Weinig bezoekers maar wel willen A/B-testen, het kan!

Weinig bezoekers maar wel willen A/B-testen, het kan!

Rianne Bark-Lunenborg   •  2 september 2014

Een vraag die ik regelmatig te horen krijg is: “Hoeveel bezoekers heb je nodig om een goede test te kunnen doen?”. Het is goed om te beseffen dat het aantal bezoekers niet het enige stuurgetal is om te berekenen of een test wel of geen potentie heeft om uit te voeren. In de e-commercewereld zien mensen een bestelling als een conversie. Een directe verbetering hierin wordt dan ook vaak als doel gesteld. Maar er zijn ook veel subdoelen waarbij een verbetering waardevol kan zijn voor de webshopeigenaar en -bezoeker.

Weinig-bezoekers-maar-wel-willen-AB-testen_-het-kan!_900_450_90_s_c1_smart_scale

Berekening om te kunnen testen

Visual Website Optimizer heeft een handige online tool om te berekenen hoe lang het duurt voordat je significant resultaat behaalt op een test. Wanneer je hiermee speelt, zul je zien dat zelfs een test op een website met 10.000 bezoekers per dag, met slechts een conversie van 0,2 procent, meer dan 40 dagen moet lopen om een verbetering van 20 procent significant te krijgen.

Wij hanteren in principe altijd de regel dat een test minimaal 7 dagen en maximaal 30 dagen moet lopen om ervoor te zorgen dat externe factoren zo min mogelijk invloed hebben op de test. Voor het zojuist genoemde voorbeeld zouden we dus voorstellen om een subdoel te gaan testen.

Lees het hele artikel op Marketingfacts

Rianne is Marketing Manager. Binnen De Nieuwe Zaak is zij verantwoordelijk voor de ontwikkeling van corporate marketing- en communicatie uitingen, leadgeneratie en events. Daarnaast werkt ze multidisciplinair samen met verschillende teams om samen tot optimale resultaten te komen en De Nieuwe Zaak op de kaart te zetten.
Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste commerce nieuws!

© 2018 De Nieuwe Zaak