Een toekomstbestendig platform voor Velu

Een toekomstbestendig platform voor Velu.

Uitdaging De huidige webshop van Velu was niet in staat om snel in te spelen op gewenste veranderingen. Hij bevatte te veel maatwerk waardoor upgraden lastig was. Er ontbraken moderne functionaliteiten om de webshop toekomstbestendig te laten zijn en te voldoen aan de wensen van de klanten.  
Aanpak Middels een deep dive sessie en vervolgens een discovery fase werd snel duidelijk wat de gewenste functionaliteiten zijn, en is er een passende oplossingsrichting gemaakt en zijn er afstemmingen geweest tussen de externe ontwikkelpartijen om de integraties op één lijn te brengen.

 

 
Resultaat

Er is een nieuw bestelportaal gebouwd op het BigCommerce platform inclusief B2B Edition. Er zijn klantspecifieke oplossingen gemaakt en realtime integraties met het ERP en PIM systeem. Het platform biedt de mogelijkheid om in de toekomst eenvoudig een B2C portaal te creëren, indien gewenst.

 
Uitdagingen omzetten in kansen

Het project.

Nijburg Industry Group is een Nederlands familiebedrijf met eigen productiefaciliteit, gespecialiseerd in het produceren, leveren en installeren van totaaloplossingen voor een gezond en comfortabel binnenklimaat. Eén van de merken van Nijburg is Velu, een klimaattechnische groothandel en een belangrijke speler in de ventilatiemarkt. 

De grote uitdaging van Velu was dat hun eigen webshop niet meer voldeed aan de vraag. Hun webshop omvatte zoveel maatwerk dat ze niet meer mee konden met de ontwikkelingen en laatste updates en hij was niet dynamisch. Ze moesten dus op zoek naar een toekomstbestendig platform met de juiste integratie met PIM en ERP systemen.

Met deze vraag kwam Velu bij De Nieuwe Zaak en zijn we begonnen met een uitgebreide deep dive sessie. Uit deze deep dive sessie bleek dat Velu omzet liet liggen doordat de webshop achterliep qua gebruiksvriendelijkheid, functionaliteit, voorraadbeheer en klantspecifieke prijzen.

Een hoop kansen laten liggen..

Er werd niet gewerkt met gerelateerde producten, klanten konden niet eenvoudig zoeken in het uitgebreide productaanbod en er werd niet of nauwelijks gebruikgemaakt van marketing (bijvoorbeeld het sturen van een abandoned shopping cart e-mail: een reminder mail als een product nog in een winkelmandje zit, maar niet besteld is). Werk aan de winkel dus!

De uitdagingen.

  • Velu laat omzet liggen door verouderd platform
  • Door maatwerk webshop heeft Velu de afgelopen 5 jaren geen update kunnen draaien
  • Documentatie is op productniveau en moet handmatig bij het product in de webshop geplaatst worden
  • Er wordt niet gewerkt met gerelateerde producten aanbod
  • Zoekfunctionaliteit in de webshop werkt omslachtig
  • Klant heeft geen inzicht in persoonsgegevens en kan deze niet zelf aanpassen
  • Klanten kunnen via de klantenportal geen onderhoud inplannen of offertes en orders inzien
  • Er wordt geen gebruik gemaakt van marketing
Het mag er zijn!

Het resultaat.

Uit de deep dive sessie en de discovery fase werden de functionaliteiten duidelijk. Hieruit bleek dat het platform BigCommerce goed paste voor de wensen van Velu. Er is een roadmap opgesteld en een nieuwe webshop gebouwd op de B2B Edition van BigCommerce!

Klantspecifieke prijzen en actuele voorraad

Er is een realtime koppeling met het ERP en PIM systeem gemaakt, waardoor er direct inzicht is in de klantspecifieke prijzen en actuele voorraad. Dit is een maatwerkoplossing die aansluit op de standaard integraties met BigCommerce. Aangezien er naast via het webportaal nog andere manieren zijn om te bestellen bij Velu is er een naadloze integratie gemaakt met het ERP, zodat de gebruiker bij het bestellen ook echt goed inzicht heeft of het product op voorraad is of wanneer het product geleverd kan worden. Levertijdgarantie is namelijk heel belangrijk voor de klanten van Velu.

Klantportaal

Met het klantportaal heeft de klant nu inzicht in de bedrijfsgegevens die bekend zijn bij Velu en heeft de klant de mogelijkheid om zelf een nieuw medewerker account aan te maken en bestaande accounts te beheren. Ook kan de klant voorgaande orders inzien en ook offertes tot een order maken.

Check-out & prijzen

In de check-out is de mogelijkheid ingebouwd dat, indien de levertijd van de producten onderling afwijkt (bijvoorbeeld doordat producten nog gemaakt moeten worden), de gebruiker dan kan kiezen om de bestelling in verschillende delen geleverd te krijgen. Daarbij kan hij dan ook de gewenste leverdatum aangeven.

Tonen van alle productdetails

Door een koppeling met het PIM systeem heeft de klant de mogelijkheid om alle documenten (handleidingen / werkbeschrijvingen / etc.) die bij het product beschikbaar zijn direct te downloaden.

Selecteren van de juiste producten

Als doorontwikkeling hebben we Tweakwise geïmplementeerd, om de klant nog beter te helpen bij het selecteren en vinden van de juiste producten. De zoekfunctie werkt nu nog nauwkeuriger en wordt continu geoptimaliseerd. Een andere functie qua doorontwikkeling is het ‘snel bestellen’, een out-of-the-box feature van BigCommerce. De klant kan daarmee eenvoudig een csv bestand uploaden waarmee direct zijn bestelling in het winkelmandje verschijnt.

Learnings tijdens het traject

Integraties kwamen te laat samen, waardoor koppelingen pas later in het traject gemaakt konden worden. Dit haalde de snelheid uit het traject. Goed dus om hier in het vervolg eerder op te zitten!

15.718 producten online
beschikbaar
134 verschillende productcategorieën
15% stijging van de gemiddelde orderwaarde
1000+ heel tevreden
klanten

Ander werk.

Meer werk

Hulp nodig met jouw volgende stap?

Even verder praten kan geen kwaad.
Contact opnemen