Contact
Contact
Bereik meer met Content Marketing

Bereik meer met Content Marketing.

Ontdek hoe een succesvolle content marketing strategie helpt om jouw doelgroep te bereiken en om conversies te realiseren.

Download 'Content waar je marketing van groeit'

Bereik meer met Content Marketing.

Sluit met content aan op de behoefte van jouw klant. Wil je alles leren over hoe je meer bereikt met Content Marketing? Zet hier jouw volgende stap.

Maak content waar je marketing van groeit.

Ontdek in dit whitepaper welke stappen je zet om écht impact te maken.
Download 'Content waar je marketing van groeit'
Geef waar je doelgroep naar zoekt

Alles over Content Marketing.

Wat is content?

Voordat we verder gaan over content marketing, moeten we de definitie van content scherp hebben. Wat is content precies? Een artikel op een blogpagina is content, maar is een verpakking van een product ook content? Een assortiment pagina op een webshop wordt gezien als content, maar hoe zit dat met de tv-commercial over een product? 

De definitie van content 

Con~tent (zelfstandig naamwoord
1 inhoud, beschikbaar gemaakt door een medium

De conclusie: bijna alles is content. Want alles is inhoud en de definitie van een medium is “een drager of overdrager van iets anders”. Dus, van een uniform van een medewerker tot een blikje frisdrank, van product placement in tv programma’s tot klantenservice pagina’s. Dit alles is content.

Met verschillende soorten content overtuig je jouw klant dat jij de beste keuze bent. Dit doe je met een onderscheidend verhaal en de juiste oplossing voor de klant. Consumenten gaan namelijk pas met een bedrijf in zee als ze het bedrijf vertrouwen. Content marketing is een manier om jouw onderscheidend vermogen op een aantrekkelijke en consistente manier met je doelgroep te delen.

Download het whitepaper 'Content waar je marketing van groeit'.

 

Merkactivatie

 

Wat is Content Marketing?

Content marketing is een strategische marktbenadering. Het is gefocust op het maken en verspreiden van waardevolle, relevante en consistente content. Het doel van content marketing is om een duidelijk gedefinieerd publiek aan te trekken en te behouden, met als uiteindelijke doel deze om te zetten tot een conversie of aankoop.

Door met content in iedere fase van het aankoopproces aanwezig te zijn, help je jouw doelgroep met het oplossen van hun problemen. Vertel een herkenbaar verhaal met jouw doelgroep in de hoofdrol en laat zien hoe jij ze kan ondersteunen. Doe je dit het beste? Dan win je het vertrouwen van je doelgroep.

De keuze is reuze

Alle soorten content.

Je kunt je content marketing strategie dan ook richten op allerlei media. Ontdek hier een aantal voorbeelden van soorten content.

Blog

Van alle soorten content is het blog misschien wel de meest bekende vorm. Het schrijven en bijhouden van blogs is een mooie kans om vindbaar te zijn op de onderwerpen die voor jouw bedrijf van belang zijn. Je kunt namelijk aan de hand van zoekwoorden (SEO) bepalen waar jouw doelgroep over wil lezen en hierover schrijven.

Nieuwsbrief

Een nieuwsbrief is een erg waardevolle manier van e-mailmarketing. De abonnees die jouw nieuwsbrieven ontvangen, hebben er namelijk voor gekozen om deze te ontvangen. Dat betekent dat ze graag jouw mailing willen lezen, om zo kennis te vergaren of op de hoogte te blijven van ontwikkelingen in de markt of in je bedrijf.

Whitepaper

Whitepapers zijn een erg goede manier om kennis over te brengen naar jouw doelgroep. Ook kun je whitepapers gebruiken om leads te genereren, door ze als een download op je website te plaatsen in ruil voor bijvoorbeeld een e-mailadres.

Ebook

Een uitgebreidere versie van een whitepaper: een ebook! Zorg ervoor dat een ebook ook echt aanvoelt als een boek. Het schrijven en maken van een ebook kost veel tijd, maar het zorgt er ook voor dat je jouw kennis zo goed mogelijk kunt delen en dat je laat zien dat je veel kennis hebt van jouw werkgebied.

Infographic

Een infographic is een illustratie die informatie visueel maakt door tekst en beeld te combineren. Denk bijvoorbeeld aan een grafiek, kaart, instructietekening of interactieve applicatie. Infographics worden vaak gebruikt ter versterking van de informatie die in een tekst staat. Het is belangrijk dat je in de infographic in één oogopslag de informatie ziet. Gebruik infographics bijvoorbeeld om snel overzicht van een onderwerp te geven, of een complex onderwerp uit te leggen. Het is ook een handig middel om onderzoeksresultaten of lange blogs samen te vatten - of om meerdere onderwerpen met elkaar te vergelijken.

Video

Tegenwoordig is bewegend beeld één van de belangrijkste vormen van online content. Video content versterkt namelijk je merkbeleving én je SEO. Op social media zorgt video voor een ontzettend groot bereik, ze worden namelijk vaker gedeeld dan een bericht dat alleen uit een afbeelding en tekst bestaat. Houd op social media wel rekening met het platform waar je jouw video’s op deelt, zo werken korte videos (korter dan 30 seconden) goed op Instagram en langere video’s beter op YouTube. Houd ook de nieuwste ontwikkelingen op deze platforms in de gaten. Zo vertoont Instagram voornamelijk Reels aan haar gebruikers en experimenteert TikTok juist weer met langere video content.

Podcast

Een podcast is een audio gericht middel, maar ook video podcasts zijn erg populair. Podcasts kun je overal en altijd luisteren en worden vaak via de bekende streamingdiensten als Spotify of Apple Music aangeboden. Podcasts kunnen over van alles gaan: sport, film, nieuws, games, content marketing, techniek enzovoort. Voor ieder wat wils! Je kunt een podcast dus goed gebruiken om je kennis te delen, te praten over trends in jouw vakgebied of om een persoonlijke touch aan je content te geven.

Benieuwd naar alle trends in de digitale wereld? Luister dan onze podcast Over Morgen. 

Case study

Een case study is een vorm van kwalitatief onderzoek. Hier worden verschillende methoden, zoals een diepte-interview of documentenanalyse, ingezet om een fenomeen te bestuderen. Een case study is een goede manier om potentiële klanten te overtuigen doordat je laat zien hoe je een bepaald probleem hebt opgelost. Om een case study wat minder stoffig te maken, is het verstandig om het in een verhalende vorm te schrijven. Zie het als het persoonlijke verhaal van bijvoorbeeld je klant. Bouw het verhaal op, wat is het probleem, de oplossing en de uitkomst hiervan? Vul dit aan met de cijfermatige informatie en je case study is klaar!

Externe content

Denk bij content marketing niet alleen aan je eigen website, blog of social media: kijk naar buiten! Wat zijn de kanalen waarop jouw content getoond kan worden? Je kunt natuurlijk adverteren, maar het is ook mogelijk om jouw content via externe blogs of online magazines te laten publiceren. Heb je een platform gevonden dat interessant is voor jouw content? Neem dan contact op en kijk of je een samenwerking aan kunt gaan. Je kunt ook je blog eens op een ander kanaal dan je eigen website publiceren, zoals Medium of LinkedIn Artikelen. Dit zorgt ervoor dat jouw content door een nieuwe doelgroep gezien kan worden.

Is jouw klant verliefd op je merk?

Ontdek hoe je met Digitale Merkactivatie fans bouwt voor je merk.
Meer leren over Digitale Merkactivatie
Van onderbuik naar onderbouwd

Content Marketing strategie.

1. Theorie

Wat is content en hoe kun je met content het verschil maken om je marketingdoelen te halen? Kort gezegd, hoe denk je na over content? Gebruik de juiste theorieën die je helpen om je doelen te behalen. 

2. Randvoorwaarden

Waar moet goede content aan voldoen? Hoe zorg je dat alle content die je maakt in lijn is met je merk en doelstellingen? Gebruik het Content Prisma!

Belangrijk is dat je doelen stelt die je wilt halen door middel van content marketing. Om content te maken die aansluit bij je marketingdoelen heb je een aantal ingrediënten nodig.

3. Model

Met het Content’s Next Topmodel worden diverse soorten content op een logische wijze met elkaar en het einddoel verbonden. Zo snap je snel
waarom je verschillende soorten content gebruikt. 

4. Proces

Hoe maak je structureel en gestructureerd kwalitatieve content? Daar heb je een goed proces van content creatie tot een contentplanning voor nodig.

Met een goede content marketing strategie kan jouw kennis en ervaring direct business opleveren. Maar, het levert niet veel op als je in de halsoverkop ermee aan de slag gaat. 

Launching Rocket
Je doet 't niet voor niets

De voordelen van Content Marketing.

  • Brand Awareness
    Door actief te werken aan content marketing verhoog je de zichtbaarheid van je merk, bouw je vertrouwen op en maak je impact op jouw doelgroep.

  • Aansluiten op behoefte
    Door content te maken waar jouw doelgroep naar op zoek is sluit je naadloos aan op hun behoefte. Die content weet jouw potentiële klant te vinden op het moment dat er behoefte is en op de plek die het beste uitkomt.
  • Langdurig effect
    Content Marketing is een lange termijnplan. Het kost tijd om het op te zetten, maar je plukt ook langer de vruchten van je inspanningen. Content blijft (online) bestaan en behoudt de waarde.

  • Een loyale fanbase
    Met de juiste content op de juiste plaats bouw je aan een loyale fanbase. Zo laat je jouw doelgroep verliefd worden op je merk!
Hoe heurt het eigenlijk?

De juiste content op de juiste plaats.

In verschillende fases van het aankoopproces heeft je doelgroep behoefte aan verschillende soorten content. Je doelgroep wil je leren kennen, geïnspireerd worden, informatie ontvangen om een keuze op te baseren, op de hoogte gehouden worden over nieuwe ontwikkelingen en zo snel mogelijk kopen als de keuze is gemaakt. Het Zien-Wensen-Denken-Doen-Ervaren-model van De Nieuwe Zaak helpt om de samenhang tussen diverse soorten content te blijven zien.

Aantrekkelijke content zorgt voor betere resultaten.

Speel je met je boodschap in op de behoefte van je doelgroep? Dan presteren de kanalen die de content verspreiden beter! Voor iedere behoefte is weer een ander kanaal geschikt. Gebruik bijvoorbeeld online advertising om nieuwe doelgroepen te leren kennen, social media kanalen om te inspireren, SEO voor informatie over specifieke problemen, je webshop voor het kopen van producten en e-mail voor het vasthouden en heractiveren van je doelgroep. 

Content experts zorgen voor een goede afstemming tussen deze kanalen voor een consistente content beleving. Zo blijft jouw doelgroep geïnteresseerd in jouw merk!

Leer het van de meesters

Content Marketing bij DNZ.

Hoe zorg je voor die consistente content beleving? Hoe giet je het maken van kwalitatieve, relevante én aantrekkelijke content in een werkbaar proces? En hoe kies je de juiste vorm voor de boodschap die je wil vertellen?

Content sprint

De Content experts van De Nieuwe Zaak helpen je bij het bedenken, plannen, maken en evalueren van content in een Content sprint. Zo zorgen we ervoor dat verschillende soorten content op elkaar en op de behoefte van je doelgroep zijn afgestemd. De content sprint bestaat uit:
  • Content Brainstorm
    Een sessie om ideeën te generen voor aantrekkelijke en relevante content in verschillende vormen. Diverse specialisten (CRO, SEO, design, Social, Copy, etc) kunnen aansluiten om met hun expertise de kwaliteit van content te verhogen.
  • Content Refinement & Planning
    Na de brainstorm worden de ideeën gekozen die het beste aansluiten bij de doelstellingen van de komende periode. Deze ideeën worden ingepland in de contentkalender. De overgebleven contentideeën worden naar de Content Backlog verplaatst.
  • Content maken & plaatsen
    Als de deadlines helder zijn, worden de taken voor het maken van content verdeeld. Vervolgens gaan Art & Copy (designer en copywriters) aan het werk om samen content vorm te geven. Hierbij wordt er altijd een check ingebouwd om de kwaliteit te waarborgen.
  • Content Evaluatie & Analyse
    Als de content geplaatst is, wordt er geanalyseerd hoe de verschillende soorten content hebben gepresteerd bij de doelgroep. De conclusies uit deze analyse worden meegenomen in de nieuwe Content Brainstorm.

Hulp nodig met jouw volgende stap?

Ontdek hoe je met Digitale Merkactivatie merkvoorkeur en loyale klanten opbouwt.
Meer leren over Digitale Merkactivatie