Tim Steunenberg 7 februari 2023 8 minuten leestijd

Optimaliseer je zoekwoorden in deze 8 stappen

Geef jouw website de aandacht die het verdient! Het optimaliseren op zoekwoorden is een goede manier om een duurzame stroom van verkeer op te bouwen naar je website. Het is makkelijk om in de wereld van zoekmachines en keyword tools door de bomen het bos niet meer te zien. Volg daarom deze 8 stappen om jouw zoekmachine optimalisatie naar het volgende niveau te brengen!

Meer weten over hoe je SEO slim inzet? Ontdek het in onze gids.

1. Op welke zoekwoorden wil je gevonden worden?

Bepaal op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden. Wees realistisch. Rondom welke onderwerpen heb jij als organisatie echt iets interessants te vertellen of aan te bieden? Maak hierbij een gezonde verdeling tussen long-tail en short-tail zoekwoorden.

Short-tail versus long-tail zoekwoorden

Short-tail zoekwoorden zijn korte, brede zoektermen die vaak veel zoekverkeer ontvangen. Bijvoorbeeld "schoenen". Short-tail zoekwoorden zijn algemene zoektermen en hebben vaak veel concurrentie.

Long-tail zoekwoorden zijn langere, specifieke zoektermen. Bijvoorbeeld "dames zwarte leren pumps maat 39". Long-tail zoekwoorden zijn gericht op een specifiek publiek en hebben doorgaans minder zoekverkeer dan short-tail zoekwoorden. Toch kunnen ze effectief zijn omdat ze gericht zijn op een specifieke zoekopdracht en vaak minder concurrentie hebben dan short-tail zoekwoorden.

Compound SEO

Een veel gebruikte strategie is de “compound SEO strategie”. Hiermee start je met het optimaliseren op long-tail zoekwoorden. Zo bouw je aan je autoriteit op een specifiek onderwerp. Als Google eenmaal doorheeft dat jouw website van waarde is voor het onderwerp kun je overgaan op het optimaliseren op de short-tail zoekwoorden waarop meer concurrentie zit.

2. Op welke zoekwoorden word je al gevonden?

Controleer op welke zoekwoorden je al gevonden wordt. Dit kan bijvoorbeeld door in Google Search Console te kijken. Ook betaalde tools zoals Semrush, Moz, SE Ranking, KW Finder of Ahrefs kunnen je gemakkelijk inzicht bieden in de zoekwoorden waarop je site op dit moment gevonden wordt.

Vergeet niet dat deze betaalde tools ieder hun eigen manier hebben om Google posities in de gaten te houden. Alhoewel ze erg handig zijn, kan de waarheid in deze tools dus afwijken van de werkelijkheid. Een dubbel-check in Google Search Console is dus altijd de moeite waard.

Heb je een nieuwe website en word je nog op geen één zoekwoord gevonden? Kijk dan naar je concurrenten om inspiratie op te doen. Dit kan door hun websites te analyseren met een van de eerder genoemde tools, of door hun navigatiestructuur onder de loep te nemen. 

3. Bepaal welke zoekwoorden verbetering nodig hebben.

Maak een selectie van zoekwoorden waarop je een hogere positie wilt behalen. Verdeel deze zoekwoorden vervolgens in categorieën. Welke zoekwoorden lijken op elkaar en zijn dus relevant voor dezelfde landingspagina op jouw website?

Vergeet niet te controleren op welke zoekwoorden je al een toppositie behaald hebt, en welke pagina hierbij hoort. Wees extra voorzichtig met het aanpassen van deze pagina’s. Het volledig herschrijven van zo’n pagina is waarschijnlijk geen goed idee. Mogelijk gooi je hiermee je toppositie weg. 

4. Controleer de zoekintentie achter de zoekwoorden.

Voor elk zoekwoord probeert Google te achterhalen wat de zoekintentie van de gebruiker is. Waarom? Zodat Google jouw de meest relevante pagina’s kan tonen in de zoekresultaten. Het controleren van de zoekintentie is essentieel om jouw zoekwoorden optimalisatie te laten slagen. Doorgaans onderscheiden we vier typen zoekintentie: 

  • Informatief: de gebruiker wil iets te weten komen.
  • Transactioneel: de gebruiker wil een actie uitvoeren, zoals een aankoop.
  • Commercieel: de gebruiker wil zich oriënteren voor het doen van een aankoop.
  • Navigerend: de bezoeker wil een specifieke pagina bezoeken.

De makkelijkste manier om de zoekintentie te controleren is door simpelweg het zoekwoord in Google in te voeren. Wat valt je op? Staat de resultatenpagina vol met webshops, blogs of nieuwssites? Bekijk de landingspagina’s van de hoogst genoteerde websites. Bepaal in welke van de vier categorieën de pagina valt. Nu weet je ook wat voor zoekvraag je moet beantwoorden op de landingspagina van je eigen website.

5. Kies een pagina of maak een nieuwe pagina aan.

Kijk rond op je eigen website en bepaal per zoekwoord categorie wat de meest relevante pagina is om gebruikers op te laten landen. Vergelijk deze pagina ook met de pagina’s van de hoogst genoteerde concurrenten. Heeft jouw huidige pagina de potentie om de zoekvraag beter te beantwoorden dan de pagina van de concurrent? Ga dan aan de slag met het optimaliseren van de on-site SEO elementen van de bestaande pagina.

Als het antwoord op deze vraag nee is, dan is het tijd om een nieuwe pagina aan te maken. Deze nieuwe pagina kun je dan volledig insteken op het gewenste zoekwoord met nieuwe, relevante content.

6. Optimaliseer on-site SEO elementen.

Zorg ervoor dat jouw on-site SEO elementen relevant zijn voor het zoekwoord. De volgende elementen zijn van invloed op jouw positie in de zoekmachine: 

    • Titel
      De titel van de pagina die ook zichtbaar is op de Google resultatenpagina.
    • Meta beschrijving
      De beschrijving van jouw pagina die wordt getoond op de Google resultatenpagina. 
    • URL
      Zorg voor een korte beschrijvende url en gebruik waar mogelijk het zoekwoord.
    • Headers
      Maak gebruik van een beschrijvende H1 bovenaan de pagina. Gebruik H2 headers om gerelateerde onderwerpen en zoekwoorden te beschrijven. 
    • Body tekst 
      Dit is de tekst op de pagina zelf. Zorg dat deze relevant is voor de eindgebruiker. Gebruik waar mogelijk de zoekwoorden waarop je wilt scoren, maar overdrijf niet.
    • Links
      Links en hun anchor tekst vertellen de zoekmachine iets over het onderwerp van de pagina. Zorg voor een relevante anchor tekst. Niet alleen op de landingspagina zelf, maar ook vanaf gerelateerde pagina’s naar de landingspagina toe.
    • Afbeeldingen/video’s:
      De Google resultatenpagina wordt steeds visueler. Plaats relevante afbeeldingen en video’s op jouw pagina, en voeg een alt-tekst toe. 

7. Wees relevant en voeg waarde toe.

Als je bovenstaande stappen hebt doorlopen ben je al een eind op weg om jouw zoekwoorden te optimaliseren. De belangrijkste en moeilijkste stap is het creëren van relevantie en waarde voor jouw doelgroep. Stel jezelf de vraag: “Waarom zou ik als gebruiker de pagina van mijn website willen bezoeken, in plaats van een concurrent?” Zorg ervoor dat jouw website het beste en meest volledige antwoord geeft op de achterliggende vraag van de gebruiker. 

8. Blijf monitoren en houd je content up-to-date.

Na het optimaliseren van je landingspagina’s is het tijd om je pagina’s bij Google in te dienen. Indexeer de pagina’s via Google Search Console. Zo laat je aan Google weten dat er nieuwe content op je site staat. Met een beetje geluk stuurt Google gauw nieuwe crawlers naar je website om de content uit te lezen en je pagina’s in de zoekresultaten te plaatsen. Controleer eens in de zoveel tijd wat de positie van je pagina is. Vergeet ook niet de content up to date te houden. Actuele informatie kan jouw pagina naar de top van de zoekresultaten sturen.

Hulp nodig bij het optimaliseren van je zoekwoorden?

Onze experts helpen je graag verder! Ontdek hoe wij zoekwoorden optimaliseren en zet jouw volgende stap. 

Neem contact op

avatar

Tim Steunenberg

Als SEO expert weet Tim alles van zoekmachine optimalisatie.

Hulp nodig met jouw volgende stap?

Even verder praten kan geen kwaad.
Contact opnemen