Header - Performance Marketing - Desktop 2500x805

Starten met Performance Marketing.

Ontdek in deze ultieme gids hoe je torenhoge prestaties realiseert met jouw marketinginspanningen.
Verder met Performance Marketing

Aan de slag met Performance Marketing.

Ga verder met Performance Marketing.

Hoe brengt Performance Marketingjouw organisatie digitaal verder? Ontdek het hier!

Verder met Performance Marketing
Een sterke basis

Wat is Performance Marketing of digitale marketing?

Als je meer omzetgroei wil realiseren in je webshop, winkelbezoek wil genereren voor jouw retailorganisatie, groothandel of merk of meer leads wilt binnenhalen voor sales, dan is het inzetten van Performance Marketing een goed idee. Performance Marketing is een overkoepelende term. Het omvat de inzet van marketinginspanningen die direct leiden tot meetbare resultaten. Met Performance Marketing optimaliseer je jouw digitale kanalen en verleid je doelgroep tot inschrijving, online aankopen of winkelbezoek. Met honderd procent grip op meetbaar meer resultaat en rendement per marketing euro!

Resultaten van Performance Marketing zijn bijvoorbeeld:

  • aantal items dat is toegevoegd aan een winkelmandje

  • aantal gekochte producten of diensten

  • aantal clicks

  • aantal paginabezoeken

  • aantal downloads van bijvoorbeeld whitepapers

Kortom, Performance Marketing is erop gericht dat de meetbare resultaten die aantoonbaar kunnen worden toegeschreven aan de marketinginspanningen. Deze activiteiten kunnen uit veel onderdelen bestaan, ook wel disciplines genoemd.

 

Performance Marketing voor B2B en B2C

Het verschil tussen performance marketing in B2C (Business-to-Consumer) en B2B (Business-to-Business) ligt voornamelijk in de aard van de doelgroepen, de marketingkanalen en de aankoopprocessen.

De focus in B2C performance marketing

In B2C performance marketing is de doelgroep de consument, de individuele klant. De focus ligt hier op het creëren van aantrekkelijke, impactvolle en emotionele marketingcampagnes die de consumenten direct aanspreken. B2C performance marketing maakt gebruik van diverse kanalen, zoals social media, e-mail marketing, display-ads en zoekmachineoptimalisatie (SEO) om de aandacht van de consument te trekken en hen te verleiden tot directe aankopen. Hier is het vooral gericht op de promotie van fysieke producten. Conversie en directe verkoop zijn vaak de belangrijkste KPI's in B2C performance marketing.

De focus in B2B performance marketing

Aan de andere kant is B2B performance marketing gericht op het bereiken van bedrijven en professionals als doelgroep. In dit geval gaat het om de online contactmomenten met de ideale klant en het overtuigen van beslissers in organisaties om te investeren in producten of diensten.

B2B performance marketing maakt vaak gebruik van content marketing (inbound marketing), webinars, e-mailmarketing en zoekmachine-adverteren (SEA) om potentiële klanten te informeren en te overtuigen van de waarde van hun aanbod.

In B2B marketing ligt de nadruk op het opbouwen van vertrouwen, het verstrekken van relevante informatie en het benadrukken van de zakelijke voordelen en ROI (Return on Investment) voor potentiële klanten. En natuurlijk: het genereren en converteren van relevante leads.

B2C en B2B aankoopproces

Een ander belangrijk verschil is het aankoopproces. In B2C neigen aankopen vaak naar een kortere besluitvormingstijd, met impulsieve aankopen die kunnen worden gestimuleerd door kortingsacties, exclusieve aanbiedingen of sociale bewijskracht.

Aan de andere kant is het B2B-aankoopproces meestal complexer en langduriger. Het betreft vaak grotere investeringen en de beslissing wordt vaak genomen door meerdere stakeholders. B2B performance marketing richt zich daarom op leadgeneratie, het converteren van leads en het opbouwen van duurzame relaties met potentiële klanten. Een nieuwe lead is te behalen door relevante acties op te stellen, bijvoorbeeld het downloaden van een whitepaper of het aanmelden voor een webinar.

Directe verkoop versus leads genereren

Kortom, B2C performance marketing focust zich op directe verkoop aan individuele consumenten via emotionele en directe campagnes, terwijl B2B performance marketing gericht is op het overtuigen van bedrijven en professionals met informatieve en zakelijke benaderingen om langdurige relaties en waardevolle zakelijke transacties te stimuleren. Ofwel: het converteren van relevante leads.

Jij hebt alles op een rijtje

Verschillende disciplines in Performance Marketing.

Het mooie aan Performance Marketing is dat het gericht is op meetbaar resultaat. Vaak zijn dit dus campagnes die direct omzet verhogen of leads genereren. Performance Marketing omvat veel disciplines, we leggen de discipline waar jij naar op zoek bent hieronder uit. 

Digital Advertising 

Het eerste wat je te binnen schiet in digitale marketing is natuurlijk digitaal adverteren. Er zijn ontzettend veel mogelijkheden om met een betaalde media campagne je doelgroep te bereiken en converteren. Digital Advertising is daar één van en speelt binnen de hele customer journey een belangrijke rol.

Door het juiste kanaal of platform in te zetten, kun je goed sturen op het behalen van jouw doelstellingen (bijvoorbeeld omzet, winst, bereik of engagement). Digitaal adverteren omvat veel verschillende soorten van online adverteren.

Display Advertising

Display Advertising is het digitaal adverteren van banners op verschillende websites en platformen (zoals apps). Denk hierbij aan het Google Display Network, Display & Video 360 of diverse media netwerken zoals DPG Media en STER. Je kunt de banners statisch maken (statische beelden), vullen met animatie (bewegend beeld) of rich media (interactief).

Eén van de voordelen van Performance Marketing is dat er meetbare resultaten uit de activiteiten vloeien die aantoonbaar toegeschreven kunnen worden aan die activiteiten. In de meeste gevallen wordt er ook pas betaald als er bepaalde resultaten zijn behaald. Een bekende vorm hiervan is het betalen per klik (Cost per Click, CPC), betalen per lead (Cost per Lead, CPL) of zelfs het betalen per conversie naar klant (Cost per Sale, CPS).

Wees zichtbaar op online kanalen

Display Advertising draagt bij aan de zichtbaarheid van je organisatie of merk, het bouwen van brand awareness, het realiseren van meer websiteverkeer en het converteren van leads via online kanalen. Display is bij uitstek niet hét conversie kanaal, maar kan wel zorgen voor een eerste contactmoment. Ook kun je met Display Advertising bestaande bezoekers opnieuw benaderen door middel van Retargeting. 

Search Engine Advertising (SEA)

SEA staat voor Search Engine Advertising, oftewel digitaal adverteren in zoekmachines. Je bepaalt zelf op welke zoekwoorden je adverteert: dus je weet op voorhand al waar iemand naar op zoek is als de advertentie wordt vertoond. Zo kun je de advertentie campagne precies afstemmen op zoekopdrachten en doelgroep.

Dat is nu écht de juiste boodschap, op de juiste plek en op het juiste moment. Je sluit namelijk je advertenties één op één aan op jouw doelgroep. Zo besteed je geen budget aan doelgroepen die niet relevant zijn voor jouw product of dienst en wordt de gebruiker niet geconfronteerd met niet relevante ads. Win-win!

Video Advertising

Als je aan Video Advertising denkt, dan denk je al gauw aan het platform YouTube. YouTube is het grootste videoplatform ter wereld: dus een kans om veel potentiële klanten gericht te bereiken met jouw boodschap. YouTube is een goed platform om te kunnen targeten en er zijn veel advertentie indelingen beschikbaar.

Je kunt bijvoorbeeld bepalen of je in je campagne de ads voor (preroll), tijdens (midroll) of na (postroll) de video worden getoond. Ook kun je ervoor kiezen dat je ads wel of niet kunnen worden overgeslagen na 5 seconden, zijn er mogelijkheden voor bumper ads (maximaal 6 seconden) of overlay-ads (worden in de onderste 20% van het de video getoond). 

Adverteer op meer dan YouTube

Naast adverteren op YouTube kun je er ook voor kiezen om video advertentieruimte in te kopen op kanalen als NPO Uitzending Gemist, RTL XL, nu.nl of telegraaf.nl. Hier worden dagelijks ook veel video’s op gepubliceerd en bekeken. Dit wordt In-Stream Video genoemd. 

Een ander voorbeeld van Video Advertising is Out-Stream Video. Dit zijn video-advertenties die je kunt plaatsen op platforms waar verder geen of weinig video aanwezig is, bijvoorbeeld op nieuwssites. Verder kun je nog video advertising gebruiken in Social media advertising. 

Social Media Advertising

In Nederland zijn er ruim 17 miljoen social media accounts. Het is dus niet meer weg te denken uit het dagelijkse leven! Sociale media kanalen zoals LinkedIn, Facebook, Instagram en Pinterest worden zowel privé als zakelijk gebruikt. En doordat zoveel mensen gebruik maken van social media, is er volop inzicht in hun interesses, gedrag, demografie en beroepen. Waar organische social media gericht is op het bereiken van je doelgroep, is social media advertising gericht het converteren van je leads naar nieuwe klanten.

Bereik je doelgroep op social media kanalen

Social advertising is dus erg geschikt om een specifieke doelgroep via de sociale media kanalen waar zij aanwezig zijn snel en effectief te bereiken. Zo kun je visueel opvallen bij je (potentiële) doelgroep, doordat je ze in een campagne nauwkeurig kunt targeten. Content en design spelen hier een belangrijke rol in, kanalen om op te adverteren zijn YouTube, Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Snapchat, Spotify en TikTok.

Programmatic Advertising

Programmatic Advertising, voortgekomen uit Display Advertising, heeft de manier waarop adverteren plaatsvindt revolutionair veranderd. Dit soort campagne stelt adverteerders in staat om advertentieruimte automatisch en in real-time in te kopen, waardoor ze op een veel efficiëntere en geavanceerdere manier hun doelgroep kunnen bereiken.

Het proces van Programmatic Advertising draait om het nemen van snelle beslissingen op basis van een breed scala aan gegevens en criteria. Advertentieruimte wordt niet langer handmatig aangekocht, maar via geautomatiseerde processen die rekening houden met verschillende factoren. Zo kan er worden gekeken naar het type apparaat dat de gebruiker gebruikt, hun intentie en interactiepatronen, het tijdstip van de dag, de actuele weersomstandigheden en zelfs of het een terugkerende klant is.

Een van de meest waardevolle aspecten van Programmatic Advertising is dat het zich richt op het individuele online gedrag van gebruikers. Door de enorme hoeveelheid beschikbare data te analyseren, kunnen advertenties nauwkeurig worden afgestemd op de interesses en behoeften van elke gebruiker. Dit resulteert in relevantere en persoonlijkere ads, wat de kans vergroot dat gebruikers erop reageren en tot aankoop overgaan.

Bovendien maakt Programmatic Advertising gebruik van real-time bidding, waarbij de adverteerder in een fractie van een seconde biedingen plaatst op advertentieruimte die relevant is voor hun doelgroep. Dit biedt de mogelijkheid om ads precies op het juiste moment aan de juiste persoon te tonen, wat ervoor zorgt dat je de effectiviteit van de campagnes kan maximaliseren.

Kortom, Programmatic Advertising biedt een geavanceerde en geautomatiseerde manier om advertenties op maat te maken en gericht aan te bieden aan de juiste doelgroep op het meest geschikte moment. Het heeft de deur geopend naar een meer gepersonaliseerde en effectieve vorm van adverteren, wat resulteert in betere prestaties voor adverteerders en een relevantere ervaring voor gebruikers.

Marketplaces

Op online marketplaces bieden meerdere partijen hun producten of services aan. De marketplace brengt dan vraag en aanbod samen en faciliteert het proces, inclusief de transactie. Bedrijven betalen de marketplace een vergoeding per verkoop, vaak een percentage van de omzet.

Er bestaan verschillende typen marketplaces:

  • Verticale marketplace: hier worden verschillende items van één productgroep verkocht, bijvoorbeeld tweedehands kleding. Een voorbeeld van een verticale marketplaces is The Next Closet.

  • Horizontale marketplace: hier worden er verschillende producten, merken of diensten verkocht, maar ze hebben allemaal iets met elkaar te maken. Een voorbeeld van een horizontale marketplace is Booking.com.

  • All-in-one marketplace: hier wordt vrijwel alles verkocht. Hierbij kun je denken aan Bol.com of Marktplaats

Ben je aanwezig op een voor jou relevante marketplace? Dan kun je veel voordeel hiervan hebben. Bijvoorbeeld meer omzet in het binnen- en buitenland (marketplaces hebben ontzettend veel gebruikers), meer nieuwe klanten, aanwezig zijn op belangrijke Category Entry Points (de klantreis begint en eindigt steeds vaker op marketplaces) en het verhogen van de marketingeffectiviteit van je marketingmix. Benieuwd of je wel of niet aanwezig moet zijn op een marketplace? Ontdek het in dit whitepaper.

Ontdek in dit whitepaper of je wel of niet aanwezig moet zijn op een marketplace

Retargeting

Met retargeting, ook vaak remarketing genoemd, gebruik je gedragsdata van je websitebezoekers om ze buiten je eigen website nog een keer te bereiken met een advertentie campagne. Denk bijvoorbeeld aan websitebezoekers die een product in hun winkelmandje stoppen, maar dan de website verlaten zonder af te rekenen. Dan is retargeting is een sterke manier van advertising om potentiële klanten toch over te halen tot een aankoop.

Feed-based Advertising

Feed-based Advertising is, zoals de naam al zegt, gebaseerd op een datafeed. Deze datafeed wordt ingezet om de juiste productinformatie aan te leveren aan bijvoorbeeld Google Shopping, marketplaces, affiliates en vergelijkingssites. De productfeed wordt door middel van een feed management tool aan deze platforms geleverd.

Affiliate Marketing

Affiliate marketing is het samenwerken met andere websites die jouw merk, producten of diensten door middel van banners, tekstlinks of datafeed promoten.Deze websites, ook wel affiliates of publishers genoemd, krijgen pas een vergoeding wanneer er via het promotiemateriaal een aankoop in jouw webwinkels plaatsvindt.

Dit is een win-win situatie, zo krijgen de publishers een vergoeding en blijven ze gemotiveerd om relevant en waardevol verkeer naar jouw shop te sturen.

Vergelijkers

Als jij jouw merk wil positioneren als prijsvechter of juist jouw excellente product wil benadrukken, kunnen vergelijkingswebsites je daarin helpen. Je kunt onderscheid maken tussen twee soorten vergelijkers:

  • Prijsvergelijkers: deze websites vergelijken producten en diensten volledig op de prijs. Wil je bij de top 3 goedkoopste aanbieders horen? Of juist aanwezig zijn als je relatief duur bent in de productklasse? Het formuleren van een goede strategie voor vergelijkingswebsites is hiervoor erg belangrijk.

  • Productvergelijkers: deze websites zijn vaak minder gericht op de prijs, maar meer op de specificaties van je product of webshop. Ze laten bijvoorbeeld het assortiment van verschillende webwinkels door elkaar zien om inspiratie te bieden. Maar ze vergelijken ook productspecificaties, om zo jouw doelgroep te helpen met het maken van de beste keuze.

Hoe bepaal ik mijn advertentiebudget?

Het opstellen van een advertentiebudget is een cruciale stap bij het plannen van effectieve marketingcampagnes. Allereerst is het belangrijk om duidelijke doelstellingen voor de campagne te formuleren. Deze doelen kunnen variëren, zoals het vergroten van de verkoop, het genereren van leads of het verbeteren van merkbekendheid. Vervolgens is het essentieel om inzicht te krijgen in de markt, de concurrentie en het gedrag van de doelgroep. Met deze gegevens kan een realistisch budget worden vastgesteld dat past bij de omvang van de doelgroep en de verwachte resultaten.

Bij het opstellen van een advertentiebudget moeten ook de kosten van verschillende advertentiekanalen in overweging worden genomen, zoals zoekmachine-adverteren (SEA), social media marketing, display-ads of e-mailmarketing. Het is belangrijk om de meest relevante en kosteneffectieve kanalen te selecteren die aansluiten bij de doelstellingen van de campagne en de interesses van de doelgroep.

Verder kan het nuttig zijn om het advertentiebudget te verdelen over een bepaalde periode, bijvoorbeeld per maand of per kwartaal, afhankelijk van de duur en het karakter van de campagne. Hierdoor kan het budget nauwkeurig worden gecontroleerd en aangepast indien nodig.

Een belangrijk aspect van het opstellen van een advertentiebudget is het monitoren en analyseren van de resultaten. Door regelmatig de prestaties van de campagne te meten en te evalueren, kunnen aanpassingen worden gemaakt om het budget optimaal te benutten en de ROI te maximaliseren.

Kortom, het opstellen van een advertentiebudget vereist een grondige analyse van de doelstellingen, de doelgroep, de concurrentie en de advertentiekanalen. Met deze inzichten kunnen performance marketeers een realistisch budget vaststellen dat gericht is op het behalen van meetbare en succesvolle resultaten.

Search Engine Optimization (SEO)

SEO staat voor Search Engine Optimization: hiermee verbeter je de vindbaarheid en zichtbaarheid van jouw website voor relevante zoekopdrachten in de niet betaalde resultaten van zoekmachines. SEO draait voor een groot deel om het aanbieden van relevante content aan jouw doelgroep. Deze content moet dan wel bereikbaar en indexeerbaar zijn voor zoekmachines. Daarom is de techniek achter een website belangrijk, want deze bepaalt onder andere de snelheid waarmee zoekmachines pagina’s van jouw website kunnen crawlen, de hoeveelheid content hiervan geïndexeerd wordt en de mate waarin zoekmachines de content op de juiste manier interpreteren.

Om goed gevonden te worden is het belangrijk dat je content geoptimaliseerd is, dus zo relevant mogelijk. Ook is autoriteit een belangrijk punt om goed te scoren in de zoekmachines. Autoriteit wordt opgebouwd door relevante links van andere websites te verkrijgen, die geven een signaal dat iets zegt over de mate van relevantie van de pagina voor de doelgroep. 

E-mailmarketing

E-mailmarketing is binnen digitale marketing één van de krachtigste kanalen om van prospects klanten te maken. Maar ook om je klantenkring te behouden of uit te breiden. E-mail is de beste fanbase die je als marketeer kunt hebben, want de klant kiest ervoor om van jouw merk of organisatie content te blijven ontvangen. Daarom is het wel belangrijk dat de content die je stuurt relevant is voor de e-mail abonnee. 

Met e-mailmarketing kun je door de relevantie van je e-mails een hoge Return On Investment (ROI) behalen, doordat je de juiste boodschap afstemt op de juiste persoon en het juiste moment. Ook geeft e-mail je de mogelijkheid om relevanter te communiceren en zorgt dit voor een hogere engagement. 

Benieuwd hoe je kunt beginnen met een e-mailmarketing campagne? Kun je hulp gebruiken bij het formuleren van een gedegen e-mailmarketing strategie? Of wil je meer rendement halen uit je e-mailmarketing? Vraag dan ons E-mail Maturity Analyse en Stappenplan aan! 

Marketing Automation

Marketing automation is onlosmakelijk verbonden aan e-mailmarketing. Op deze manier kost het minder tijd om online marketing uit te voeren, maar haal je maximaal redenement uit je online marketinginspanningen. Met Marketing automation automatiseer je marketingprocessen en beheer multifunctionele campagnes over meerdere online marketing kanalen.

Het doel is om altijd een persoonlijke boodschap op het juiste moment versturen binnen de gehele klantreis. Hiervoor maak je gebruik van software en technologie om marketingtaken en -campagnes/workflows te standaardiseren, vergemakkelijken en te meten. Dit helpt marketeers hun efficiëntie en effectiviteit te verhogen terwijl ze op persoonlijke en schaalbare wijze communiceren met klanten.

Voorbeelden van marketing automation zijn e-mailcampagnes met een onboarding flow, personalisatie, abandoned cart flows, aankoop opvolgingen of een review flow. Deze voorbeelden zijn slechts een greep uit de marketing automation flows, die hieronder nog verder uitgewerkt worden.

Benieuwd hoe je start met marketing automation? Ontdek het in onze gids.

CRO

De definitie van CRO is Conversie Ratio Optimalisatie. CRO gaat over het structureel verbeteren van je website, online kanalen en online marketing. Aan de hand van een bewezen proces waarbij data met gebruikersonderzoeken psychologische theorieën wordt gecombineerd is online groeien mogelijk! CRO draait om leren van de klant en experimenteren in je marketing inspanningen. Zo leer je de wensen, behoeften en het gedrag van je ideale klant goed begrijpen, zodat je op je website, webshop, bestelportaal en in je marketinguitingen daarop kunt inspelen. Zo zijn je marketing inspanningen niet voor niets, maar blijf je continu optimaliseren. CRO is in deze optimalisatie een echte toegevoegde waarde. CRO kent verschillende technieken om je doelgroep te overtuigen. Bijvoorbeeld psychologische principes die invloed hebben op de juiste plaats van je Call To Action (CTA) buttons of hoe je een webpagina opbouwt dat zorgt voor meer conversie.

Meer weten over hoe je CRO toepast? Ontdek het in deze gids.

CRO zorgt voor structurele omzetverhoging, doordat je de conversie of orderwaarde verhoogt, klantwaarde maximaliseert en marketingkanalen optimaliseert. Zo haal je een hogere Return on Investment (ROI) uit je investeringen. Je ontwikkelt betere digitale producten en behaalt je marketingdoelstellingen, want data beats opinions! Het sluit de kans op foute aannames uit en zorgt voor een betere aansluiting in producten, online branding en campagnes.

Personalisatie

Personalisatie wordt binnen online marketing gebruikt om je marketingboodschap zo goed mogelijk af te stemmen op de behoeftes van je (potentiële) klant. Om goed te kunnen personaliseren is het belangrijk dat je impliciete, expliciete en contextuele data van je klant opstelt om een 360 graden klantbeeld te creëren. Zo kun je relevanter communiceren naar jouw klanten, wat ervoor zorgt dat de klanttevredenheid stijgt - en je conversies ook!

Optimaliseren en personaliseren

Personalisatie is dus het zo goed mogelijk afstemmen van de juiste behoeftes bij de juiste klant. Het wordt dan ook op verschillende niveau’s en op verschillende digital marketing kanalen toegepast. Personalisatie gaat van ‘Hallo voornaam’ tot een volledig afgestemd productaanbod en marketing op basis van voorspellingen door zelflerende algoritmes.  Een paar voorbeelden van hoe personalisatie binnen online marketing ingezet kan worden:

Recency, Frequency, Monetary Value (RFM) Analyse

Een RFM-analyse is een waardevol instrument dat wordt ingezet door SEO-specialisten om het aankoopgedrag van klanten te segmenteren. Deze analysemethode hanteert drie belangrijke parameters: Recency (recentheid), Frequency (frequentie) en Monetary Value (monetaire waarde), vandaar de naam RFM. Door deze parameters te combineren, kunnen klanten in verschillende groepen worden ingedeeld op basis van hun interacties met een website, webshop of een online bedrijf.

Recency (Recentheid)

Dit aspect van de RFM-analyse richt zich op de periode sinds de laatste aankoop van een klant. Klanten die recentelijk iets hebben gekocht, worden gezien als actievere en betrokkenere klanten dan degenen die al langere tijd niets hebben aangeschaft. Door klanten in te delen op basis van hun recente aankoopgedrag, kunnen SEO-specialisten gerichte marketingacties opzetten om inactieve klanten te reactiveren en trouwe klanten te belonen.

Frequency (Frequentie)

De frequentie beoordeelt hoe vaak een klant aankopen doet binnen een bepaalde tijdsperiode. Klanten die regelmatig aankopen doen, vertonen een hogere loyaliteit en betrokkenheid bij een merk of bedrijf. Door klanten te identificeren die vaak aankopen doen, kunnen SEO-specialisten loyaliteitsprogramma's en herhaalaankoop stimulerende campagnes ontwikkelen om hun retentie te vergroten.

Monetary Value (Monetaire Waarde)

Dit aspect houdt rekening met de totale waarde van de aankopen die een klant heeft gedaan gedurende een bepaalde periode. Klanten die meer uitgeven, zijn waardevoller voor een bedrijf en verdienen vaak meer aandacht. Door klanten te segmenteren op basis van hun monetaire waarde, kunnen SEO-specialisten speciale aanbiedingen, upselling of cross-selling tactieken toepassen om hun gemiddelde orderwaarde te verbeteren.

Doel van RFM analyse

Het doel van een RFM-analyse is om gerichtere marketingacties en kortingsacties op te zetten. Door de klantendatabase in te delen in verschillende groepen op basis van hun RFM-score, kunnen bedrijven hun marketingbudgetten efficiënter inzetten en de klanttevredenheid vergroten. Bijvoorbeeld, klanten met een hoge RFM-score kunnen worden beloond met exclusieve aanbiedingen om hun loyaliteit te versterken, terwijl klanten met een lage RFM-score speciale kortingen kunnen ontvangen om hen te stimuleren weer aankopen te doen.

In het kort kan de RFM-analyse SEO-specialisten waardevolle inzichten verschaffen in het gedrag van klanten, hen helpen bij het identificeren van verschillende klantsegmenten en hen in staat stellen om effectieve marketingstrategieën te ontwikkelen die de algehele prestaties van een website of webshop kunnen verbeteren. Het is een krachtig instrument om klanten beter te begrijpen en hen gepersonaliseerde ervaringen te bieden, wat uiteindelijk zal leiden tot een hogere conversieratio en langdurige klantrelaties.

Market Basket Analyse

Market Basket Analyse, ook wel bekend als winkelwagenanalyse, is een krachtige methode die wordt ingezet om diepgaand inzicht te krijgen in het aankoopgedrag van klanten. Deze analysetechniek is vooral waardevol voor e-commercebedrijven en detailhandelaren, omdat het hen helpt te begrijpen welke ites vaak samen worden gekocht door consumenten. Op basis van deze informatie kunnen ze vervolgens strategieën ontwikkelen om de verkoop te stimuleren en gepersonaliseerde marketingcampagnes op te zetten.

De werking van de Market Basket Analyse berust op het identificeren van verbanden tussen verschillende items die regelmatig in dezelfde winkelwagen voorkomen. Wanneer klanten online winkelen, voegen ze meestal meerdere items toe aan hun winkelwagen voordat ze tot aankoop overgaan. Door de aankoopgeschiedenis en winkelwagengegevens van talloze klanten te analyseren, kan de Market Basket Analyse patronen en verbanden ontdekken tussen items die vaak samen worden gekocht.

Voorbeeld Market Basket analyse

Voorbeeld van Market Basket Analyse: Stel je voor dat een online kledingwinkel met behulp van deze analyse ontdekt dat klanten die vaak zomerjurken kopen, ook vaak zonnehoeden en sandalen toevoegen aan hun winkelwagen. Deze informatie is waardevol, omdat het bedrijf vervolgens specifieke advertenties voor zonnehoeden en sandalen kan tonen aan klanten die zomerjurken bekijken of kopen. Dit verhoogt de kans dat klanten niet alleen de zomerjurk kopen, maar ook worden verleid om bijpassende accessoires aan te schaffen, wat leidt tot een hogere gemiddelde orderwaarde en een grotere klanttevredenheid.

Verborgen verbanden ontdekken

Een ander belangrijk aspect van de Market Basket Analyse is het ontdekken van "verborgen" verbanden tussen items die op het eerste gezicht niet direct gerelateerd lijken te zijn. Bijvoorbeeld, uit de analyse kan blijken dat klanten die babydoekjes kopen, ook vaak bier aan hun winkelwagen toevoegen. Hoewel er op het eerste gezicht geen verband lijkt te zijn, kan dit inzicht leiden tot slimme marketingstrategieën, zoals het plaatsen van bierpromoties in de buurt van de babydoekjes om impulsaankopen te stimuleren.

Browsed based e-mail

Browsed based e-mail is een geavanceerde analysemethode die gebruikmaakt van het websitegedrag van gebruikers om hun interesses en voorkeuren te achterhalen. Door te analyseren welke producten of categorieën de gebruiker heeft bekeken tijdens het browsen op een website, kan deze techniek afleiden waar de gebruiker nog meer in geïnteresseerd zou kunnen zijn.

Optimaliseren door e-mail inzichten

Deze waardevolle inzichten worden vervolgens gebruikt om gepersonaliseerde e-mails te creëren, waarin specifieke producten worden getoond die aansluiten bij de interesses van de gebruiker. Hierdoor wordt de kans vergroot dat de ontvanger zich aangesproken voelt en eerder geneigd is om tot aankoop over te gaan. Browsed based e-mail is een effectieve manier om de betrokkenheid van gebruikers te vergroten en de conversieratio van e-mailcampagnes te verbeteren.

Leads genereren door middel van online marketing

Performance marketing speelt een essentiële rol bij het genereren van leads, omdat het zich richt op het meetbaar en resultaatgericht aantrekken van potentiële klanten. Door middel van diverse online marketing kanalen en strategieën zet performance marketing in op het bereiken van de juiste doelgroep op het juiste moment, waardoor de kans op conversie wordt vergroot.

Hier zijn enkele manieren waarop performance marketing helpt bij het genereren van leads:

Doelgerichte targeting

Performance marketing maakt gebruik van geavanceerde tools en datagedreven inzichten om potentiële klanten te identificeren op basis van demografische gegevens, interesses, gedrag en andere relevante criteria. Hierdoor kunnen advertenties en campagnes specifiek worden gericht op de doelgroep die het meest geneigd is om interesse te hebben in het product of de dienst.

Conversiegerichte ads

Performance marketing maakt gebruik van conversiegerichte ads die zijn ontworpen om de aandacht te trekken en gebruikers aan te moedigen om actie te ondernemen, zoals het invullen van een formulier, zich aanmelden voor een nieuwsbrief of een proefversie aanvragen. Deze ads worden vaak geoptimaliseerd op basis van A/B-testen om de effectiviteit te maximaliseren.

Landingspagina-optimalisatie

Een belangrijk onderdeel van performance marketing is het optimaliseren van landingspagina's. Deze pagina's zijn speciaal ontworpen om de gebruiker te overtuigen om hun contactgegevens achter te laten in ruil voor waardevolle content, aanbiedingen of informatie. Een goed ontworpen en overtuigende landingspagina kan de conversie van bezoekers naar leads aanzienlijk verbeteren.

Leadmagneten en aanbiedingen

Performance marketing maakt gebruik van leadmagneten zoals whitepapers, e-books, webinars, gratis proefversies of kortingsaanbiedingen om de interesse van potentiële klanten te wekken en hen te stimuleren om hun contactgegevens achter te laten. Deze waardevolle content en aanbiedingen dienen als lokmiddel om leads te verleiden om hun gegevens te delen.

Meten en optimaliseren

Een belangrijk aspect van performance marketing is het continu meten en analyseren van de resultaten. Door de prestaties van verschillende campagnes en kanalen te evalueren, kunnen marketeers inzicht krijgen in wat wel en niet werkt, waardoor ze hun strategie optimaliseren en de generatie van leads verbeteren.

Van onderbuik naar onderbouwd

Performance Marketing strategie.

Het opstellen van een performance marketing strategie vereist een doordachte en gestructureerde aanpak om meetbare en resultaatgerichte doelen te behalen. Om te beginnen is het essentieel om een grondige analyse uit te voeren van de huidige situatie, waarbij belangrijke KPI's en doelstellingen worden vastgesteld. Deze doelstellingen moeten specifiek, meetbaar, haalbaar, relevant en tijdsgebonden (SMART) zijn, zodat ze duidelijk en concreet zijn voor het hele team.

Identificeer je publiek

Daarna is het cruciaal om het juiste publiek te identificeren en inzicht te krijgen in hun behoeften, interesses en gedrag. Hierbij kan data-analyse een waardevol hulpmiddel zijn om te begrijpen hoe de doelgroep zich online gedraagt en waar ze zich bevinden op verschillende online kanalen.

Met deze inzichten kan een geïntegreerde marketingstrategie worden ontwikkeld, waarbij verschillende kanalen zoals zoekmachineoptimalisatie (SEO), zoekmachine-adverteren (SEA), social media marketing, e-mailmarketing en contentmarketing worden ingezet om het publiek op verschillende touchpoints te bereiken.

Implementeer je online marketing strategie

Tijdens de implementatie van de strategie is het van belang om voortdurend de prestaties te monitoren en te analyseren. Door regelmatig de resultaten te evalueren, kunnen aanpassingen worden gemaakt om de strategie te optimaliseren en de Return on Investment (ROI) te verbeteren. Een agile en datagedreven aanpak is daarom van onschatbare waarde bij performance marketing.

Optimaliseren van je online marketing strategie

Tot slot is het van essentieel belang om de marketinginspanningen te blijven optimaliseren en te innoveren. Het digitale landschap is voortdurend in beweging en wat vandaag werkt, kan morgen anders zijn. Door continu te testen, te leren en bij te sturen, kan een performance marketing strategie blijven evolueren en blijven bijdragen aan het behalen van meetbare en succesvolle resultaten.

Voorspel de toekomst met data.

Zet je slapende data aan het werk en je klant centraal. Ontdek in dit whitepaper hoe!
Download whitepaper
Elk nadeel heeft z'n voordeel

Waarom Performance Marketing?

  • Meetbaar meer resultaat
    Bij De Nieuwe Zaak pakken we Performance Marketing multidisciplinair aan. Alle disciplines werken om jouw marketingdoelstellingen te behalen. Onze holistische benadering levert meetbaar en bewezen meer resultaat op.

  • Realtime inzicht in de belangrijkste KPI’s
    Met een helder dashboard bewaken we continue gezamenlijk de voortgang en sturen we op het juiste moment bij om het gewenste eindresultaat te behalen.

  • Meer rendement per marketing euro
    Sturen op kosten en opbrengst is verleden tijd. We optimaliseren continu jouw online marketing. Zo haal je meer waarde uit iedere geïnvesteerde marketing euro, omdat we sturen op winstmarge. Zo maak je écht het verschil!

  • Hogere klanttevredenheid
    Tevreden klanten leiden tot herhaalaankopen, loyaliteit en positieve word of mouth. Kortom, maak van klanten ambassadeurs van je merk of organisatie.

Samen kom je verder

Performance Marketing bij DNZ.

Benieuwd hoe Performance Marketing bij De Nieuwe Zaak jouw organisatie verder helpt? Onze experts helpen je digitaal verder. Hoe dan? Zo! 

  • Een helder stappenplan om te bepalen hoeveel je wil groeien op het gebied van omzet, online verkeer en conversieratio.

  • Een onderbouwde prognose wat er nodig is om je doelen te behalen.

  • Een dashboard die je doelen realtime inzichtelijk maakt.

  • Maandelijkse ondersteuning van een multidisciplinair team.

  • Eén regisseur en aanspreekpunt die je helpt bij het behalen van je doelen

  • Multidisciplinaire experts in Merk & Activatie, UX en Techniek die samen met de Performance Marketing teams het beste resultaat behalen met een full funnel aanpak.

  • Experts met een hoog kennisniveau van alle digital marketingkanalen.

  • Werken volgens ons eigen, unieke Maturity model om jouw volwassenheid in Performance Marketing te ontdekken en de stappen tot groei te zetten.

  • Jarenlange ervaring, van startup tot enterprise projecten.

Hulp nodig met jouw volgende stap?

Ontdek hoe jij Performance Marketing kunt inzetten.
Verder met Performance Marketing