Zo zet je Pinterest effectief in voor je bedrijf

Zo zet je Pinterest effectief in voor je bedrijf

en   •  31 mei 2021

Pinterest is met 3,9 miljoen gebruikers in Nederland één van de grootste social media kanalen. Maar toch wordt dit platform door bedrijven nog niet vaak ingezet. Waarom niet? Het kost teveel tijd of ze hebben te weinig volgers, waardoor ze er maar mee stoppen. Zonde, want als je het kanaal op de juiste manier inzet kan je onder andere veel traffic naar je website genereren.

Voor onze klant Station7 zijn we aan de slag gegaan met Pinterest, paid en organic, en aan de hand van deze case willen we jou laten zien dat Pinterest zeker de moeite waard kan zijn voor jouw organisatie.

Pinterest organisch inzetten

Pinterest is voornamelijk een inspiratie-kanaal, waarmee je veel verkeer naar je website kunt genereren als je het op de juiste manier gebruikt. Het kanaal is voor heel veel bedrijven geschikt. Of je nu producten als meubels verkoopt of een dienst, via Pinterest kan je jouw potentiële klant al in een vroeg stadium van de customer journey beïnvloeden. Maar waar begin je? En wat is de beste aanpak om successen te behalen met Pinterest? Allereerst is het goed om je Pinterest organisch goed op orde te hebben. Organisch kun je namelijk al een heleboel bereiken. Waar je op moet letten? Dat leggen we hieronder uit.

1. Consistent plaatsen op Pinterest
Pinterest geeft het zelf al aan; het is belangrijk om consistent en minimaal één keer in de week een eigen Pin te plaatsen. Pinterest beloont dit weer door jouw Pins aan te bevelen bij gebruikers en zo krijg je een hogere plek in de Pinterest-feed. Dit kost tijd, maar gelukkig kan je jouw eigen Pins ook inplannen via Pinterest zelf (twee weken vooruit plannen) of via social media tools zoals Coosto.

Naast het delen van je eigen Pins is het ook belangrijk om relevante content van anderen te repinnen. Als je dit consistent doet en actief blijft op Pinterest krijg je uiteindelijk meer bereik, meer bezoekers naar je website en kan het voor een hogere omzet zorgen. Wij hebben Station7 het advies gegeven om bijvoorbeeld Pins met industriële interieurs te repinnen, ter inspiratie voor hun volgers. Deze woonstijl past goed bij de producten van Station7.

Station7 had al een gevuld Pinterest-account, maar plaatste nog niet consistent content op hun borden. Momenteel plannen we met Station7 1-2 Pins per week in, zodat we uiteindelijk nog meer resultaten kunnen behalen uit het kanaal. We hebben de cijfers van januari t/m mei 2021 vergeleken met dezelfde maanden in 2020. Hieruit blijkt dat in 2021 de impressies met ruim 18% zijn gestegen. Daarnaast zijn de betrokkenheidsacties (zoals klikken en bewaren) in 2021 ook gestegen.

2. Deel visueel aantrekkelijke Pins
Pinterest is een visueel platform. Het is daarom belangrijk om ook visueel aantrekkelijke Pins te maken en te delen met alle gebruikers. Je wilt opvallen tussen al jouw concurrenten. Maar hoe doe je dat? Door onder andere verticale Pins te delen die opvallen in de feed van de gebruikers. Denk aan felle kleuren, text overlays, bewegend beeld. Ook is het belangrijk dat je content een verhaal vertelt en mensen nieuwsgierig maakt. Station7 deelde in het verleden veel kleine, horizontale beelden. Na ons advies zijn ze verticale beelden gaan delen, zodat deze meer opvallen op het platform. Ook geven ze de Pins nu een duidelijke omschrijving en geven ze tips over onder andere een industrieel interieur of bepaalde producten.

3. Zoekwoorden
Pinterest is eigenlijk een zoekmachine. Gebruikers zoeken op het platform naar tips en inspiratie, niet naar interactie. Ze zijn bijvoorbeeld op zoek naar inspiratie voor hun woonkamer en gebruiken in de zoekbalk van Pinterest bepaalde woorden om geïnspireerd te worden en tips te krijgen. Wil je dat jouw Pins naar voren komen in hun zoektocht, dan is het belangrijk om de juiste zoekwoorden te gebruiken in de Pins, omschrijvingen en borden. Het is daarom goed om te beginnen met een zoekwoordanalyse.

Dit kan je onder andere doen door de zoekbalk van Pinterest te gebruiken. Vul je bijvoorbeeld ‘interieur’ in, dan toont Pinterest vervolgens de woordcombinaties waar gebruikers het meest naar zoeken. Bijvoorbeeld ‘Interieur woonkamer’. Deze combinatie kan je vervolgens terug laten komen in de titel van de Pin, de omschrijving en de borden.

Voor Station7 hebben we een selectie met belangrijke zoekwoorden gemaakt, die aansluiten bij de producten die ze verkopen. Door deze zoekwoorden terug te laten komen in de titel, Pin-omschrijving, namen van borden en omschrijving van de borden, worden de Pins uiteindelijk beter gevonden.

Pinterest Advertising inzetten voor je organisatie

Advertising via Pinterest geniet bij veel organisaties nog niet de prioriteit. Toch kan juist Pinterest enorm belangrijk zijn tijdens de fases bewustwording en overweging in het aankoopproces. Je kunt je bereik eenvoudig uitbreiden en het merk- en product bewustzijn vergroten. Je kunt verkeer naar jouw borden trekken, maar ook naar je landingspagina. Daarnaast is het natuurlijk mogelijk om online verkopen, leads en abonnementen te stimuleren via het platform.

Voor Station 7 hebben we een aantal maanden campagne gedraaid en het volgende valt op.

1. Gebruik zo min mogelijk tekst of CTA’s in je gesponsorde afbeelding
Van origine houden mensen niet zo van reclame. Een afbeelding met daarin een oproep om naar een website te gaan of om iets nu te kopen schrikt af vanwege de commerciële lading. We hebben diverse testen gedaan op dit vlak en we zien dat de Click Through Ratio (CTR) hoger is wanneer de afbeelding geen tekst of Call To Actions (CTA) bevat. De kwaliteit van het verkeer (denk aan soft Key Performance Indicators (KPI’s) zoals bounce, time-on-site en pagina’s/sessie is niet significant beter wanneer je wel tekst of CTA’s in je afbeelding plaatst.

Wanneer je heel gericht je doelgroep tot een bepaalde actie wilt aanzetten in de do-fase kan een CTA van toegevoegde waarde zijn. Hoger in de funnel raden we dit echter niet aan. We hebben daarom ook getest met een CTA die commercieel is ingestoken versus een inspiratieve CTA. Opvallend is dat verkeer wat via de inspiratieve CTA binnenkomt een 30% hogere time on site heeft dan verkeer wat via de commerciële CTA binnenkomt. De bounce is nagenoeg gelijk. De CTR van de commerciële boodschap is wel hoger.

Gezien het feit dat Pinterest als inspiratie kanaal zich met name hoger in de funnel bevindt adviseren we om het gebruik van tekst en CTA’s in de afbeelding dus te beperken.

2. Pinterest levert relatief goedkoop, maar ook kwalitatief goed verkeer op
Zoals je wellicht zult verwachten levert Pinterest geen hoge omzetcijfers (uitgaande van last click attributie). Wel ben je zoals al benoemd in staat om de potentiële klant al in een vroeg stadium van de customer journey te beïnvloeden. Dit levert in verhouding tot Google Ads en Facebook goedkoop verkeer op. De kwaliteit van het verkeer is vergelijkbaar met Facebook. De time-on-site ligt over het algemeen zelfs hoger dan Facebook. Bij deze test is uiteraard getracht om condities als doelgroeptargeting binnen de Facebook en Pinterest campagnes zo gelijk mogelijk te houden.

Blijf testen! De aanname bestaat dat video per definitie beter zou scoren dan statische afbeeldingen. We hebben diverse testen gedaan en statische afbeeldingen winnen het nog regelmatig van video. Blijf testen wat voor jouw case het beste werkt.

3. Paid en organic versterken elkaar
De beschikbare data voor organic pins is minder uitgebreid dan de data die in de business hub is te vinden over dezelfde pins. Zo kan je adverteren op trefwoorden (keywords) en heb je precies inzichtelijk welke keywords goed presteren. Deze informatie kan voor je organic strategie belangrijk zijn.

Wil je ook aan de slag met Pinterest Marketing, zodat je jouw potentiële klant al in een vroeg stadium van de customer journey kan beïnvloeden en meer verkeer naar je website kan genereren? Onze experts helpen je graag om een goede Pinterest strategie op te zetten.

Contact opnemen

Auteurs

Esther ter Veen is Social Media Consultant. Binnen De Nieuwe Zaak houdt zij zich bezig met alles op het van gebied social media. Van het adviseren van klanten tot aan het creëren van social media content.
Evert-Jan is onderdeel van het Online Advertising team van De Nieuwe Zaak, waarbij hij verantwoordelijk is voor de inzet, strategie en optimalisatie van SEA, Display Advertising en Social Advertising.
Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2021 De Nieuwe Zaak