Alzheimer Nederland.

Een user friendly platform

Uitdaging

De informatie op de website van Samendementievriendelijk.nl was lastig te vinden, waardoor SEO resultaten uitbleven en bezoekers afhaakten.

Aanpak

Een onderzoek naar de menustructuur waarin zowel de eindgebruikers als de doelen van Samen dementievriendelijk centraal staan.

Resultaat

Een gevalideerde en geoptimaliseerde menustructuur en input voor het verder optimaliseren van de vindbaarheid van de informatie.

Van onderbuik naar onderbouwd

Het platform Samendementievriendelijk.nl faciliteert het zo optimaal mogelijk uitvoeren van de doelen van het programma Samen Dementievriendelijk. Wat het platform biedt is kennis om signalen van dementie te leren herkennen, er goed mee om te gaan en vervolgens ook iets te kunnen betekenen voor iemand met dementie of een mantelzorger. 

Dit doet Alzheimer Nederland voor zowel het algemeen Nederlands publiek als scholen, bedrijven, verenigingen en gemeenten. Voorgaand aan dit onderzoek was het menu op de website enkel gebaseerd op de input vanuit de organisatie. 

Via een keywordanalyse, klantinzichten middels een treetest en cardsorting en data vanuit Samendementievriendelijk hebben we een nieuw menu opgezet dat zowel gebruiksvriendelijk is. Dit zorgt ervoor dat Samendementievriendelijk goed vindbaar is in zoekmachines als Google en Bing. 

Deze nieuwe menustructuur hebben we vervolgens gevalideerd door de vragen uit de eerste tree test te herhalen voor het nieuwe menu. Hieruit bleek dat het nieuwe menu, gebaseerd op data, succesvoller was op het gebied van gebruiksvriendelijkheid voor de verschillende doelgroepen van Samendementievriendelijk. 

De uitdagingen

  • De menustructuur is inside-out bedacht en werkt niet optimaal.
  • Niet alle doelstellingen van SDV waren goed geborgd in het huidige menu.
  • Het menu is niet gebruiksvriendelijk, omdat het is opgezet vanuit het oogpunt van het bedrijf. Daardoor komt het niet overeen met het mentale schema van de eindgebruiker.
  • Verschillende doelgroepen een juiste ingang geven voor een naadloze zoektocht in de website.
  • SEO resultaten bleven uit.
  • Door experts van buiten de organisatie te laten kijken naar de onderwerpen en gebruikers het menu te laten valideren, wil SDV borgen dat het menu goed wordt opgezet.

Het resultaat

Een verbeterd en gevalideerd menu waardoor de belangrijkste onderwerpen nu beter te vinden zijn op zowel de website als in zoekmachines. 

Daarnaast is niet alleen de vindbaarheid via het menu verbeterd, maar zijn er ook adviezen gegeven voor het gebruiken van interne links op een aantal pagina’s om de gehele navigatie van de website verder te verbeteren voor zowel de eindgebruiker als voor SEO. 

0
%

Uplift voor het vinden van de
gewenste informatie

0

Gebruikers voor het onderzoek

0

Gebruikersonderzoeken voor
een nieuw menu

0

Verbeterd en gevalideerd menu opgeleverd

Tree testing en cardsorting

Tree Testing voor het meten van gebruiksvriendelijkheid

Tree Testing is een methode om het menu te evalueren en verbeteren door respondenten verschillende taken te laten uitvoeren met het huidige menu. Het testen van de nieuwe structuur wordt gedaan door respondenten dezelfde taken te laten uitvoeren en de prestaties met elkaar te vergelijken. 

Categoriseren met behulp van cardsorting 

Met cardsorting laten we respondenten onderwerpen in groepen plaatsen zodat ze een logische categorie vormen. Onderwerpen die vaker bij elkaar geplaatst worden verdienen een plekje bij elkaar in de nieuwe menustructuur.     

Hoe SEO AB testing Dare to Drink Different behoedde voor een bittere nasmaak

Bekijk case

slider-arrow

Omnichannel campagnes voor CliniClowns

Bekijk case

slider-arrow

Unieke search inzichten bij Espria ledenvereniging

Bekijk case

slider-arrow

Wolkys volgende stap naar relevante e-commerce

Bekijk case

slider-arrow

Ook hogere conversie realiseren?

Tijd voor een bakkie

Elke marketinguitdaging vraagt om een slimme oplossing. Theo helpt je graag verder! Plan een afspraak in om te ontdekken hoe jouw webshop beter converteert.