Desktop - Brandmasters - 2500x805 - 2023

Unieke B2B webshop voor Brand Masters met BigCommerce.

Uitdaging Uitdaging Binnen 5 maanden een volledig nieuwe shop, geïntegreerd met een PIM en ERP systeem om een deel van de klanten volledig online te bedienen.  
Aanpak Aanpak Inzet van een multidisciplinair development team, onder leiding van de SCRUM master en Product Owner, de shop en integraties in sprints opleveren.  
Resultaat Resultaat Een bestelportaal, geïntegreerd met het PIM en ERP, waarmee orders en verzending geautomatiseerd worden verwerkt en afgehandeld.  
De smakelijkste webshop

Het project.

Brand Masters helpt non-food bedrijven om food op het juiste moment op de juiste plaats aan te bieden aan klanten. Dit aanbod helpt de klanten van Brand Masters in het genereren van tevreden klanten en meer omzet. Om de klanten van Brand Masters te helpen hun producten te kiezen en te bestellen, was het vereist om een nieuwe shop te realiseren.

De shop moet worden gevoed met de juiste productinformatie (middels een PIM) en heeft de juiste context van de klant (middels een ERP) van de klant. Ook moet het een frictieloze beleving bieden aan de klant, zodat die gefocust op hun eigen business blijven. 

De uitdagingen.

  • Een gedegen milestone planning in samenwerking met Brand Masters en twee externe partijen realiseren
  • Overbrengen van de verwachtingen aan een partij dat nog niet eerder een shop heeft gerealiseerd
  • Brand Masters introduceren in de Agile werkwijze met een vast budget en variable scope 
  • Alle benodigde en nog te ontwikkelen productinformatie en inspiratieve content realiseren voor livegang
  • De product owner vanuit Brand Masters helpen om zijn rol optimaal in te zetten
  • Een goed converterende shop realiseren binnen de gestelde tijd en budget

Het resultaat.

Het nieuwe Brand Masters platform is begin mei 2022 gelanceerd! Het resultaat mag er zijn: een soepele livegang zonder verstoringen. De webshop werkt naar behoren en klanten maken er gretig gebruik van.

We hebben waargemaakt wat we hebben beloofd: een webshop live zetten binnen de gestelde tijd en het gestelde budget. Daarmee beschrijven we in één simpele zin een complex proces en project. 

Volle bak vooruit

Webshop features om van te smullen.

  • Eenvoudig voorgaande bestellingen opnieuw plaatsen
    Voorgaande bestellingen zijn gemakkelijk te bekijken, waarvan de volledige order of een gedeelte daarvan geselecteerd kan worden om opnieuw te plaatsen in de winkelmand.

  • Bestellen van producten in verschillende besteleenheden
    De klant kan de producten per colli, laag of pallet bestellen en ziet na selectie direct het volumevoordeel.

  • Naadloze integratie met het ERP pakket Navision
    Na het plaatsen van de order door de klant, wordt deze direct doorgezet naar het ERP. Daarvoor zijn in het proces geen handmatige handelingen nodig en zorgt dit voor een foutloze orderstroom.
  • Productinformatie vanuit het PIM (Product Informatie Systeem)
    De productinformatie wordt op diverse plaatsen in het proces gebruikt en wordt op 1 plaats, het PIM onderhouden. Zo bevat de website altijd de meest actuele en benodigde en (verplichte) informatie voor de klant. 

  • Eenvoudig en visueel navigeren door de productcategorieën
    Via productcategorieën navigeert de gebruiker eenvoudig door de diverse productgroepen om te zien welke artikelen beschikbaar zijn.

  • Autorisatie op productniveau
    De producten die vanuit de contractafspraken beschikbaar zijn voor de klant worden automatisch getoond aan de eindgebruiker.
Geen half werk

Het proces naar smakelijk succes.

Een goed begin...

We zijn, na een compacte discovery fase begin januari 2022, begonnen met de realisatiefase. De eerste stap daarin is de befaamde Sprint 0. In deze sprint zet je het project in de steigers. Technisch, maar vooral met aandacht voor ieder individu en de kracht van het geheel. 

We nemen de tijd om iedere deelnemer uit het kernteam te leren kennen en te onderzoeken: wat is er per persoon nodig om zijn of haar werkzaamheden uit te oefenen? Door deze stap grondig uit te voeren, profiteren we in het gehele traject hiervan. De volgende stap is een integrale planning, met alle betrokken externe partijen. We zijn afhankelijk van elkaar. Dat beseffen, uitspreken en daarin overeenkomen zorgt ervoor dat we elkaar helpen en zo de juiste oplossing neer te zetten.

Focus op het proces

In de volgende sprints realiseren we de shop. Door de grondige, gezamenlijke voorbereiding van iedere sprint lukte het om in iedere sprint de geplande user stories op te leveren.

Ontstaat er gaandeweg een hobbel of nieuw inzicht? Geen probleem, want we streven geen fixed scope na. Zo sturen we bij op waardes die wel haalbaar zijn. Zo ontstaat sprint na sprint een shop, niet in blackbox, maar voor iedereen zichtbaar. Zonder verrassingen, grondig getest en binnen tijd en budget.

Blijf stakeholders betrekken

Een terugkerende vraag is: ‘Hoe betrek je stakeholders die zich indirect betrokken voelen bij het project?’ Simpel antwoord: dat doen we vanaf dag één. Zodra we in gesprek gaan met de klant over de strategische ambities, waar dus stakeholders bij zijn betrokken, geven we aan dat dit project alleen uitgevoerd wordt als zij zich committeren aan de spelregels voor succes.

De Agile-Scrum rituelen geven duidelijk weer wanneer betrokkenheid van de stakeholders nodig is. Daarnaast betrekken we stakeholders door ze actief op te zoeken en vragen te stellen over het project in relatie met hun agenda en ambities.

Kwaliteit, tijd en budget - je mag er maar twee kiezen

Deze aloude regel is ook in dit project van toepassing. De Agile-Scrum methode gaat uit van een taakstellend budget. Dit budget staat vast over een bepaalde periode (een x aantal sprints), dus ook de tijd staat vast. Binnen deze kaders wordt de kwaliteit bepaalt. Betekent dit dat er geen kwaliteit wordt geleverd? Zeker niet! In alle gevallen is de kwaliteit passend voor de eisen en wensen van eindgebruikers en voor het behalen van de doelstellingen. Zo zorgen we voor balans is tussen kwaliteit, tijd en budget. Dat is waarde!

Groot denken, klein beginnen

Moderne e-commerce oplossing.

Waarom kiezen voor BigCommerce? In de discovery fase zijn de doelstellingen, klantbehoeften, UX ontwerp en de scope van het project ontwikkeld. Wat blijkt: BigCommerce is het antwoord op alle vragen van Brand Masters.

BigCommerce is een moderne e-commerce oplossing. Het is een open SaaS platform, wat inhoudt dat het platform flexibel, modern en schaalbaar is.

BigCommerce biedt de volgende voordelen.

  • lage kosten voor licenties, updates, hosting en doorontwikkeling
  • snelle time-to-market
  • focus op optimale shopping- en brand experiences
  • het platform is altijd up to date, geautomatiseerd

Ander werk.

Meer werk

Hulp nodig met jouw volgende stap?

Even verder praten kan geen kwaad.
Contact opnemen