Wolky.

Wolky's volgende stap naar relevante e-commerce

Met strategisch advies en een maturity roadmap hielp DNZ Wolky de stap te zetten naar een omnichannel, datagedreven marketingorganisatie.

Uitdaging

Hoe realiseer je groei voor de lange termijn in een veranderende digitale wereld? Dat doe je door met de juiste keuzes de volgende stap te zetten naar een volwassen marketingorganisatie. Digitale transformatie: dat is waar Wolky naartoe wil.

Aanpak

Door diepgaand onderzoek, interviews met klanten en stakeholders en het bijwonen van sessies krijgen we inzicht in de huidige situatie. Vervolgens geven we op basis van ons eigen Digital Maturity model concreet advies over de volgende stappen.

Resultaat

Advies over alle pijlers, inclusief de marketingfuncties, overlegstructuur en de budgetverdeling, met als doel om van de product- en offline-gerichte organisatie de transitie te maken naar een omnichannel en data gedreven marketingorganisatie.

Digitale transformatie

De afgelopen jaren is het belang van het digitale marketing- en verkoopkanaal voor Wolky enorm gegroeid. Waar de doelgroep van oudsher ‘gewoon’ naar de lokale winkel kwam om schoenen te passen en te kopen, is de laatste jaren het gedrag van de doelgroep veranderd. 

De uitdaging daarbij was dat de marketingorganisatie van Wolky zich meer organisch had ontwikkeld, zonder duidelijke focus en (nog) niet altijd denkend vanuit het perspectief van de klant. Op strategisch vlak zochten ze hulp om de juiste keuzes te maken om digitale marketing naar het volgende niveau te brengen. 

De vraag van Wolky was dan ook: ‘’We hebben behoefte aan een specialist die ons kan helpen met onze transitie en samen met ons een duidelijk plan uitwerkt om Wolky te transformeren naar een toekomstbestendige omnichannel organisatie.”

Voordat we de huidige situatie in kaart gingen brengen, hebben we samen met Wolky de strategische focus voor de aankomende jaren uitgewerkt. Wat is de gewenste positionering van Wolky en welke verkoopkanalen, markten en/of doelgroepen hebben de aankomende jaren prioriteit? Vervolgens hebben we door diepgaand onderzoek, interne sessies te organiseren en interviews af te nemen zowel binnen als buiten de marketingorganisatie inzicht gekregen in de huidige volwassenheid. 

Op basis van de volwassenheid van Wolky en de gewenste strategische focus hebben we per pijler adviezen uitgewerkt hoe Wolky zich klaar kan maken voor de toekomst. Op naar een mooie, digitale toekomst!

De uitdagingen

  • Juiste strategische focus in een sterk veranderende (verkoop)markt
  • Marketingfuncties die passen bij veranderde focus
  • Digitale kanalen naar het volgende volwassenheidsniveau brengen 
  • Organisch gegroeide werkwijze professionaliseren
  • Van productgericht naar klantgericht merk
  • Draagvlak in de organisatie voor verandering

"Door de maturity scan van De Nieuwe Zaak hebben we niet alleen een duidelijk beeld waar we staan, maar nóg belangrijker: we hebben een helder overzicht van welke stappen we moeten zetten om verder te groeien."

Floor Alblas Marketing & E-commerce manager Wolky

Het resultaat

Door de organisatie te betrekken bij het in kaart brengen van de huidige situatie, hebben we een accuraat beeld gekregen van de volwassenheid van Wolky en gezorgd voor draagvlak bij de aankomende transitie. 

We vertaalden dit in concrete adviezen voor Wolky die implementeerbaar zijn en enthousiasme in de organisatie om bij te dragen aan deze transitie. En het resultaat mag er zijn! We hebben het volgende succesvol opgeleverd:

  • Strategische uitgangspunten
  • Advies over functies en overlegstructuur
  • Concreet uitgewerkte business case inclusief budgetten
  • Verdere uitwerking van het merk en positionering
  • Een heldere, uitgewerkte roadmap 

De volgende stap voor Wolky naar een volwassen marketingorganisatie gaat met name over meer klant-gerichte communicatie en meer doel- en datagedreven werken binnen de kanalen. Dit betekent onder andere:

  • Opstellen van KPIs voor de volledige funnel, werkzaamheden koppelen aan die KPIs en door middel van een dashboard sturen op marketingsucces
  • Opzetten van overkoepelende contentkalender inspelend op de behoeften van de (belangrijkste) doelgroep
  • Structurele ondersteuning bij realisatie en aanscherpen van on-going maturity roadmap

Op naar de volgende stap!

 

DPG Media zet digitale marketing stappen

Bekijk case

slider-arrow

Slimme e-mailstructuur levert Wolky 54% meer omzet op

Bekijk case

slider-arrow

De volgende digitale stap voor Lankhorst Taselaar

Bekijk case

slider-arrow

Wildkamp groeit in datavolwassenheid

Bekijk case

slider-arrow

Ook aan de slag met jouw merk?

Tijd voor een bakkie

Elke uitdaging vraagt om een slimme oplossing. Theo helpt je graag verder! Plan een afspraak in om te ontdekken hoe jouw merk beter converteert.