1500 nieuwe
e-mailadressen
voor Tuinland

Gertjan Polet   •   E-commerce Manager Tuinland

“Hoe kun je profiteren van het hoge websiteverkeer in combinatie met het werven van nieuwsbriefleden? Met deze vraag is De Nieuwe Zaak aan de slag gegaan. Om ze over de drempel te trekken hebben wij hieraan een beloning gehangen in de vorm van een cadeautegoed te besteden in de webshop. Uiteindelijk resulteerde dit in een krachtige pop-up om bezoekers aan te laten melden op nieuwsbrief.”

1

1. De uitdaging

Hoe zorgen we voor meer nieuwsbriefabonnees voor Tuinland? Bij Tuinland is e-mailmarketing onderdeel van Performance Marketing, het kanaal levert een belangrijke bijdrage aan het behalen van de performance doelen, waaronder het generen van omzet en nieuwe klanten.

Tuinland zag het afgelopen jaar het aantal nieuwe e-mailadressen in hun e-mail base teruglopen. De uitdaging: Hoe zorgen we ervoor dat de e-mail base weer gaat groeien en voor meer leads gaat zorgen?

2

2. De oplossing

Er zijn verschillende manieren om je e-mail base te laten groeien. Voor Tuinland zijn we gestart met een oplossing die gemakkelijk te realiseren was: een nieuwsbrief pop-up met daarin de boodschap “Meld je aan voor de nieuwsbrief en krijg €5,- korting”.

De pop-up is ontwikkeld met behulp van OptinMonster. Het voordeel van deze tool is dat je business rules kan instellen wat betreft de weergave van de pop-up, denk bijvoorbeeld aan:

  • Laat de pop-up na een aantal seconden tonen, bijvoorbeeld na 30 seconden;
  • Laat de pop-up alleen zien aan bezoekers die de website willen verlaten;
  • Sluit de pop-up uit voor de bestaande nieuwsbriefleden (o.b.v. utm-tagging);
  • Laat de pop-up alleen op bepaalde devices zien, desktop of mobile.
  • Stel een A/B-test op te testen welke pop-up variant het beste werkt.

We hebben gezorgd voor een goede onboarding van de nieuwe leads. Nadat de bezoeker zich heeft aangemeld voor de nieuwsbrief, ontvangt deze automatisch de korting én een warm welkom in zijn inbox. Tegelijkertijd wordt de nieuwe lead toegevoegd aan de onboarding campagne. Het doel van deze campagne is nieuwe nieuwsbriefabonnees kennis te laten maken met het merk Tuinland en over te halen een eerste aankoop te doen.

3. Het resultaat

Het resultaat? Na 1 maand hebben 1.500 bezoekers zich aangemeld voor de Tuinland nieuwsbrief via de pop-up. Het conversieratio was ruim 5%!

De pop-up heeft in een korte periode voor een boost gezorgd in zowel de groei van de e-mail base als in de opbrengsten.

De volgende stappen voor Tuinland zijn:
– Testen met de inhoud van de pop-up t.b.v. conversie optimalisatie
– De leadgeneratie mogelijkheden uitbreiden, bijvoorbeeld: Facebook Lead Ads i.c.m. Advertising.
– Testen met het tonen van de pop-up op specifieke pagina’s waar veel verkeer op zit, i.c.m. SEO.
– De pop-up standaard onderdeel maken van campagnes/acties.
– De onboarding campagne optimaliseren.

  • 0%
    conversie van de pop-up
  • 0
    nieuwe e-mailadressen
  • 0%
    groei van e-mail base
  • 0%
    meer transacties via e-mail
Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2021 De Nieuwe Zaak