Esther ter Veen 30 november 2020 11 Minuten leestijd

Zo zet je Instagram Reels succesvol in voor je bedrijf

Het social media landschap verandert iedere keer weer. Nieuwe features van kanalen schieten als paddenstoelen uit de grond. Zo kwam LinkedIn afgelopen zomer met LinkedIn Stories en heeft Instagram sinds kort ook weer een aantal nieuwe mogelijkheden, één daarvan is Instagram Reels. Een nieuwe manier om een groot publiek te bereiken en dus zeker interessant voor bedrijven.

Wat is Instagram Reels?

Instagram Reels is te vergelijken met TikTok, wat dan ook de grote concurrent is. Met deze nieuwe Instagram feature kan je korte video’s van 15 of 30 seconden maken en direct delen op je profiel. Aan de korte video’s kan je toffe effecten, muziek en teksten toevoegen om zo andere Instagram-gebruikers te inspireren of vermaken. De nieuwe feature is anders dan Instagram Stories. Stories verdwijnen na 24 uur en Reels blijven zichtbaar voor je volgers. Heel leuk zo’n nieuwe feature, maar wat voegt het toe voor je bedrijf en hoe zet je het succesvol in?

De waarde van Instagram Reels voor bedrijven

Video content krijgt een steeds grotere rol op de verschillende social media kanalen. Volgens Marketingfacts wordt video content 1200% vaker gedeeld dan ‘gewone’ content. Door video’s te delen op social media, trek je door het bewegende beeld sneller de aandacht van je volgers, waardoor ze langer blijven hangen bij je content.

Door het vele aanbod op Instagram, moet je onderscheidend zijn, opvallen en dus andere content delen dan je concurrenten. Het wordt dus nog belangrijker om je contentstrategie hierop aan te passen en features zoals Instagram Reels mee te nemen. Instagram Reels heeft een aantal voordelen die voor jouw bedrijf erg interessant kunnen zijn:

  1. Als je al aanwezig bent op Instagram, heb je al volgers die jouw content kunnen zien.
    Je hoeft dus niet opnieuw te investeren in een nieuw social media kanaal en je volgers hoeven geen nieuwe app te downloaden om jouw nieuwe content te zien;
  2. Door Instagram Reels te gebruiken bereik je naast je eigen volgers ook een groter publiek.
    Een nieuw audience krijgt ook jouw video te zien als deze op de discovery page terecht komt. De discovery page is een pagina waar verschillende content wordt laten zien dat is gebaseerd op jouw interesses. Ook deze pagina heeft een update gekregen sinds de komst van Instagram Reels. Als je de discovery page nu opent, zie je een groot vlak waar je Reels in terecht kan komen en viral kan gaan. Als je Reels goed wordt ontvangen door je eigen volgers is de kans groot dat hij ook wordt verspreid onder andere Instagram-gebruikers;
  3. Instagram Reels heeft een hoog organisch bereik.
    Nog hoger dan Instagram Stories, IGTV en je normale post;
  4. Instagram-gebruikers zien de Reels die gerelateerd zijn aan de mensen die ze volgen, maar ook de onderwerpen die ze mogelijk interessant vinden.
    Als je bijvoorbeeld geïnteresseerd bent in mode zie je voornamelijk korte mode gerelateerde video’s voorbijkomen;
  5. Er zijn nog maar weinig bedrijven die Instagram Reels inzetten, dus als je bij één van de eerste bedrijven hoort maak je jezelf onderscheidend.
    Ook geeft Instagram de accounts die gebruik maken van de nieuwe feature een boost, waardoor het ook zeker goed is voor je bereik;
  6. Op Instagram is winkelen al mogelijk, maar het wordt nog interessanter omdat ze deze functie verder willen uitrollen.
    Ook op Instagram Reels vertelt Instagram COO Justin Osofsky in een statement. Zo kunnen jouw klanten in de toekomst direct vanuit de video shoppen.

Op het Instagram-account van De Nieuwe Zaak hebben wij ook een Reels gedeeld. Het bereik van deze video is veel groter dan onze ‘gewone’ content.

 

 

Tips voor Instagram Reels

Wil je met jouw bedrijf aan de slag met Instagram Reels? Voordat je van start gaat delen we eerst nog wat handige tips waar je rekening mee moet houden:

  • Wees origineel.
    Dat geldt natuurlijk voor alle content dat je maakt voor social media, maar ook zeker voor Instagram Reels. Wanneer jouw creatieve content door je volgers goed wordt ontvangen, is de kans ook groter dat je op de discovery page terechtkomt en zo een nog groter bereik krijgt. Op de discovery page zie je een verzameling van Instagram-posts, IGTV’s en Reels die passen bij de content die jij graag ziet.
  • Werk met content formats.
    Ook voor Instagram Reels zijn content formats heel belangrijk. Dit zijn vaste modellen waar je content in deelt. Een voorbeeld van onze klant: #mijnstation7. Dit is een terugkerende format waarin Station7 op social media foto’s deelt van de klant met hun product.

     

    Een bericht gedeeld door Station7 Nederland 🇳🇱 (@station7nl)


    Door content formats te gebruiken hoef je niet uren na te denken over wat je nu weer eens moet plaatsen op social media en is jouw content herkenbaar voor je volgers. Door op vaste momenten deze content formats te delen, keren je volgers ook sneller bij je terug voor een nieuwe ‘aflevering’.

  • Speel in op de trends.
    Er worden op Reels veel challenges gedaan, waar je als bedrijf heel goed op in kunt spelen. Modebedrijf Topshop maakt bijvoorbeeld goed gebruik van de bestaande trends en kreeg zo op hun eerste Instagram Reels een bereik van bijna 2 miljoen Instagram-gebruikers. Houd deze challenges en andere trends goed in de gaten en geef er een eigen draai aan, zodat het past bij jouw bedrijf.

     

    Een bericht gedeeld door Topshop (@topshop)

     

  • Kwaliteit is belangrijk.
    Door mooie content te creëren val je meer op tussen de andere Reels. Bedenk mooie concepten, gebruik tijdens het maken van je video een goede camera en maak een toffe edit die ook bij je Instagram-feed past.
  • Gebruik de share functie.
    Tijdens het uploaden van je Reels kan je er al voor kiezen om hem te delen op je Instagram-feed, maar er zijn nog meer mogelijkheden om je video te verspreiden. Deel hem bijvoorbeeld ook op Instagram Stories. Op die manier zien nog meer mensen je short video.
  • Bedenk voor wie je de content maakt.
    Net als alle andere content voor social media is het ook voor Instagram Reels belangrijk om goed te bedenken voor wie je de content maakt. Houd deze doelgroep altijd in je hoofd als je een nieuwe Reels maakt.
  • Werk samen met influencers.
    Zij weten als geen ander hoe je succesvolle content maakt voor Instagram. Op die manier vergroot je ook je audience en worden de Instagram Reels door een groter publiek bekeken. Zo heeft het Amerikaanse dochterbedrijf van winkelketen Sephora voor een Reels samengewerkt met een influencer en die video heeft meer dan 2 miljoen mensen bereikt.

     

    Een bericht gedeeld door Sephora (@sephora)

     

  • Deel consistent content met je volgers.
    Net als alle andere kanalen is het voor Instagram Reels ook belangrijk dat je op vaste dagen en tijdstippen een nieuwe video deelt met je volgers. Kijk in je Instagram statistieken welke dagen en tijdstippen jouw bereik het hoogste is en neem dat mee in je contentplanning.
  • Kijk kritisch naar je content.
    Past het bij je merk en je doelgroep? Is de video goed geëdit? Laat meerdere mensen er naar kijken, voordat je hem de online wereld in slingert. En denk ook goed na over de thumbnail. Zorg ervoor dat deze aantrekkelijk is, zodat je volgers sneller willen kijken.
  • Test het uit!
    Op die manier kom je erachter welke video’s wel en welke niet goed werken. Daar kan je je volgende Instagram Reels op aanpassen en zo blijven experimenteren.

Instagram Reels voorbeelden van bedrijven

Inspiratie nodig voordat je aan de slag gaat met Instagram Reels? Deze bedrijven gingen je voor en hebben met hun Reels al veel bereik gecreëerd.

Hema Nederland

In deze Reels laat HEMA hun beroemde Takkie terugkomen, zonder hun producten centraal te zetten. Een snelle, visueel aantrekkelijke tutorial die erg goed past bij de stijl van HEMA.

 

Scotch & Soda

Het modemerk Scotch & Soda staat bekend om hun opvallende prints. In deze Instagram Reels nemen ze de kijker mee hoe deze prints tot stand komen.

 

Lidl Nederland

Ook Lidl Nederland heeft al gebruik gemaakt van Instagram’s nieuwe feature. Door gebruik te maken van edit effecten wordt de tutorial visueel een stuk aantrekkelijker.

 

Karwei

Ook voor woonwinkels is de nieuwe feature heel interessant. Zo kan je heel goed laten zien hoe je een bepaalde ruimte in huis kan stijlen met jouw producten. Kijk maar naar hoe Karwei dit doet.

 

Douglas Nederland

Douglas Nederland zet vaak influencers in om hun producten te promoten. Dit doen ze ook voor onder andere deze reels.

 

Wil je ook graag aan de slag met Instagram Reels, maar heb je hulp nodig met bijvoorbeeld het bedenken van content formats of het maken van een Instagram Reels? Neem dan contact op met onze Social Media Consultant. Wij helpen je graag!

avatar

Esther ter Veen

Als Social Media Consultant is Esther de hele dag bezig met jawel, social media! Van Pinterest tot LinkedIn, ze helpt je graag met jouw volgende stap.

Hulp nodig met jouw volgende stap?

Even verder praten kan geen kwaad.
Contact opnemen