Nienke Wildeman 4 juli 2023 8 minuten leestijd

Hoe de samenwerking tussen SEO en SEA je digitale aanwezigheid verbetert

Het vergroten van de online vindbaarheid van je merk is onmogelijk zonder zowel SEO als SEA. Daarom is het van cruciaal belang om de samenwerking tussen SEO en SEA op te zoeken en zo je digitale prestaties te verbeteren. Door deze samenwerking verdeel je je advertising budget efficiënter over je campagnes, waardoor je het maximale haalt uit zowel je organische als betaalde vermeldingen. Maar hoe pak je de samenwerking tussen SEO en SEA effectief aan? In dit blog ontdek je de belangrijkste punten.

Ontdek in dit spiekbriefje vijf praktische tips voor een full-funnel marketingaanpak

SEO en SEA in het kort.

Zowel SEO (Search Engine Optimization) als SEA (Search Engine Advertising) zijn van groot belang om je online prestaties te verbeteren. Maar wat is nu eigenlijk het verschil tussen SEO en SEA? SEO is gericht op het genereren van verkeer naar je website via organische zoekresultaten. Het duurt gemiddeld drie tot zes maanden voordat je resultaat ziet van je SEO-inspanningen. SEO is dus een langetermijnstrategie.

SEA daarentegen genereert verkeer naar je website door middel van betaalde advertenties in zoekmachines zoals Google. Hier zie je al binnen enkele dagen resultaat. SEA biedt uitgebreide mogelijkheden om relevante zoektermen en doelgroepen te targeten, en het is goed meetbaar.

SEO en SEA versterken elkaar. Maar hoe zorg je voor een sterke synergie tussen deze twee disciplines? Ontdek in de volgende drie stappen hoe je de samenwerking kunt bevorderen.

Stap 1: Ontdek gezamenlijke inzichten

Om de samenwerking tussen SEO en SEA te bevorderen, is het essentieel om inzichten met elkaar te delen. Hierdoor krijg je een beter beeld van de complementariteit en mogelijke overlap tussen SEO en SEA. Een goede manier om dit te doen is door meetings te organiseren waarin beide disciplines worden besproken, zodat je inzichten kunt uitwisselen. Door bijvoorbeeld gezamenlijke rapportages te maken, kun je zoekwoorden identificeren waarop je organisch minder goed presteert en hier met SEA op inspelen.

Tip: Voer een grondig zoekwoordenonderzoek uit

Voor zowel SEO als SEA is het essentieel om zoekwoorden en hun prestaties in kaart te brengen. Dit is de eerste stap bij het optimaliseren van je website. Door zoekwoordenonderzoek uit te voeren voor beide kanalen, krijg je inzicht in de meest relevante zoekwoorden die goed presteren. Door deze zoekwoorden te gebruiken in je zoekstrategie vergroot je de online aanwezigheid van je merk en het verkeer naar je website. SEO maakt vaak gebruik van andere zoekwoordanalyses dan SEA. SEO kijkt bijvoorbeeld ook naar de organische concurrentie met behulp van een keyword gap-analyse. Deze analyse brengt de zoekwoorden in kaart waarin je concurrenten beter presteren dan jij. Op basis van deze analyse kun je lopende advertenties en biedingen optimaliseren door ze beter af te stemmen op de zoekwoorden die je toevoegt.

Stap 2: Van gezamenlijke inzichten naar een gezamenlijk doel.

De inzichten uit de eerste stap bieden een basis om gezamenlijke doelen te stellen en hier samen naartoe te werken, bijvoorbeeld in een businesscase. Dit leidt tot een betere targeting en optimalisatie van zoekwoorden. Daarnaast maakt het gezamenlijke rapportages mogelijk, waardoor organische en betaalde resultaten nauwkeuriger kunnen worden geëvalueerd en gemeten.

Tip: Plan regelmatige meetings voor meer synergie

Plan periodiek meetings tussen de SEO- en SEA-teams, zodat je tot een efficiëntere zoekstrategie komt. Hiermee voorkom je dubbel werk en kannibalisatie. Stel je bijvoorbeeld voor dat er geen communicatie is tussen de twee disciplines en het SEA-team besluit te adverteren op zoekwoorden waarop je organisch al goed presteert. Dit kan leiden tot een daling van het aantal organische klikken door de inzet van SEA. Dit heeft een negatieve invloed op zowel je prestaties als de manier waarop je je advertisingbudget besteedt.

Stap 3: Stel een overkoepelende search strategie op.

Door een overkoepelende search strategie op te stellen, zorg je ervoor dat je organische en betaalde activiteiten goed op elkaar zijn afgestemd. Dit stelt je in staat om efficiëntere keuzes te maken, omdat je de juiste inzichten hebt om beide kanalen op basis daarvan te optimaliseren. Dit leidt uiteindelijk tot betere resultaten in het algemeen. Deze samenwerking versterkt bijvoorbeeld ook je betaalde campagnes, omdat goed presterende landingspagina's vanuit SEO-inzichten kunnen worden gebruikt als landingspagina's in je advertenties.

Tip: Gebruik SEA voor directe resultaten

Het opbouwen van organisch verkeer is een proces dat gericht is op de lange termijn. Het resultaat van je SEO-inspanningen is niet direct zichtbaar. Wil je snel zichtbaar zijn op zoekwoorden? Zet dan SEA in. Bovendien kun je SEA ook gebruiken om te targeten op specifieke zoekwoorden waarop je met SEO nog niet hoog scoort. Hiermee genereer je direct verkeer naar je website en geef je je SEO-inspanningen de tijd om effect te hebben en je pagina's te laten indexeren. Zo haal je het maximale uit je zoekstrategie en de synergie tussen SEO en SEA.

Tip: Investeer in SEO om de kosten van SEA te verlagen

SEA is ideaal voor directe resultaten, maar het is ook belangrijk om te weten dat SEA kosten met zich meebrengt. Daarom is het van belang om je SEA-budget zo effectief mogelijk in te zetten door een sterke SEO-strategie te gebruiken en rekening te houden met zoekwoorden waarop je organisch goed presteert. Bij zoekwoorden waarop je organisch goed scoort en waarbinnen SEA geen concurrentie heeft, is het bijvoorbeeld niet altijd nodig om een SEA-campagne te voeren. Zo bespaar je budget dat vervolgens kan worden ingezet voor onderwerpen waarop je organisch nog niet goed zichtbaar bent. Bovendien zijn er veel mogelijkheden om SEO en SEA te combineren, zoals het gebruik van pagina's die organisch goed presteren voor je SEA-campagnes, of het gebruik van goed presterende titels en beschrijvingen in je meta-omschrijvingen.

Ontdek in dit blog hoe je SEO en SEA gebruikt om je CTR in zoekmachines te verbeteren

Online beter zichtbaar met SEO en SEA.

Met een goed samenspel tussen SEO en SEA kun je je online zichtbaarheid vergroten en je digitale prestaties verbeteren. Door gezamenlijke inzichten te delen, gezamenlijke doelen te stellen en een overkoepelende zoekstrategie te ontwikkelen, haal je het maximale uit beide kanalen. Bovendien kun je met SEA direct resultaten boeken, terwijl SEO zorgt voor een duurzame groei op de lange termijn. Door de kosten van SEA te verlagen met behulp van een sterke SEO-strategie, optimaliseer je de efficiëntie van je online advertisingbudget. Kortom, SEO en SEA vormen een krachtig duo dat je digitaal verder brengt.

Hulp nodig bij het samenbrengen van deze twee disciplines? Onze experts helpen je graag verder. Neem gerust contact op om de volgende stap te zetten met SEO en SEA.

avatar

Nienke Wildeman

Als Online Marketing Consultant helpt Nienke klanten iedere dag verder op het gebied van advertising.

Hulp nodig met jouw volgende stap?

Even verder praten kan geen kwaad.
Contact opnemen