Contact
Contact
Replatforming Heutink - Intershop en De Nieuwe Zaak

Heutink is door replatforming klaar voor de toekomst.

Uitdaging Klanttevredenheid verbeteren en een B2B platform dat klaar is voor de toekomst.   
Aanpak Replatforming naar Intershop met ondersteuning van de complexe klantbehoeftes.

 

 
Resultaat

Platform dat de specifieke klantwensen ondersteunt en waar verder gepersonaliseerd wordt.

 
Het is een schoolvoorbeeld

Het project.

Heutink heeft zich sinds de oprichting in 1911 ontwikkeld tot een internationaal distributie- en productiebedrijf van onderwijsbenodigdheden voor basisscholen, middelbare scholen en kinderopvang. Daarnaast biedt Heutink voor Thuis educatieve ontwikkelingsproducten voor kinderen aan. Ouders en verzorgers kunnen deze producten bestellen.

De missie van Heutink is dan ook: iedereen die bijdraagt aan de ontwikkeling en opvoeding van kinderen helpen, informeren en inspireren.

Uiteenlopende klantbehoeften

De behoeften van de klanten van Heutink zijn divers en erg specifiek. Veel scholen en opvangcentra maken deel uit van een overkoepelende stichting. Medewerkers van deze organisaties moeten vaak binnen zo'n stichting namens verschillende vestigingen inloggen, inkopen en administratieve handelingen kunnen uitvoeren. Dit juist inrichten is complex. Facilitaire medewerkers moeten aankopen kunnen doen voor verschillende scholen. 

In het webportaal moeten zij kunnen inloggen bij de juiste organisatie en kunnen wisselen tussen organisaties, afhankelijk van de school waarvoor zij inkopen doen. Accountbeheer is dus vrij complex.

Heutink adviseert en distribueert lesmethodes voor het basisonderwijs in Nederland. Deze lesmethodes krijgen steeds vaker een digitale licentie component. Het aanschaffen van zo'n licentie is zeer specifiek en ook de fulfilment van een licentie aanschaf is significant anders dan van een fysieke lesmethode. De nieuwe webshop moet dit juist faciliteren. 

Replatforming

Maar, de grootste uitdaging voor het e-commerce platform is het jaarlijkse hoogseizoen, vlak voor de zomervakantie. Basisscholen bestellen hun schoolbenodigdheden voor het nieuwe schooljaar vrijwel allemaal tegelijkertijd. Dit resulteert in meer dan 150 orders en 5.000+ orderregels per uur.

De uitdagingen.

  • Klanten met complexe, specifieke behoeften
  • Hoogseizoen in de zomermaanden
  • Zeer diverse klanten, producten en diensten
  • Complex accountbeheer
  • Klantervaring verbeteren
  • Online en offline producten in één centraal platform bieden

Het resultaat.

De totale duur van het project, van discovery tot livegang, was zo’n twee jaar. Door middel van de Agile werkwijze werden er sprint na sprint nieuwe features opgeleverd.

Keuze voor Intershop

Het nieuwe Heutink.nl is gebouwd op het Intershop Commerce Platform. Het portaal is gepersonaliseerd op basis van het type klant, is toekomstbestendig en helpt bij de groeiambities die Heutink heeft.

Vlak voor het hoogseizoen, waarin Heutink 5.000+ orderregels per uur online moet verwerken, ging de vernieuwde shop online. Het nieuwe platform markeert een nieuwe fase in de digitale transformatie van Heutink. 

Het portal heeft een aantal unieke specificaties:

  • Gepersonaliseerde gebruikerservaring o.b.v. klantsegment
  • Headless architectuur, met volop integraties met marketingtools

Met het nieuwe platform werkt Heutink aan een meer datagedreven marketing aanpak. Er zijn ontzettend veel kansen om te ontdekken op het nieuwe platform om producten en diensten beter  te presenteren. 

De eerstvolgende stap is het verbeteren van de gebruikerservaring op het platform door het zoeken en de navigatie op de site te personaliseren. Hiervoor wordt Sparque geïmplementeerd. Ook kijkt De Nieuwe Zaak samen met Heutink naar de belangrijkste lessen uit het afgelopen hoogseizoen en welke nieuwe features de gebruikerservaring nog verder kunnen verbeteren.

150 Orders per uur
5000 Orderregels per uur
30.000+ Producten online
130.000 Transacties per jaar
Het passende platform

Waarom DNZ & Intershop?

Heutink koos voor het platform Intershop, omdat daarin veel samenkomt. Bepaalde functionaliteiten waren hierin erg belangrijk. Zoals een autorisatiemodule, zodat bestellingen kunnen worden goedgekeurd door budgetverantwoordelijke. Ook de modulaire, headless opbouw is een belangrijke factor in de keuze voor Intershop. 

Intershop biedt onder andere de volgende voordelen:

  • Veel B2B functionaliteiten
  • Gepersonaliseerde content op basis van krachtige AI algoritmes
  • Omnichannel mogelijkheden zijn eindeloos
  • Headless technologie zorgt voor ontsluiting van platform data over meerdere digitale kanalen.
  • Volledig aanpasbaar voor bedrijven met complexe processen en een groot IT-landschap.
  • In staat om zeer grote aantallen producten, producteigenschappen en orders te verwerken.

Ander werk.

Hulp nodig met jouw volgende stap?

Even verder praten kan geen kwaad.
Contact opnemen