Website-optimalisatie: van knelpunt naar oplossing

Rianne Bark-Lunenborg   •  19 juni 2015

In het vorige artikel uit de reeks website-optimalisatie was te lezen hoe je kunt achterhalen waar zich een knelpunt in de website bevindt en hoe je achter het waarom komt. Maar hoe vertaal je dit nu naar een oplossing?

knelpunt_oplossing

Stel een bevinding uit de uitstapenquête is als volgt: ‘Bezoekers haken af in de winkelmand, omdat ze op zoek gaan naar kortingscodes.’ We weten nu het ‘waar’ en ‘waarom’, maar de oplossing is (nog) niet bekend. Je hoeft niet wild te gaan gokken, want er zijn verschillende mogelijkheden om bevindingen uit een analyse te vertalen naar concrete verbetervoorstellen.

De basis

Aan het begin van elke oplossing moet je de gebruiker die het probleem ondervindt centraal stellen. Hoe, wat en wanneer zou de gebruiker informatie of actie willen? Om een antwoord te vinden op deze vragen zijn talrijke hulpmiddelen beschikbaar die je kunnen helpen bij het vinden en reflecteren van een degelijke oplossing.

Zo zijn er bijvoorbeeld 10 usability richtlijnen opgesteld door Jakob Nielsen die op hoofdniveau een advies geven en heeft Steve Krug een boek (Don’t make me think”) geschreven dat helpt om te leren denken als een usability expert. Tevens zijn er verschillende blogs waar men best practices plaatst. Deze blogs kunnen een goede inspiratie- en informatiebron zijn wanneer je een probleem probeert op te lossen. Voorbeeld van een blog die geteste resultaten publiceert is whichtestwon.com. Voor de grote onderzoeken kan het Baymard Institute een goede bron voor informatie zijn.

Lees het hele artikel op Emerce.nl

Rianne is Marketing Manager. Binnen De Nieuwe Zaak is zij verantwoordelijk voor de ontwikkeling van corporate marketing- en communicatie uitingen, leadgeneratie en events. Daarnaast werkt ze multidisciplinair samen met verschillende teams om samen tot optimale resultaten te komen en De Nieuwe Zaak op de kaart te zetten.
Blijf op de hoogte

Meld u aan voor onze wekelijkse e-commerce nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste e-commerce nieuws!

© 2018 De Nieuwe Zaak