Remon van Maurik 5 maart 2020 6 Minuten leestijd

Hoe je ervoor zorgt dat je nieuwsbrief gelezen wordt

“Help, mijn ontvangers lezen mijn nieuwsbrieven niet!” Komt je dit bekend voor? Eerder schreven we al dat bij veel bedrijven de helft tot driekwart van de nieuwsbrief abonnees inactief is. Hoe dat komt? Merken gaan in e-mailmarketing massaal voor de verkeerde tactiek en brengen hun merkverhaal niet over via de nieuwsbrief.

Kopen, kopen, korting

Merken kiezen dus vooral voor de kopen, kopen, korting tactiek. Nieuwsbrieven worden aan de kant geschoven en de inbox wordt overspoeld met sales e-mails, oftewel eenheidsworst. Het resultaat: klantloyaliteit is veel moeilijker te bereiken.

Kopers zijn namelijk kieskeuriger dan ooit tevoren – en kiezen liever voor het merk dat de laagste prijs biedt, in plaats van te kiezen voor service. En dat komt doordat er niets is dat hun loyaliteit stimuleert.

6 redenen waarom je wél nieuwsbrieven moet sturen

Waarom zouden nieuwsbrieven dan überhaupt een onderdeel van je e-mailmarketing strategie moeten zijn? Omdat er ontzettend veel voordelen aan het verzenden van nieuwsbrieven zitten! Hierbij wat motivatie om je nieuwsbrief nieuw leven in te blazen:

  1. Je bouwt aan je merk
    De kern van branding is de behoefte om onmiddellijk door (potentiële) klanten te worden herkend. Breng je jouw merkverhaal over op je doelgroep? Dat zal helpen om de merkherkenning te verbeteren en je merk te versterken.
  2. Je communiceert jouw waardepropositie
    Dit is vooral belangrijk voor B2B-merken. Je wilt dat je klanten weten welke waardevolle service je kunt leveren! B2B-merken hebben doorgaans een langere koopcyclus en meer belanghebbenden. Dat betekent dat je jouw waardepropositie goed moet overbrengen en een goed geplande nieuwsbrief draagt hieraan bij. Voor B2C merken is dit punt vooral belangrijk om je te differentiëren voor de concurrentie.
  3. Je creëert geloofwaardigheid
    Wil je marktleider worden, dan moet je kwalitatieve content leveren die dit overbrengt. Denk hierbij aan educatieve content om herhaalaankopen te stimuleren. Of ervaringen en inzichten in de markttrends die ervoor zorgen dat er aan je merk wordt gedacht met de hoogste waardering: “Zij hebben er verstand van!”. Je nieuwsbrief is een fantastisch middel om dit over te brengen.
  4. Je versterkt klantrelaties
    Boeiende, inzichtelijke en nuttige nieuwsbrieven helpen je merk om top of mind te blijven bij je lezers – waar ze ook zijn. Hierdoor zullen ze blijven terugkomen naar je website, omdat ze jouw merk meer vertrouwen dan je concurrenten.
  5. Je verhoogt je website traffic
    Of je nu wel of geen e-commerce merk bent, de meeste business gebeurt vandaag de dag online. Je wilt dan ook graag dat je abonnees je website bezoeken om de waarde van jouw dienstverlening of producten te ontdekken! Met interessante content stimuleer je de doorklikratio en daardoor de sessies op je website.
  6. Je gaat het gesprek aan
    Als je jouw nieuwsbrieven goed inzet, is het een geweldig hulpmiddel om de conversatie aan te gaan met je publiek. Stuur niet alleen maar berichten naar je abonnees, maar nodig ze uit om deel te nemen aan het gesprek dat zich bijvoorbeeld op social media bevindt. Klanten komen sneller terug naar een merk wanneer ze zich gewaardeerd voelen. Ook feedback en meningen uitvragen is een krachtige manier om een klant zich 100% betrokken te laten voelen bij jouw merk.

Hoe schrijf ik nieuwsbrieven die mensen graag willen lezen?

Goed, dat zijn mooie redenen waarom je niet moet stoppen met het versturen van je nieuwsbrief. Maar, hoe schrijf je een nieuwsbrief waarvan je ontvanger niet kan wachten om het te lezen? Bij deze 5 tips:

  1. Begrijp je publiek
    Zoals met alle marketinguitingen is het essentieel om je publiek, oftewel doelgroep, te begrijpen. Wat motiveert hen? Waarom hebben ze zich aangemeld? En wat verwachten ze eruit te halen? Stel jezelf deze vragen voordat je op de verzendknop drukt.
  2. Stel een duidelijke intentie
    Wat wil je echt uit je nieuwsbrief campagne halen? Denk verder dan open ratio, dit gaat gegarandeerd stijgen wanneer je de inhoud verbetert. Met een goed geplande en vakkundig uitgevoerde nieuwsbrief kun je aan jouw lezers laten zien hoe jouw merk zich onderscheidt van de concurrentie.
  3. Plan je content
    Niemand kent jouw bedrijf zoals jij, dus gebruik die kennis! Quick-win-content ligt dan binnen handbereik. Gebruik je branchekennis om boeiende content te schrijven om je e-mail mee te vullen. Plan deze unieke content in.
  4. Benut je website
    E-mail is de uitnodiging voor het feestje dat op je website plaatsvindt. Zorg er dus voor dat je e-mail niet te lang wordt! Zeker ontvangers die de mail op hun telefoon openen zullen afhaken bij ellenlange e-mails. Zorg voor korte teasers en link door naar je website voor het hele verhaal.
  5. Testen, testen en nog eens testen
    Je nieuwsbrief is de enige campagne die je nooit mag vergeten te testen! Het is de enige manier om consistente, goed presterende e-mails te creëren.

Jouw nieuwsbrief is essentieel

Dus, de conclusie is dat nieuwsbrieven een essentieel onderdeel van iedere 
e-mailmarketing strategie zijn. Er is geen betere manier om een consistente betrokkenheid van je doelgroep te behouden. Of je nu opereert in de B2B, e-commerce of non-profit branche; jouw nieuwsbrief houdt lezers verbonden met je merk!

Benieuwd hoe je e-mails kunt maken die interessant zijn voor je ontvangers? Onze e-mail marketing experts helpen je graag verder!

avatar

Remon van Maurik

Als Lead E-mail Marketing en Automation Consultant zorgt Remon ervoor dat onze klanten het maximale uit hun e-mail strategie halen.

Hulp nodig met jouw volgende stap?

Even verder praten kan geen kwaad.
Contact opnemen