Social media inzetten voor je bedrijf? Dit zijn de succesfactoren.

Social media inzetten voor je bedrijf? Dit zijn de succesfactoren.

  •  27 juli 2020

Social media wordt steeds belangrijker en dat is voor veel bedrijven ook de reden waarom zij aanwezig zijn op platformen zoals LinkedIn, Facebook, Twitter en Instagram. Het aanmaken van een social media account is vaak geen probleem, maar er komt natuurlijk veel meer bij kijken. Vaak hebben bedrijven geen idee wat ze moeten plaatsen op social media en hebben ze geen duidelijke strategie. Het gevolg: het gewenste effect is er niet. Hoe kan je met jouw bedrijf wel successen boeken op social? Dat leggen we uit aan de hand van een aantal succesfactoren.

Succesfactoren van social media accounts

Social media is voor bedrijven een handig marketinginstrument, mits dit op de goede manier wordt aangepakt. Op social kan je bijvoorbeeld heel goed de boodschap van je bedrijf naar buiten brengen en is het de plek om in contact te komen met je klant. De Nederlandse Spoorwegen weet heel goed hoe ze de verschillende kanalen moet inzetten om hun klant (reizigers) op de goede manier te bereiken. Zo heeft ieder kanaal een andere insteek. Op Twitter wordt bijvoorbeeld voornamelijk reisinformatie gedeeld en Instagram wordt ingezet om een kijkje achter de schermen te geven. Ieder kanaal heeft zijn eigen doel.

View this post on Instagram

‘Ze noemen me ook wel The Blues Conducteur’ grijnst hoofdconducteur Marco, ‘en dat komt niet alleen door mijn coverband!’ Een paar jaar geleden begeleidde ik de band Radio Eliza naar Pinkpop met de Pinkpop-Express, een trein speciaal voor Pinkpopgangers. Tijdens mijn rondje kaartjescontrole leende ik een gitaar en deed een spontane bluesjam in de coupé. Ik dacht: ik grijp m’n kans gewoon! Daar haalde ik alle kranten mee, dus dat was best een succesje te noemen. Een jaar later deed ik hetzelfde, maar dan met de band The Overslept. Dat werd zó gezellig dat ze daarna zelfs op mijn verjaardag kwamen om het nog eens dunnetjes over te doen!’ @thebluesconducteur @ns_online #ditbenik #NS #treinleven #indetrein #ns_online #treinkiekje #spoorwegen #nsonline #nederlandsespoorwegen #trein #bluesconducteur #blues #jamsessie #pinkpopexpress #pinkpop

A post shared by NS (@ns_online) on

Wil je successen met jouw bedrijf boeken op de sociale kanalen, dan is het goed om te weten wat eigenlijk de succesfactoren zijn van goedlopende social media accounts. Wij zetten ze voor je op een rij:

1. Actief aanwezig.
Bedrijven die heel actief zijn op social media zien vaak ook positieve resultaten terug. Denk aan: een hoger bereik en meer interactie met hun volgers. Ook zijn ze meer zichtbaar bij hun (potentiele) klant, waardoor ze ervoor zorgen dat hun merk continue in je hoofd blijft hangen. Het is dus heel belangrijk om regelmatig te posten, wil je social media op een succesvolle manier gebruiken voor de groei van je bedrijf.

2. Hoog engagement.
Engagement geeft aan hoe hoog de betrokkenheid van de volgers is. Accounts met een hoog engagement weten hoe ze hun doelgroep moeten bereiken en hoe ze met hen de interactie aan moeten gaan. Door te investeren in de betrokkenheid van je klanten op social media, zal de klant sneller terugkomen voor een nieuwe aankoop en sneller positieve reviews delen over je bedrijf.

3. Relevante content.
De gedeelde content spreekt de doelgroep aan, doordat de boodschap relevant is. Houd je hier geen rekening mee, dan is de kans groot dat je publiek op zoek gaat naar andere bedrijven die wél interessant zijn en hen op de juiste manier aanspreken. Je moet dus zeker geen inhakers delen als deze totaal niet bij je bedrijf passen. Dan komt het te gemaakt over en zullen ze je niet serieus nemen. Onze klant Heutink voor Thuis kent hun doelgroep goed en deelt content dat relevant is voor ouders en hun kinderen. Denk aan handige templates waarmee kinderen op een spelende wijs leren en bijvoorbeeld leuke knutseltips.

☀️📚 Vakantielezen is AAN! ⛱ Tip 3: LeesbingoZelfs bij kinderen die van lezen houden, wil het lezen er in de vakantie…

Geplaatst door Heutink voor Thuis op Maandag 6 juli 2020

 

4. Creatieve content.
De social media content wordt op een creatieve manier opgesteld. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van video’s, foto’s en creatieve inhakers. Door jouw posts op een creatieve manier in te steken val je veel meer op tussen alle andere berichten die de online wereld in worden geslingerd. Is je post niet creatief opgesteld, dan zal je volger sneller verder scrollen en zal er weinig interactie zijn onder je bericht.

5. Unieke content.
Op social media heb je veel concurrenten. Wil je opvallen, dan moet je ook uniek zijn. Je gaat je niet binden met je doelgroep als je dezelfde content deelt als je buurman. Dan zal je volger alleen maar denken: huh, dat heb ik toch ook net al ergens anders gezien? Bedrijven die het goed doen op social media laten vaak hun persoonlijke kant zien en plaatsen originele, terugkerende rubrieken. Een goed voorbeeld hiervan is IKEA. Via Instagram Stories inspireren ze volgers door middel van verschillende rubrieken, zoals #mijnikea en ‘Iedereen Slim’. Ook delen ze User Generated Content (foto’s die klanten hebben gedeeld van IKEA-producten in hun huis) wat voor veel bereik en ook vaak meer sales zorgt.

6. Diverse content.
Er zijn verschillende manieren om content te delen op social media, maar veel bedrijven delen vaak alleen een link naar een blog of product met hun volgers. De diversiteit van content van bedrijven is vaak erg laag. Goedlopende accounts doen dit anders. Ze delen diverse content, zoals video’s, foto’s en collages en wisselen dit af.

7. Attractieve content.
De content wordt bijvoorbeeld in een vaste huisstijl gepost en heeft veel stopkracht. Op die manier val je meer op bij de doelgroep en zien ze ook sneller dat de content afkomstig is van jouw bedrijf. Als je herkenbaar bent voor je volgers, dan zullen ze sneller blijven hangen als ze iets van jou voorbij zien komen. Een goed voorbeeld hiervan is Bol.com. Ze hebben een hele duidelijke stijl op social, waardoor iedereen gelijk weet dat het van hen is. Dit komt door de blauwe Bol.com kleur die terugkomt in alle content, maar ook door de woordgrappen waar ze bekend om staan.

De Social Media Scan

Benieuwd of jouw bedrijf de social media kanalen op de juiste manieren inzet? Met behulp van onze social media scan weet je precies hoe je ervoor staat. Deze check doen we aan de hand van vier factoren uit het SMC-model (Social Media Concurrentie Model):

• Kwantiteit activiteit: hoe vaak wordt er op de social media kanalen gepost?
• Kwantiteit bereik: hoe hoog is het bereik op alle kanalen?
• Kwaliteit content: hoe hoog is de relevantie, creativiteit, uniciteit, diversiteit en attractiviteit van de content op de social media kanalen?
• Kwaliteit engagement: hoe hoog is de betrokkenheid van de doelgroep op alle kanalen?

Wil je graag weten hoe jouw bedrijf ervoor staat op social media en hoe je de kanalen naar het volgende niveau brengt? Neem dan contact met ons op voor een social media scan!

Contact opnemen

Auteur

Esther ter Veen is Social Media Consultant. Binnen De Nieuwe Zaak houdt zij zich bezig met alles op het gebied social media. Van het adviseren van klanten tot aan het creëren van social media content.
Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2020 De Nieuwe Zaak