Hoe vermindering van ruis zorgt voor meer bestellingen bij Makro

Hoe vermindering van ruis zorgt voor meer bestellingen bij Makro

en   •  14 september 2020

In het eerste deel van deze blogserie Hoe je meer resultaat uit je B2B website haalt hebben we laten zien dat het optimaliseren van je website of portal van jouw groothandel of B2B direct resultaat oplevert: Door het verhogen van de conversieratio, het verhogen van de orderwaarde en/of het verminderen van de operationele kosten.

De eerste stap is altijd het kennen van je klant en inzicht te hebben in zijn of haar klantreis. Als je inzicht hebt op zijn/haar behoeften en waar er knelpunten op worden ervaren, kan je relevant aansluiten op die behoefte.

Het is belangrijk om bij het optimaliseren altijd een vast aantal stappen door te lopen zodat je grip hebt op de belangrijkste knelpunten en kansen. Daarnaast bouw je op deze manier kennis op wat voor jouw doelgroep wel en niet werkt.

In dit deel van deze blogserie een case van Makro Kerstpakketten.

Over Makro Kerstpakketten
Makro Kerstpakketten is al ruim 50 jaar een vertrouwd gezicht op het gebied van eindejaarsgeschenken. Makro biedt inmiddels veel meer dan alleen kerstpakketten, maar ook zaken van kerstmarkten en gezellige winter-bbq’s tot het online keuzecadeau waarbij medewerkers zelf een cadeau naar keuze kunnen uitzoeken.

Aanleiding en doel
De maanden vanaf oktober tot aan het einde van het jaar zijn het hoogseizoen voor Makro Kerstpakketten. In deze periode is er een enorme piek in het aantal online bestellingen. Het doel is dan ook om het online bestellen op de website zo drempelloos mogelijk te laten verlopen en een optimale gebruikerservaring te creëren zodat zoveel mogelijk (potentiële) klanten hun bestelling zonder problemen kunnen afronden op de website.

Inzichten
Uit een analyse van de website funnel kwam het inzicht naar voren dat een deel van de bezoekers het bestelproces op de website niet afmaakt en terug navigeert naar de winkelmand, de homepage of de website zelfs verlaten. Uit clickmaps bleek dat veel bezoekers tijdens het afronden van hun bestelling weer op onderdelen in het menu klikken.

Hypothese
Op basis van de inzichten is de volgende hypothese geformuleerd:
“Door afleiding en navigatiemogelijkheden in de checkout funnel te beperken zullen meer bezoekers succesvol hun bestelling afronden.”

Experiment
Er werd een A/B-test in de checkout funnel opgezet. In de variant werden de volgende punten aangepast:

  • De navigatiemogelijkheden werden uit de header verwijderd
  • De nieuwsbrief uitnodiging werd uit de footer gehaald
  • Om toch nog terug te kunnen navigeren werd een subtiele link naar de winkelmand toegevoegd

Resultaat
Een duidelijke winnaar! In de variant waarin alle afleiding was weggehaald maakte ruim 17% meer bezoekers hun bestelling af. Een significant verschil.

Vervolgstappen
De winnende variant is direct doorgezet om van dit positieve verschil te kunnen profiteren.

Weten hoe je meer resultaat uit je B2B website haalt? Lees het blog hier:

Auteurs

Marlies Wilms Floet is teamlead CRO. Binnen De Nieuwe Zaak houdt zij zich met haar team bezig met conversie ratio optimalisatie door de inzet en ontwikkeling van user experience, user testing, usability, A/B testing en Data Intelligence.
Erica Hokse is CRO & UX Consultant. Binnen De Nieuwe Zaak houdt zij zich bezig met het continu optimaliseren van de gebruiksvriendelijkheid en conversiekracht van platforms op basis van data en customer insights.
Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2020 De Nieuwe Zaak