairste verzenddag in 2020 was donderdag, maar dit betekent niet dat deze dag zorgt voor betere resultaten in de open rate, CTR en CTO.

Voor de verzendtijd geldt hetzelfde. Door goed te testen kom je erachter wat de juiste verzendtijd is voor jouw doelgroep. Tussen 7:00 en 12:00 uur worden er veel e-mails verstuurd, net als tussen 15:00 en 17:00 uur. Maar wist je dat het versturen van een mail om 3:00 ook heel effectief kan zijn?

Zelf de E-mail Benchmark gebruiken

In dit artikel hebben we een aantal highlights uitgelicht, maar er staat nog veel meer in de E-mail Benchmark 2021! Denk bijvoorbeeld aan branchespecifieke cijfers, de resultaten per verzenddag en verzendtijdstip en nog veel meer. Maak hier als bedrijf handig gebruik van om jouw e-mail marketing strategie naar een hoger niveau te tillen.

Hulp nodig bij jouw e-mail marketing vraagstuk?

Wil jij graag een ijzersterke e-mail marketing strategie neerzetten? Of wil je aan de slag met leadgeneratie, de populairste campagne voor dit jaar? Onze experts helpen je graag!

avatar

Remon van Maurik

Als Lead E-mail Marketing en Automation Consultant zorgt Remon ervoor dat onze klanten het maximale uit hun e-mail strategie halen.

Hulp nodig met jouw volgende stap?

Even verder praten kan geen kwaad.
Contact opnemen