BigCommerce implementatie voor Studio Anneloes
Bekijk case
Heutink is door replatforming klaar voor de toekomst
Met een toekomstbestendig Intershop-platform hielp DNZ Heutink om complexe klantbehoeften te ondersteunen, de klantervaring te verbeteren en 5.000+ orderregels per uur soepel te verwerken tijdens het hoogseizoen.
Klanttevredenheid verbeteren en een B2B platform dat klaar is voor de toekomst.
Replatforming naar Intershop met ondersteuning van de complexe klantbehoeftes.
Platform dat de specifieke klantwensen ondersteunt en waar verder gepersonaliseerd wordt.
Heutink heeft zich sinds de oprichting in 1911 ontwikkeld tot een internationaal distributie- en productiebedrijf van onderwijsbenodigdheden voor basisscholen, middelbare scholen en kinderopvang. Daarnaast biedt Heutink voor Thuis educatieve ontwikkelingsproducten voor kinderen aan. Ouders en verzorgers kunnen deze producten bestellen.
De missie van Heutink is dan ook: iedereen die bijdraagt aan de ontwikkeling en opvoeding van kinderen helpen, informeren en inspireren.
De behoeften van de klanten van Heutink zijn divers en erg specifiek. Veel scholen en opvangcentra maken deel uit van een overkoepelende stichting. Medewerkers van deze organisaties moeten vaak binnen zo'n stichting namens verschillende vestigingen inloggen, inkopen en administratieve handelingen kunnen uitvoeren. Dit juist inrichten is complex. Facilitaire medewerkers moeten aankopen kunnen doen voor verschillende scholen.
In het webportaal moeten zij kunnen inloggen bij de juiste organisatie en kunnen wisselen tussen organisaties, afhankelijk van de school waarvoor zij inkopen doen. Accountbeheer is dus vrij complex.
Heutink adviseert en distribueert lesmethodes voor het basisonderwijs in Nederland. Deze lesmethodes krijgen steeds vaker een digitale licentie component. Het aanschaffen van zo'n licentie is zeer specifiek en ook de fulfilment van een licentie aanschaf is significant anders dan van een fysieke lesmethode. De nieuwe webshop moet dit juist faciliteren.
Maar, de grootste uitdaging voor het e-commerce platform is het jaarlijkse hoogseizoen, vlak voor de zomervakantie. Basisscholen bestellen hun schoolbenodigdheden voor het nieuwe schooljaar vrijwel allemaal tegelijkertijd. Dit resulteert in meer dan 150 orders en 5.000+ orderregels per uur.
“De overstap naar een nieuw e-commerce platform was een spannend, intensief en kostbaar traject voor Heutink. Door de nauwkeurige voorbereiding in de analysefase, de agile werkwijze in de realisatiefase en de fantastische teamgeest rondom de livegang heeft DNZ ons hierbij enorm geholpen.”
De totale duur van het project, van discovery tot livegang, was zo’n twee jaar. Door middel van de Agile werkwijze werden er sprint na sprint nieuwe features opgeleverd.
Het nieuwe Heutink.nl is gebouwd op het Intershop Commerce Platform. Het portaal is gepersonaliseerd op basis van het type klant, is toekomstbestendig en helpt bij de groeiambities die Heutink heeft.
Vlak voor het hoogseizoen, waarin Heutink 5.000+ orderregels per uur online moet verwerken, ging de vernieuwde shop online. Het nieuwe platform markeert een nieuwe fase in de digitale transformatie van Heutink.
Het portal heeft een aantal unieke specificaties:
Met het nieuwe platform werkt Heutink aan een meer datagedreven marketing aanpak. Er zijn ontzettend veel kansen om te ontdekken op het nieuwe platform om producten en diensten beter te presenteren.
De eerstvolgende stap is het verbeteren van de gebruikerservaring op het platform door het zoeken en de navigatie op de site te personaliseren. Hiervoor wordt Sparque geïmplementeerd. Ook kijkt De Nieuwe Zaak samen met Heutink naar de belangrijkste lessen uit het afgelopen hoogseizoen en welke nieuwe features de gebruikerservaring nog verder kunnen verbeteren.
Orders per uur
Orderregels per uur
Producten online
Transacties per jaar
Bekijk case
Bekijk case
Bekijk case
Bekijk case
Bekijk case
Bekijk case