Pop-ups irritant? 5 praktische tips

Pop-ups irritant? 5 praktische tips

  •  7 mei 2021

Hoe vaak zet jij een pop-up in? En met welk doel zet jij dit in? Zet jij pop-ups in voor leadgeneratie? Of je nu in de B2B of B2C sector zit, feit is dat een pop-up een hoge attentiewaarde heeft en vaak conversie verhogend werkt.

Het inzetten van pop-ups moet je niet zonder na te denken doen, want dan kunnen ze vooral als irritant ervaren worden door je (potentiële) klanten. We geven je graag 5 tips over hoe je pop-ups goed kunt inzetten, zodat je een boost in jouw resultaten kunt realiseren!

1. Een goed concept

What’s in it for me? Voordat je een pop-up live gaat zetten, dien je goed na te denken over wat je je bezoeker wilt aanbieden. Waarom zou ik als bezoeker mijn e-mailadres geven? Denk dus goed na over wat je jouw bezoeker te bieden hebt.

Bedenk een goed concept, zodat de bezoeker bereid is om zijn e-mailadres te geven. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Een brochure of whitepaper met voor de bezoeker waardevolle en interessante content;
  • Een korting of actie die voor de bezoeker relevant is, denk aan: ‘schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang 10% korting of maak kans op …’;
  • Zet de pop-up in om informatie te pushen, bijvoorbeeld: ‘Maak een winkelafspraak’, ‘vraag een proefpakket aan’ of productintroducties en -releases.

2. Maak het jezelf makkelijk

Er zijn verschillende mogelijkheden om een pop-up te ontwikkelen. Je kunt natuurlijk met je webbouwer om tafel gaan voor de ontwikkeling van een pop-up, maar er zijn ook tools die je kan gebruiken – wat een stuk simpeler is. Een voorbeeld van zo’n tool is OptinMonster.

Vaak kun je deze tools gemakkelijk koppelen met je e-mailtool of andere systemen. Een ander voordeel is dat je de business rules ten bate van de weergave van de pop-up kunt inrichten en dat je veel verschillende varianten van kunt ontwikkelen.

Een voorbeeld van een weergave regel: de pop-up na 30 seconden tonen op de homepage en de bezoekers uit het kanaal e-mail uitsluiten. Kortom: Maak het jezelf makkelijk.

3. Weergave

Irritant he zo’n pop-up? Verplaats je daarom goed in de bezoeker. Zorg dat de bezoeker de pop-up makkelijk kan wegklikken. Ga niet flauw doen met hele kleine kruisjes in hoekjes verstoppen, daardoor jaag je jouw bezoekers alleen maar weg. Zorg er ook voor dat je pop-ups op mobiele apparaten net zo gemakkelijk werken als op de desktop.

Nog een belangrijke feature om rekening mee te houden: het design van je pop-up. Denk aan een aansprekende titel en een duidelijke call-to-action.
Probeer zo relevant en effectief mogelijk de pop-up in te zetten. Plaats de pop-up op pagina’s waar veel verkeer op binnenkomt. Doe dit in combinatie met SEO, zodat je op de meest relevante plaatsen de pop-up kunt tonen.

Test je pop-up met verschillende business rules wat betreft de weergave. Denk hierbij aan:

  • Tonen van de pop-up na x aantal seconden versus tonen van de pop-up bij exit;
  • Tonen van de pop-up aan mobiele gebruikers versus tonen van de pop-up aan desktop gebruikers;
  • Pop-up niet wel of niet laten zien in de check-out.

Experimenteer er op los en leer van de resultaten.

4. Vergeet de onboarding niet

Top! Je bezoeker heeft zijn e-mailadres in de pop-up ingevuld. Dan komt nu e-mailmarketing om de hoek kijken. Zorg ervoor dat je de bezoeker direct opvolgt via een mail (bijvoorbeeld de welkom- of onboarding campagne). Hier kun je verschillende zaken inzetten, of het nu het whitepaper die de bezoeker zojuist heeft aangevraagd of de kortingscode is. Op deze manier kan de bezoeker direct verder.

5. Optimaliseren & testen

Tot slot: testen, testen en nog eens testen. Controleer na een bepaalde periode de resultaten van de pop-up. Wat is het conversiepercentage van de pop-up? Hoeveel bezoekers hebben de pop-up gezien en hebben actie ondernomen?

Zo kun je bijvoorbeeld A/B-testen door 2 pop-up-varianten tegelijk live zetten en vervolgens na een bepaalde periode controleren welke van de twee varianten beter presteert. Vervolgens zet je de best presterende proces live. Zie het live zetten van een pop-up als een experiment: wat werkt wel en wat werkt niet voor mijn bezoeker?

De volgende stap zetten in e-mailmarketing?

Pop-ups kunnen dus een waardevolle toevoeging zijn voor jouw e-mailmarketing strategie. Zo realiseerden we bijvoorbeeld in een maand tijd 1500 nieuwe e-mailadressen voor Tuinland door pop-ups te gebruiken.

Wil jij aan de slag met slimme pop-ups en zo je e-mailmarketing versterken? Neem dan contact met ons op!

Contact opnemen

Auteur

Rémon van Maurik is E-mail HTML Consultant. Binnen De Nieuwe Zaak houdt hij zich bezig met de realisatie en optimalisatie van e-mailmarketing campagnes en helpt hij klanten maximaal rendement uit hun loyale klanten te halen.
Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2021 De Nieuwe Zaak