2% conversie? Mooi! Maar wat leveren die andere 98% van mijn bezoeken op?

Wouter van der Heijden   •  2 september 2014

Bij het optimaliseren van een webshop gaat vaak de meeste aandacht naar het hoofddoel. Het hoofddoel van bijna alle webshops is het converteren van bezoekers naar klanten. In ongeveer 2% van de bezoeken wordt een bestelling geplaatst. Zijn de andere 98% van de bezoeken waarin geen bestelling wordt geplaatst totaal waardeloos? Ik denk het niet. 98Het is belangrijk om de acties van deze bezoekers in kaart te brengen. Door vervolgens een waarde hieraan toe te kennen kun je hierop anticiperen en je marketingcampagnes optimaliseren.

Macro en Micro conversie

Het hoofddoel van een webwinkel is de macro conversie. Voor (bijna) alle webshops is dit het plaatsen van bestellingen om daarmee zoveel mogelijk omzet te genereren. Micro conversies zijn de subdoelen. Dit zijn de ‘acties’ die bezoekers ondernemen waarbij ze al dan niet in hetzelfde bezoek dichter bij de marco conversie komen. Hieronder een aantal voorbeelden van micro conversies waarin in meer of mindere mate de bezoeker interesse toont in de producten van de webshop dat uiteindelijk kan leiden tot een aankoop:

  1. Nieuwsbrief inschrijvingen
  2. Account aanmaken
  3. Product toevoegen aan winkelmand
  4. Brochure downloaden
  5. Delen via email
  6. Delen via Social Media
  7. Meer dan 3 productpagina’s bekeken
  8. Contact aanvragen
  9. FAQ bekeken
  10. Bel me terug

micro_macro_conversieBezoekers komen met verschillende beweegredenen naar een webshop. Het doel van hun bezoek is in de meeste gevallen niet het direct kopen van een product. Hierdoor wordt het hoofddoel van de webshop vaak niet in het eerste of tweede bezoek bereikt. De bezoeker ondergaat verschillende stappen die hem/haar dichter bij het hoofd doel brengen. Door te identificeren welke stappen het meest efficiënt zijn, is het mogelijk om de toegevoegde waarde van deze stappen te bepalen. Daarom is het belangrijk dat de micro conversies en de macro conversie in kaart worden gebracht en vervolgens worden doorgemeten.

Lees het hele artikel op Webanalisten

Wouter van der Heijden is CRO & Webanalytics Consultant. Binnen De Nieuwe Zaak houdt hij zich bezig met het continu optimaliseren van resultaten op basis van data-analyse en bewezen klantinzichten.
Blijf op de hoogte

Meld u aan voor onze wekelijkse e-commerce nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste e-commerce nieuws!

© 2018 De Nieuwe Zaak