Wanneer heeft A/B-testen zin en wat zijn de alternatieven?

Wanneer heeft A/B-testen zin en wat zijn de alternatieven?

Friederike Niehoff   •  5 augustus 2015

In het vorige artikel over websiteoptimalisatie is te lezen hoe je bepaalt hoe je verbeterpunten moet prioriteren. Dit artikel gaat in op het optimaliseren van websites met behulp van A/B testen. Wanneer heeft A/B testen zin en wat zijn de alternatieven?

Week 31 - Website optimalisatie

Er zijn vele vormen waarop een A/B-test uitgevoerd kan worden. Slechts variatie op een enkel element van de pagina (bijvoorbeeld de kleur van een knop), maar ook variatie in de volledige opmaak van een pagina. Wanneer kun je nu het beste welke vorm toepassen en wanneer is het resultaat betrouwbaar en dus duurzaam?

Drie uitdagingen die A/B-testen niet zo eenvoudig maken als het lijkt

A/B-testen is een van de populairste en meest gebruikte methoden in conversie optimalisatie land. Dankzij de opkomst van laagdrempelige tools zoals Optimizely of Visual Website Optimizer is A/B-testen voor bijna elke website toegankelijk geworden.

‘A/B-testen is de meest simpele variant van testen’ – Web Analytics Association Nederland

‘Tools nemen een groot deel van het werk uit handen’ – Marketingfacts

‘Met behulp van A/B-tests kun je makkelijk meer kansen voor je salesteam creëren – Frankwatching

Het gemak waarmee A/B-tests tegenwoordig geïmplementeerd kunnen worden zorgt er voor dat de methode vaak verkeerd wordt ingezet en dat snel onjuiste conclusies worden getrokken. Waar moet je op letten om je A/B-test wél succesvol in te kunnen zetten?

  1. De juiste vraag en hypothese stellen om het doel te bereiken
  2. De juiste methode toepassen om het antwoord op de vraag te vinden
  3. De juiste conclusies trekken uit het resultaat van de methode

Lees het hele artikel op Emerce.nl

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2018 De Nieuwe Zaak