Trakteer jezelf en je organisatie op nieuwe analytics eye-openers

Wouter van der Heijden   •  7 januari 2014

Gebruik je Google Analytics en zou je1 weleens meer willen weten dan de ‘standaard’ informatie zoals aantal bezoekers, verkopen en conversie, maar heb je geen tijd om dit zelf uit te zoeken? In dit artikel vind je 5 tips om op eenvoudige wijze méér te halen uit je webdata. Hiermee trakteer je jezelf en je organisatie op nieuwe eye-openers om je online conversie en orderwaarde te verhogen.

Met onderstaande tips krijg je eye-openers zoals: 

  1. Hoeveel verkoop je via tablet?
  2. Welke kanaal presteert ‘overall’ het beste?
  3. Wat is de diepere oorzaak van het resultaat op je site?
  4. Welke pagina’s zorgen voor een trage site?
  5. Op welke dag kan ik het beste mijn campagnes inzetten?

1. Apparaat overzicht

Steeds meer aankopen vinden plaats via de smartphone en tablet.
De M-commerce Monitor 2013-1 toont aan dat 11% van de omzet van de totale e-commerce markt plaats vindt via smartphone en tablet. Het is daarom interessant om het steeds grotere deel verkeer via mobiele apparaten te monitoren. Google Analytics heeft hier een rapportage voor waarin de statistieken van desktop, tablet en mobiel verkeer worden op gesplitst.
Deze is te vinden via [Doelgroep > Mobiel > Overzicht].

Voorbeeld: In onderstaand overzicht is te zien dat 44% van het verkeer via tablet (29%) en mobiel (15%) komt. Tevens komt 29% van de omzet via tablet (23%) en mobiel (5%). Voor veel organisaties is het een eye-opener dat er al zoveel online aankopen worden gedaan via tablet, dus hoog tijd om de site te optimaliseren voor tablet.

2

2. Acquisitie overzicht

Google Analytics heeft sinds oktober 2013 een nieuw acquisitie rapportage toegevoegd. Het rapport geeft de 3 belangrijkste elementen per kanaalgroep aan. Deze zijn bedoeld om beter inzicht te krijgen in de Acquisitie-Gedrag-Conversie cyclus:

  1. Acquisitie – Hoe komen bezoekers op de site?
  2. Gedrag – Wat is hun gedrag op de site?
  3. Conversie – Hoeveel bezoekers bereiken de vooraf gestelde doelen?

Voorbeeld: In onderstaand overzicht is te zien dat Paid Search een hoger bouncepercentage heeft dan Organic Search, maar ook een hoger conversiepercentage. Dit is een indicator om je landingspagina’s van betaald verkeer te optimaliseren. Via dit kanaal komen de meeste bezoekers, maar verhoudingsgewijs verlaten ook de meeste bezoekers de site na het zien van de landingspagina.

3

3. Secundaire dimensies

Google Analytics heeft veel standaard rapportages met een grote diversiteit aan informatie. Per dimensie zijn er verschillende statistieken opvraagbaar. De volgende tip brengt je een stap dieper in de gegevens door gebruik te maken van de secundaire dimensie functie. Met een secundaire dimensie maak je snel een onderverdeling. Hiermee maak je een onderliggende oorzaak zichtbaar. De secundaire dimensie is in te stellen via de knop “secundaire dimensie” boven de tabel in bijna elke rapportage.

Voorbeeld: In onderstaande overzicht is na het instellen van een secundaire dimensie snel zichtbaar geworden waardoor het relatief lage conversiepercentage (0,97%) van cpc verkeer wordt veroorzaakt. Door een onderverdeling te maken op ‘soort bezoeker’ wordt zichtbaar dat de oorzaak ligt bij nieuwe bezoekers. Deze hebben een conversie percentage van 0,58% ten opzichte van terugkerende bezoekers die een conversiepercentage van 1,41% hebben. Taak voor de online marketeer van deze site dus om een goede verleidingstactiek te bedenken voor de nieuwe bezoekers.

4

4. Sitesnelheid optimalisatie

Site speed is een hot topic, want uit onderzoek beschreven door moz.com, blijkt hoe sneller de site des te hoger de conversie. Google Analytics meet met behulp van de bezoeker gegevens de laadsnelheid van de site.
De laadsnelheid rapportage is terug te vinden via [Gedrag > Sitesnelheid > Paginatiming].

Voorbeeld: In onderstaande overzicht staan de meest bezochte pagina’s met en de laadtijd ten opzichte van het site gemiddelde. Pagina nummer 6 heeft relatief veel bezoeken, maar een veel langere laadtijd en verdient daardoor extra aandacht.

5

Tips om vervolgens de pagina’s te 6
optimaliserenvind je via [Gedrag >
Sitesnelheid > Suggesties voor snelheid], klik vervolgens in de
tabel “PageSpeed-suggesties”.
De gegeven adviezen moet je vervolgens afstemmen
met je technische partij.

5. Per dag of uur rapportage

Een van de rapportages die niet standaard in Google Analytics staat, is de rapportage waarbij per dag of per uur statistieken bekeken kunnen worden. Natuurlijk is de informatie wel terug te zien via de grafiek, maar niet in een standaard tabel met meerdere statistieken. Dit is wel mogelijk met een aangepaste rapportage: dag & uur rapportage. Met behulp van deze rapportage kun je inzien welke dagen van de week en uur van de dag het meest populair zijn. Deze gegevens kun je vervolgens gebruiken om te experimenteren met campagnes via bijvoorbeeld email of AdWords.

Voorbeeld: In onderstaande overzicht is zichtbaar dat maandag (1,18%) en dinsdag (1,16%) de best converterende dagen zijn.

7

Met deze 5 tips kun je direct aan de slag gaan om diepere analyses te maken en je webwinkel nog verder optimaliseren. Mocht je naar aanleiding van deze rapportages vragen hebben neem dan contact op met De Nieuwe Zaak. Heb je zelf een analytics eye-opener geef je reactie hieronder.

Wouter van der Heijden is CRO & Webanalytics Consultant. Binnen De Nieuwe Zaak houdt hij zich bezig met het continu optimaliseren van resultaten op basis van data-analyse en bewezen klantinzichten.
Blijf op de hoogte

Meld u aan voor onze wekelijkse e-commerce nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste e-commerce nieuws!

© 2018 De Nieuwe Zaak