Website-optimalisatie: hoe breng je persona’s tot leven?

Friederike Niehoff   •  12 maart 2015

Dé personen die je kunnen helpen om de doelstellingen van je webshop te behalen, zijn in eerste instantie natuurlijk je eigen sitebezoekers. Daarom is het belangrijk om je te verdiepen in hun drijfveren en motivaties. Hierbij helpen persona’s: fictieve personen die segmenten uit je doelgroep representeren. Een aantal handvatten om meer uit je persona’s te halen.

personas_tot_leven

Er is inmiddels al een hele populatie aan persona’s gecreëerd en er zijn bijna net zo veel artikelen geschreven over hoe je ze kunt opstellen. Toch is niet overal bekend hoe je persona’s effectief kunt toepassen voor het aanscherpen van je doelstellingen en optimalisatie-activiteiten.

Van organisatiedoel tot klantdoel

Website optimalisatie begint bij het stellen van doelen. Daarbij denken we in eerste instantie aan de doelstellingen van het bedrijf. In hun artikel over het bepalen van realistische targets gaan Inge Rikkers-Pluijlaar en Wouter van der Heijden hier verder op in. Aanvullend daarop bestaat de trend dat klantgericht ontwikkelen steeds belangrijker wordt. Uitgaan van klantdoelen is immers uiteindelijk een duurzame strategie om je eigen bedrijfsdoelen te realiseren.

Lees het hele artikel op Emerce.nl

Blijf op de hoogte

Meld u aan voor onze wekelijkse e-commerce nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste e-commerce nieuws!

© 2018 De Nieuwe Zaak