Iris Jansen 19 maart 2021 5 Minuten leestijd

Waarom Core Web Vitals zo belangrijk zijn

Het internet staat er ineens vol mee: de Core Web Vitals. We bespraken het eind vorig jaar al in ons blog over de SEO trends voor 2021. En iedere SEO-specialist uit je netwerk is sinds de aankondiging van Google een (zelfverklaard) expert op dit gebied, maar wat houdt het nu echt in? Wat zijn de voordelen van een goede score? En belangrijker, waarom zou je hier aandacht aan moeten besteden?

Zonder te diep op de inhoud in te gaan worden de Core Web Vitals (momenteel) opgebouwd uit drie onderdelen:

  • Largest Contentful Paint (LCP)
    LCP gaat over de laadsnelheid; wanneer is het grootste element geladen?
  • First Input Delay (FID)
    FID gaat over het reactievermogen; hoe snel is de eerste interactie mogelijk?
  • Cumulative Layout Shift (CLS)
    CLS gaat over de visuele stabiliteit; in welke mate verschuiven elementen tijdens het laden?

Oftewel, de Core Web Vitals zijn in het leven geroepen om de gebruiker een goede ervaring te geven. Door een eis te stellen voor snelle websites (LCP), waarbij interactie snel mogelijk is (FID) en wat niet verspringt net als je wil klikken (CLS).

Het voordeel van goede Core Web Vitals

Het voordeel van de Core Web Vitals is tweeledig. Ten eerste doordat Google dit als een ranking factor meeneemt is de verwachting dat je een betere positie verkrijgt in de zoekmachine. Ten tweede is, mede volgens Google, een snelle en gebruiksvriendelijke website erg belangrijk voor de conversies op jouw site.

Heb je nog niet écht de inhoudelijke kennis over Core Web Vitals, maar wil je al wel kijken wat het voor jouw organisatie kan betekenen? We helpen je met praktische handvatten!

In 4 stappen je Core Web Vitals verbeteren

  1. Test je site om te weten hoe jij ervoor staat.
    Google biedt meerdere tools aan om te testen hoe jij scoort. Zo is de mogelijkheid om dit in Google Search Console te bekijken. Daarnaast kan je ook gebruik maken van een Google Data Studio dashboard (dit is hier online te vinden).
  2. Bereken de impact
    Nu jij inzichtelijk hebt hoe jouw website ervoor staat, kun je ook gaan rekenen met wat de impact kan zijn (op conversies) om de snelheid te verbeteren. Hiervoor heeft Google zelf een tool gemaakt (zie hier) waarbij je het aantal gebruikers, het conversiepercentage en de gemiddelde orderwaarde in kunt zetten. Google berekent wat een verbetering van je site speed mogelijk oplevert per maand.
  3. Ontdek de investering
    Nu je weet wat de status van je site is en wat het mogelijk oplevert is het tijd voor de volgende stap: de terugverdientijd van je investering. Vraag uit bij jouw development team of partij wat de investering bedraagt om de verbeteringen door te voeren. Neem dit mee in je berekening om te zien na hoeveel tijd de investering teruggewonnen is en je dus winst begint te maken met het verbeteren van je gebruikerservaring.
  4. Blijf monitoren
    Het dashboard uit stap 1 kun je blijven gebruiken om het verschil te blijven meten. Ben je op de goede weg en blijf je hier ook op? Optimalisaties doorvoeren is niet een kwestie van één keer iets goed zetten, het blijft je aandacht nodig hebben. Door periodiek te kijken naar het dashboard blijf je op de hoogte van de snelheid van je site. Wanneer het verslechtert, trek dan snel aan de bel en probeer de problemen weg te nemen.

Een bijkomend voordeel is dat de ROI-tool van Google een weergave geeft van de impact op conversies. Wat de tool niet meeneemt is dat je hoogstwaarschijnlijk ook een concurrentievoordeel hebt doordat veel partijen (nog) niet aan de Core Web Vitals voldoen. Zo is de kans groter dat jij makkelijker hoger in Google komt. Dit draagt dan ook direct bij aan nog meer (goed) converterend verkeer op je website.

Hulp nodig met het verbeteren van de Core Web Vitals?

Ben je helemaal enthousiast geworden en wil je graag aan de slag met de Core Web Vitals, maar blijft het een lastig verhaal voor je? Onze SEO- en Front-end experts denken graag met je mee. Met onze vernieuwde Performance Scan geven we een gedegen en up-to-date advies waarmee je direct de volgende stap kunt zetten. Neem gerust contact op om de mogelijkheden te bespreken!

Meer weten over de Core Web Vitals? Lees dan ons meest recente blog over dit onderwerp.

avatar

Iris Jansen

Iris is Digital Performance Manager bij De Nieuwe Zaak.

Hulp nodig met jouw volgende stap?

Even verder praten kan geen kwaad.
Contact opnemen