Analyseer het indirecte gedrag van je bezoekers met Google Analytics Cohorts

Wouter van der Heijden   •  22 december 2014

Google Analytics heeft het afgelopen jaar veel verschillende nieuwe features gekregen. Een van deze nieuwe features is de mogelijkheid om eenvoudig cohorten toe te passen. Een webanalyticscohort is een groep bezoekers die een gemeenschappelijk kenmerk deelt over een bepaalde tijdsperiode. Daarmee kun je het effect van een campagne of actie analyseren, waarbij je de periode na de actie ook meeneemt. Hiermee kun je een sterker resultaat aantonen.

Google Analytics Cohort

Cohort als segment

Segmenteren is belangrijk want door te segmenteren, vergaar je oorzaken voor trendveranderingen. Zoals Avinash Kaushik het stelt: “segment or die”. Wanneer je alleen op top niveau gecombineerde gegevens analyseert, mis je de onderliggende redenen van de trendveranderingen. Met segmenten maak je de verdiepingsslag waarmee je cruciale knelpunten kunt aanwijzen. Met cohorten (bezoekers segmenten met een begin periode) kun je aanwijzen welke groep het beste presteert, zoals:

  1. Welke campagne zorgt voor meer betrokken bezoekers?
  2. Welke nieuwsbrief zorgt voor meer conversie op de lange termijn?
  3. Welke promotie zorgt voor meer terugkerende klanten?

Lees het hele artikel op Marketingfacts

Wouter van der Heijden is CRO & Webanalytics Consultant. Binnen De Nieuwe Zaak houdt hij zich bezig met het continu optimaliseren van resultaten op basis van data-analyse en bewezen klantinzichten.
Blijf op de hoogte

Meld u aan voor onze wekelijkse e-commerce nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste e-commerce nieuws!

© 2018 De Nieuwe Zaak