7 tips om social commerce in te zetten op Pinterest, Facebook en Instagram

7 tips om social commerce in te zetten op Pinterest, Facebook en Instagram

  •  15 juni 2021

De social media wereld en het shopgedrag van veel Nederlanders is, mede door de pandemie, ontzettend veranderd. Winkels moesten dicht en andere manieren zien te vinden om hun producten te verkopen, bijvoorbeeld via social media. Social commerce bestaat al een aantal jaar, maar het is het afgelopen jaar nog groter en belangrijker geworden.

Wat is social commerce?

De term social commerce werd al in 2004 genoemd, maar het echte begin van social commerce is in 2015. Vanaf dat moment werd het mogelijk om via social media te shoppen. Door de komst van social commerce is de klantreis een stuk korter geworden. Je hoeft je social media kanalen niet meer alleen in te zetten om je klanten te inspireren en door te sturen naar je website. Je kunt nu direct via social media je producten en/of diensten aanbieden.

De voordelen van Social Commerce

Het inzetten van social commerce heeft meerdere voordelen. Zo verhoog je onder andere de zichtbaarheid van je producten en is het niet alleen relevant voor jouw bedrijf, maar ook voor de consument zelf aangezien winkelen nog makkelijker wordt. Andere voordelen van social commerce zijn:

1. Snellere conversies

De customer journey wordt kleiner door social commerce. Er zit minder tijd tussen ‘inspiratie opdoen’ en ‘een aankoop voltooien’. Als de consument iets leuks voorbij ziet komen op Instagram, Facebook of een ander social media kanaal kan diegene gelijk een beslissing maken: koop ik het product of kijk ik verder?

2. Een goede klantervaring

Een goede klantervaring is steeds belangrijker voor consumenten. Is de communicatie met het bedrijf goed? Hoe ziet de verpakking eruit? Doordat je met social media sneller in contact staat met de klant en kan je daardoor goed uitvragen wat de klantbehoeftes zijn en dit gebruiken voor social commerce.

3. Data gedreven

Social media kanalen bieden veel inzichten, omdat er veel gebruikersdata beschikbaar is. Dankzij deze statistieken is het gemakkelijk om met social commerce in te spelen op de behoeftes van de klant. Welke campagnes werken goed? Welke producten zijn populair?

4. Aanwezigheid van de consument

Social media worden dagelijks door een grote groep mensen gebruikt. Ben je als bedrijf aanwezig op de social media kanalen en bereik je de juiste doelgroep? Dan is het nog makkelijker om direct aan hen je producten te verkopen. Je hoeft niet meer te investeren in nieuwe platforms.

Social shopping trends

Social Commerce bestaat al een aantal jaar, maar door de komst van corona is het alleen maar groter geworden. Consumenten houden geld over, ze konden niet fysiek naar winkels en daardoor zijn ze gemakkelijker over te halen tot een aankoop op social media. Door de groei zijn er een aantal zaken aan het veranderen. Zo neemt het shoppen op social media flink toe, speelt video een belangrijke rol in social shopping en is de rol van social media aan het veranderen. Lees hieronder meer over de social commerce trends.

1. Shoppen op social media neemt toe

Steeds meer mensen maken gebruiken van de social media kanalen om aankopen te doen en steeds meer mensen bekijken producten actief op social media. Vooral in China is social commerce een grote trend. Maar liefst 70% van de generatie Z consumenten doet het liefst aankopen via social media. Een kwestie van tijd voor het in Nederland ook belangrijker wordt.

2. Social shopping in video’s

De populariteit van video op social media neemt toe. Dit zie je ook aan de komst van nieuwe features, zoals Instagram Reels. Groot gelijk dat de social media kanalen Social Commerce via video content doorvoeren. Zo is het mogelijk om producten te taggen in je Instagram Stories, in je feed, op IGTV en in je Instagram Reels.

3. De rol van social media verandert

Social media werden eerst voornamelijk ingezet om de zichtbaarheid en merkbekendheid van je bedrijf te verhogen. Doordat de social media kanalen de afgelopen jaren nieuwe functionaliteiten hebben gekregen (zoals de Facebook Winkel, Instagram FAQ) draait het nu steeds meer ook meer om verkoop en service. Het is als bedrijf belangrijk om hier goed op in te spelen.

4. Direct afrekenen

In de Verenigde Staten is Facebook momenteel het direct afrekenen op social media aan het testen. Hierdoor hoef je jouw klant op social media niet meer door te verwijzen naar een andere website.

Zo zet je social commerce in voor je bedrijf

Natuurlijk is het belangrijkste: starten met een winkel op social media. Maar hoe zet je social shopping in op Facebook, Instagram en Pinterest? We delen een aantal handige tips met je, zodat je een begin kunt maken met social commerce.

Tips social shopping op Facebook en Instagram

1. Maak collecties aan
Als je jouw Facebook en/of Instagram winkel hebt klaargezet en producten hebt toegevoegd aan de shop is het goed om collecties aan te maken. In collecties kan je bepaalde productcategorieën uitlichten, zodat het overzichtelijk wordt voor jouw volgers.

Facebook winkel Tuinland
Facebook winkel Tuinland

2. Voer de huisstijl door
In ‘Winkelbeheer’ kan je de winkel aanpassen, zodat de shop herkenbaar is voor de bezoekers en past bij de huisstijl van je organisatie. Denk aan de kleuren, lettertype en knoppen. Dit zorgt voor herkenbaarheid en maakt je winkel een stuk aantrekkelijker.

Bron: Pinterest

 

3. Geef de shop een boost
Als je Facebook en Instagram winkel vol staat met de producten en live staat, ben je er nog niet. Je winkel moet zichtbaar worden, zodat mensen je producten bekijken en gaan kopen. Daarom is het belangrijk om je shop een boost te geven door middel van social media content en advertising. Kondig je shop aan in een social media post, tag de producten in de afbeeldingen en promoot deze posts!

4. Blijf analyseren
Op Instagram en Facebook kan je de statistieken van je winkel en je social media posts inzien. Blijf dit monitoren en analyseren om te zien hoe je producten het doen. Welke zijn populair? Deel daar nog meer content over. Of geef producten die minder bereik hebben nog een extra boost met advertising.

Tips Pinterest social commerce

1. Maak productgroepen aan
Net als op Facebook en Instagram kan je op Pinterest ook productgroepen aanmaken. Handig, want zo is het voor je bezoekers duidelijk welke productcategorieën er zijn. Verkoop je verschillende meubels? Maak dan productgroepen voor ‘banken’, ‘stoelen’, ‘tafels’, etc.

Bron: Pinterest

2. Promoot je productgroepen
De zichtbaarheid van je producten en productgroepen verhogen? Promoot deze dan door middel van winkeladvertenties. Maak bijvoorbeeld gebruik van dynamic retargeting om Pinterest-gebruikers te targeten die jouw website in het verleden al hebben bezocht. Dynamic retargeting is heel relevant, onder andere doordat je mensen bereikt die al interesse hebben in jouw producten en al serieus op zoek zijn naar deze producten.

3. Blijf analyseren
Ook voor Pinterest shopping geldt: blijf analyseren! Zo weet je precies welke producten en productgroepen goed scoren en wat verbetering nodig heeft. Pas je advertenties daar op aan en geef producten die minder presteren een extra boost.

Social scan

Haal jij op social media de doelen die je wil halen? Of ben je benieuwd hoe het ervoor staat met jouw social kanalen? Vraag dan onze social media scan aan en zet je volgende stap!

Contact opnemen

Auteur

Esther ter Veen is Social Media Consultant. Binnen De Nieuwe Zaak houdt zij zich bezig met alles op het van gebied social media. Van het adviseren van klanten tot aan het creëren van social media content.
Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2021 De Nieuwe Zaak