Tim Kijne 5 juni 2019 4 Minuten leestijd

Snelheid en efficiency in het proces

Snelheid, performance, efficiency… Dit zijn termen die wij in onze dienstverlening en in het dagelijks werk voor onze klanten vaak gebruiken. Een goede performance van de webwinkel is namelijk belangrijk voor de tevredenheid van de consument en dus het succes van onze klant. Over deze snelheid hebben we onlangs reeds een aantal blogs geschreven. Waar we het minder vaak over hebben is de efficiency van een proces of iets specifieker: hoe goed zijn wij in staat om tot een resultaat te komen? Hoe beter het proces loopt en de automatisering wordt ingezet, des te sneller nieuwe features opgeleverd kunnen worden aan de consument, klant of gebruiker.

Alle blogs uit deze blogserie

Download het whitepaper 'Snelheid: krijg inzicht in de prestaties van jouw website' hier

Zodra wij met een nieuw project aan de slag mogen betekent dit de start van een intensieve samenwerking tussen de klant en De Nieuwe Zaak. Iedere rol heeft zijn toegevoegde waarde in het proces en faciliteert of blokkeert met zijn bijdrage dat de efficiency af- of toeneemt.

De optimale samenwerking

Niets is zo frustrerend als het zien van een kans (feature) om vervolgens maanden te moeten wachten voordat deze nieuwe feature beschikbaar is voor de consument. Vanwege deze frustratie, maar zeker ook vanuit het oogpunt van efficiency, is het belangrijk om deze doorlooptijd zo kort mogelijk te maken. Een goede samenwerking tussen de klant en de leverancier is hierin vereist en daar is veel winst te behalen. Diverse rollen worden belegd om te borgen dat we met de juiste zaken bezig zijn (Product owner), dat wij de business goed begrijpen (Business analyst), dat er kwalitatief werk wordt geleverd (Development en Test) en dat we tijdig kunnen leveren (Project management, Scrum master, DevOps).

Snelheid en efficiency blog 1

Een ad-hoc aanpak, vage doelstellingen en beperkte prioritering zijn risico’s voor het verstoren van het planning- en ontwikkelproces. Het committeren aan een proces en de benoeming van duidelijke verwachtingen en verantwoordelijkheden oliën de machine. Een machine waaruit in een vast ritme de nodige opleveringen worden gedaan. Geautomatiseerd wel te verstaan.

Release & Test Automation

De tijd dat engineers even iets in de code wijzigen en dan direct even “uploaden” ligt al een hele tijd achter ons. De belangen en de risico’s zijn te groot om die aanpak te blijven hanteren en sinds die tijd zijn er grote stappen gemaakt in het automatiseren van bijvoorbeeld de release processen.

De automatisering draagt bij aan de betrouwbaarheid en onafhankelijkheid van het release proces. Hoe verder de automatisering doorgevoerd wordt, des te makkelijker het ook een herhaalbaar proces wordt en minder doorlooptijd het kost. De stap die daarin ook wordt gemaakt is het toevoegen van kwaliteitscontroles. Deze controles borgen de kwaliteit van de geleverde release en borgen daarmee de zekerheid dat jouw klanten kunnen blijven bestellen.

Procesoptimalisatie & automatisering

Kortom: procesoptimalisatie en automatisering hebben een grote invloed op de efficiëntie en snelheid van opleveren. Deze twee facetten zorgen voor de fundamentele performance en wendbaarheid van je team en webwinkel. Meer inzicht krijgen in de prestaties van jouw website? Download het whitepaper.

Download het whitepaper 'Snelheid: krijg inzicht in de prestaties van jouw website' hier
avatar

Tim Kijne

Tim is Business Analist. Hij helpt je graag met diverse e-commerce en omnichannel vraagstukken.

Hulp nodig met jouw volgende stap?

Even verder praten kan geen kwaad.
Contact opnemen