M-Commerce: Mobiele checkout’s; de do’s en don’ts

Menno Dijk   •  3 mei 2013

M-commerce groeit! Het aantal mobiele kopers groeide in de tweede helft van 2012 naar 73% ten opzichte van 2011 naar 1.7 miljoen. 1.4 miljoen van deze kopers kochten een product en/of dienst, de rest kocht enkel apps en downloads. (Bron: Thuiswinkel.org)

m_commerce_do_dont

Nu steeds meer consumenten gewend raken aan het winkelen via hun mobiele telefoon en/of tablet is het zaak om de gebruiksvriendelijkheid op deze devices te optimaliseren. Waar reguliere webshops de consument zo soepel mogelijk door een aankoop begeleiden, zijn de bouwers van mobiele webwinkels nog op zoek naar de beste en meest gebruiksvriendelijke manier om een mobiele shopper zijn bestelling af te laten ronden; er is slechts één druk op de ‘home’ button nodig om een mogelijke koper te verliezen.

In dit blog heb ik een opsomming gemaakt van do’s en dont’s betreffende de mobiele checkout. Omdat op voor M-commerce andere conventies gelden, gaan de meeste mobiele webwinkels de mist in met het toepassen van ‘desktop’ achtige oplossingen voor het afrekenen. Echter, met een aantal kleine aanpassingen zal de mobiele koper het afrekenproces als logisch en gemakkelijk ervaren. Doe er  uw voordeel mee! 

Laat progressie zien

Deel het afrekenproces in kleine stappen op en laat middels stappen of een  progress bar de voortgang zien. Zorg er ook voor dat mensen terug kunnen klikken via dit overzicht.

Verplichte registratie is een no-no

Verplichte registratie werpt sowieso een barrière op voor consumenten. Maar op een mobiele site is het echt een nono omdat ieder extra veld een hindernis is voor de gebruiker. De optie om als ‘gast’ of als ‘ik heb een account’ af te rekenen is daarbij een logische keuze.

Houd paginagroottes (data) tot een minimum

Hoe meer elementen er zich op een pagina bevinden, des te langer zal de pagina moeten laden (denk aan 3G!), met de kans dat mensen uit frustratie afhaken tijdens het checkout proces. Door zo min mogelijk afbeeldingen of andere ‘zware’ zaken te gebruiken wordt dit voorkomen. Ook door ‘lazy loading’ of een stapsgewijze checkout wordt de laadtijd voor de gebruiker beperkt.

Houd formulieren kort en bondig

Hoe geoptimaliseerd een formulier ook is; hoe meer velden er ingevuld moet worden, hoe groter de kans is dat mensen afhaken. Vraag alleen het broodnodige om een bestelling af te kunnen ronden. Leg ook duidelijk uit waarom je om bepaalde informatie vraagt ‘Wij hebben deze informatie nodig om uw bestelling af te kunnen ronden’. Vraag nooit 2 keer om dezelfde informatie

Zorg er voor dat het toetsenbord zich aanpast aan een tekstveld

Zodra mensen op een numeriek veld komen (telefoonnummer) een cijfer-toetsenbord tonen, dito bij e-mailadresveld. In het verlengde hier van: zorg dat telefoonnummers direct aangeklikt en gebeld kunnen worden.

Zorg voor een snelle checkout voor geregistreerde gebruikers

Het check-out proces is één van de grootste obstakels op de weg naar een succesvolle mobiele bestelling, dus hoe makkelijker je het maakt hoe beter. Zorg er dus voor dat bestaande klanten makkelijk in kunnen loggen en hun bestaande gegevens ingeladen worden. Er zou zelfs voor gekozen kunnen worden dat mensen in hun account (op de desktop) aan kunnen geven wat hun voorkeur is voor betaling, zodat dat niet doorlopen hoeft te worden.

Toon een duidelijk klantenservice telefoonnummer

Omdat men de telefoon toch al in de hand heeft, is het handig om een duidelijk en klikbaar klantenservice telefoonnummer altijd in beeld te hebben tijdens de checkout, dit zou een percentage voortijdige afhakers kunnen voorkomen.

Toon USP’s en Veiligheidslabels

Sommige klanten kunnen de telefonische verbinding als ‘onveilig’ ervaren en daarom is het niet overbodig om duidelijke veiligheidslabel te tonen zoals ‘SSL beveiligde verbinding’ en dergelijke.

Bronnen & meer informatie en inspiratie:

eConsultancy.com › Mobile Checkouts: ten best practice tip

Usability.com › Best practices for Mobile Site Checkout

Clickz.com › 3 Steps to Reduce Mobile Checkout Friction

eConsultancy.com › 12 reasons behind Amazon’s massive mobile success

Menno Dijk is sinds 2007 werkzaam bij De Nieuwe Zaak als Designer. Binnen De Nieuwe Zaak houdt hij zich bezig met het bedenken en ontwerpen van verfrissende en converterende webshops, websites en online campagnes.
Blijf op de hoogte

Meld u aan voor onze wekelijkse e-commerce nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste e-commerce nieuws!

© 2018 De Nieuwe Zaak