Jeroen Strijdveen 13 december 2022 3 minuten leestijd

BigCommerce webshops presteren beter op Black Friday

Retailers die op het snelle open SaaS commerce platform van BigCommerce draaien hebben tijdens Black Friday een omzetstijging van 31% laten zien. Tijdens Cyber Monday was de omzetstijging 32%. BigCommerce CEO Brent Bellm vertelt dat volgens hun platform data duidelijk werd dat BigCommerce webwinkels sneller groeiden dan de gemiddelde e-commerce ondernemers.

De Cyber Week cijfers in het kort.

  • Het aantal orders in Cyber Week steeg met 25%
  • Het aantal gebruikte betaalmethoden nam in deze periode toe
  • 100% uptime op het BigCommerce platform, dus optimale performance
  • Piektijd Black Friday was 10 uur ‘s ochtends
  • Piektijd Tijdens Cyber Monday was om 12 uur ‘s middags
  • 38% van de bestellingen verliep via mobiel

BigCommerce meldt dat hun klanten dit jaar tijdens Cyber Week een recordomzet behaalden. “Omdat de dagen van Thanksgiving tot en met Cyber Monday zo cruciaal zijn voor het succes van retailers voor het jaar, is het opwindend om te zien dat BigCommerce-verkopers nieuwe hoogtepunten bereiken. Met een jaarlijkse stijging van de GMV (goederen die gedurende een bepaalde periode zijn verkocht via C2C) van 32%, terwijl ze ook profiteren van het feit dat ons platform 100% uptime bereikt voor het negende jaar op rij”, zegt Brent Bellm.

Kijken, kijken en kopen.

Consumenten beginnen elk jaar vroeger met hun feestdagen aankopen - en 2022 was geen uitzondering. BigCommerce begon deze trends in september te volgen en maakte vergelijkingen zodra de volledige dataset voor oktober binnen was.  

Volgens de gegevens van BigCommerce stegen de verkopen in september aanzienlijk op jaarbasis voor bepaalde grote marktplaatsen en online retailkanalen. Oktober volgde, toen verkopers meer online bestellingen, een hogere bruto goederenwaarde (GMV) en een hogere gemiddelde bestelwaarde (AOV) zagen dan in 2021.

Waarschijnlijk als gevolg van eerdere deal evenementen zoals Amazon's Prime Early Access Sale, zagen marktplaatsen zoals Amazon, eBay en meer een stijging van de oktober bestellingen op jaarbasis bij BigCommerce platformgebruikers.

Een lang winkelseizoen had, wat Cyber Week betreft, beide kanten op kunnen vallen. Waren de shoppers in oktober al klaar met hun feestdagen-inkopen? Of hebben alle mogelijkheden voor korting en deals in de aanloop naar Cyber Week de anticipatie alleen maar vergroot? 

Het antwoord: Cyber Week groeide als reactie op het langere feestdagen shopping seizoen.

Over deze gegevens

Deze gegevens zijn gebaseerd op een vergelijking van de totale platform verkopen die plaatsvonden van 1 september tot 29 november 2021 en 1 september tot 28 november 2022, terwijl Cyber Week gegevens zijn gebaseerd op een vergelijking tussen 25-29 november 2021 en 24-28 november 2022. Deze gegevens komen van duizenden kleine, middelgrote en enterprise retailers die verkopen op het BigCommerce platform. Tenzij anders vermeld, zijn de gegevens wereldwijd.

avatar

Jeroen Strijdveen

Jeroen is Teamlead Digital Commerce. Voor al je BigCommerce en Shopify implementaties ben je bij hem aan het juiste adres!

Hulp nodig met jouw volgende stap?

Even verder praten kan geen kwaad.
Contact opnemen